Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Digitális média specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kulturális iparágak specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Szakirányon választható
Ajánlott félév: 1
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kommunikációtervezés specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Szakirányon választható
Ajánlott félév: 1
Szak: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Kulturális terek specializáció (2016-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 1
Szak: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Digitális média specializáció (2016-tól)
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Kommunikációtervezés specializáció (2016-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A kurzus mai és gyakorlati tudást ad a digitális üzletben nélkülözhetetlen, legfontosabb, globális, európai és hazai digitális médiapiaci és –szabályozási alapokról és trendekről. A legfontosabb témák között szerepel az internet közpolitikája és szabályozása, a médiapolitika, a média-ökoszisztéma változásai, aggregátorok és tartalomelőállítás viszonya, értékláncok, üzleti modellek, szerzői jogok, torrent, audiovizuális platformok, reklámpiac. A gyakorlatok során a fenti területeken felmerülő kérdésekről, problémákról írunk piaci elemzéseket, szabályozási értelmezéseket, javaslatokat, és trendkutatásokat végzünk. A kurzuson a tanszéki előadó mellett a hazai piacon nagy tapasztalattal rendelkező gyakorlati szakemberek adnak elő.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a kommunikáció és média területét meghatározó társadalmi, strukturális, gazdasági és politikai folyamatok legfontosabb tényezőit
- Ismeri a kommunikáció és kultúra összefüggéseit, e kapcsolat különböző szintű megnyilvánulásait és ezek következményeit a társadalmi kommunikáció összefüggésrendszerében.
Képesség
- Képes az elméleti és a gyakorlati munkája során megismert kommunikációs szinteken és színtereken feltárt tények alapos és részletes elemzésére és az eredményekből kibontható összefüggések feltárására
- A kommunikáció és médiakutatás területén képes a feldolgozott információk alapján reális értékítéletet hozni, és az ezekből levonható következtetésekre építve önálló javaslatokat megfogalmazni
- Szakmai szóhasználata során magabiztosan használja a szakma szókincsét, a szakma szaktudományos alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit.
Attitűd
- Képes kommunikációs készségek elsajátítására és ezek folyamatos fejlesztésére, önreflexióra e területen mutatott képességeivel kapcsolatban.
Önállóság és felelősség
- Egy szakmai munkaközösségbe kerülve képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetettfeladatok elvégzésére, illetve irányítására
- Felelősséget vállal az általa készített anyanyelvű és idegen nyelvű szakmai szövegekért, tudatában van azok lehetséges következményeinek.
Oktatásmódszertan
Előadás és szeminárium, az oktató előadásai mellett meghívott iparági előadók közreműködésével
Tanulástámogató anyagok
- A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu)
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: A félév végi aláírás megszerzésének feltétele az órák 70%-án való részvétel. ● A félév végi (elégtelennél jobb) jegy megszerzésének feltétele a fenti feltétel mellett: a három ZH (pótlási hét végéig történő) megírása és a leadandó feladatok összességének az órán megbeszélt követelmények és határidők betartásával történő teljesítése. Az elégséges és a jeles sáv közötti érdemjegyeket a félév során megírt ZH-k és elvégzett feladatokra kapott pontok összessége határozza meg. ● A félév során három zárthelyi dolgozatot írnak a hallgatók. A ZH-k többnyire tesztkérdésekből (többszörös választás) és/vagy esszékérdésekből állnak. A három ZH közül kettő ismétlésére vagy pótlására a pótlási héten (15. hét) van lehetőség. A ZH-knak csak az együttes eredménye, azaz átlaga számít a jegy megállapításában. ● A félév során írásokat adnak le és más, az óra keretében illetve otthon elvégezhető feladatokat (elemzéseket, kutatásokat, projekteket) végeznek el a hallgatók, amelyek értékelése szintén beleszámít a kurzus végén kapott jegybe. ● A félév során a kurzus meghívott előadói további feladatokat adhatnak a hallgatóknak. ● A vizsgaidőszakban a hallgatóknak lehetősége van további beadandókkal pluszpontokat szerezni.
Teljesítményértékelési módszerek
írásbeli vizsga
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- írásbeli beszámoló: 50
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásbeli beszámoló: 50
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az órák legalább 70 százalékán való részvétel
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 100-100 |
Jeles | 90–95 |
Jó | 77–89 |
Közepes | 64–76 |
Elégséges | 50-63 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon/gyakorlat | 56 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 94 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A kurzus mai és gyakorlati tudást ad a digitális üzletben nélkülözhetetlen, legfontosabb, globális, európai és hazai digitális médiapiaci és –szabályozási alapokról és trendekről. A legfontosabb témák között szerepel az internet közpolitikája és szabályozása, a médiapolitika, a média-ökoszisztéma változásai, aggregátorok és tartalomelőállítás viszonya, értékláncok, üzleti modellek, szerzői jogok, torrent, audiovizuális platformok, reklámpiac. A gyakorlatok során a fenti területeken felmerülő kérdésekről, problémákról írunk piaci elemzéseket, szabályozási értelmezéseket, javaslatokat, és trendkutatásokat végzünk. A kurzuson a tanszéki előadó mellett a hazai piacon nagy tapasztalattal rendelkező gyakorlati szakemberek adnak elő.
Előadások témái | |
---|---|
1. | 1. BLOKK — A digitális ökoszisztéma; A magyar digitális média térképe; Az online reklám eddig és ma; Az internet mint média; A digitális ökoszisztéma; 2. BLOKK — Digitális médiagazdaságtan; Digitális tartalomipar - üzleti modellek és a médiavállalat; Digitális tartalomipar - globális platformok; Üzleti modellek a tartalomiparban; A digitális tartalom és újságírás kihívásai; Online tartalomszolgáltatás - A médiavállalat; Online tartalomszolgáltatás - Fizetős modellek 1; Online tartalomszolgáltatás - Fizetős modellek 2; A digitális gazdaság és a kulturális iparágak; 3. BLOKK — Internetpolicy; Digitális adat és GDPR; Influenszerek és szabályozás; Internet governance: fő kérdések, dilemmák; Az internet- és online tartalomszabályozás mai vitái |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.