Versions

I. COURSE DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Course name
ORGANIZATIONAL AND INSTITUTIONAL COMMUNICATION
Course code
BMEGT43M115
Course type
class
Kurzustípusok és óraszámok
Type
Lessons
Lecture
4
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
term mark
Number of credits
5
Course leader
Name
Dr. Szakadát István
Position
associate professor
Email adress
szakadat.istvan@gtk.bme.hu
Organizational unit for the subject

Department of Sociology and Communication

Subject website
Language of teaching
magyar - HU
Curriculum role of the subject, recommended semester

Programme: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Digitális média specializáció (2018-tól)

Subject Role: Kötelező

Recommended semester: 3

Programme: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kulturális iparágak specializáció (2018-tól)

Subject Role: Kötelező

Recommended semester: 3

Programme: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kommunikációtervezés specializáció (2018-tól)

Subject Role: Kötelező

Recommended semester: 3

Programme: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Kulturális terek specializáció (2016-tól)

Subject Role: Kötelező

Recommended semester: 3

Programme: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Vizuális kommunikáció specializáció (2018-tól)

Subject Role: Kötelező

Recommended semester: 3

Programme: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Digitális média specializáció (2016-tól)

Subject Role: Kötelező

Recommended semester: 3

Programme: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Kommunikációtervezés specializáció (2016-tól)

Subject Role: Kötelező

Recommended semester: 3

Pre-requisites
strong
None
weak
None
paralell
None
exclusive
None
A tantárgyleírás érvényessége
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580251/13/2023 registration number. Valid from: 29.03.2023.

Objectives

With the spread of digital network culture, the use of smart devices requires some kind of technological knowledge in two senses. On the one hand, the everyday use of increasingly smart devices requires practical knowledge, which corresponds to 'know how' type knowledge. On the other hand, there is also a need for knowledge about technologies (in the sense of 'knowing what'), with which we can interpret present and future techno-cultural changes with greater certainty. The subject presents the most important components of the digital transformation and analyzes the technological changes behind them. In parallel with the historical overview of technology, students can learn about some important technologies (regular expression grammar, editorial system, databases and SQL language, data visualization techniques).

Learning outcomes

Knowledge
  1. Solid knowledge of conceptualization for studying communication and media phenomena.
Ability
  1. Ability to recognize social and communication problems, and to choose appropriate solutions
  2. Ability to make judgements in practical tasks, ability to make independent decisions.
Attitude
  1. Presence from social science egocentrism in other disciplinary fields
Autonomy and responsibility
  1. Independence.

Methodology of teaching

Lectures

Materials supporting learning

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok – Books, notes, downloadable materials
  • Jeffrey E. F. Friedl, Reguláris kifejezések mesterfokon. Kossuth, 2004
  • John L. Viescas, Michael J. Hernandez. SQL·Iekérdezések földi halandóknak. Kiskapu, 2009
  • Rab Árpád (szerk). Csomópontok. 2017
  • Syi, Egyben az egész. Typotex, 2007.

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: 1) Az órákon való részvétel a TVSZ-ben rögzített elvárások szerint. 2) A félév során kiosztott, csoportos gyakorlati feladatban vállalt munka elvégzése. A félév során kiosztott csoportos munkában vállalt részfeladat minősége, az elvállalt szerepen belül elvégzett munka nagysága és minősége. Az aktív órai részvétel mellett számít a tartalmas szerepvállalás, az elvégzett munka minősége és mennyisége.

Performance evaluation methods

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés: A félév során kiosztott csoportos munkában vállalt részfeladat minősége, az elvállalt szerepen belül elvégzett munka nagysága és minősége. Az aktív órai részvétel mellett számít a tartalmas szerepvállalás, az elvégzett munka minősége és mennyisége

Proportion of performance evaluations performed during the diligence period in the rating

  • partial assessment: 100

Proportion of examination elements in the rating

  • :

Grading

%
Excellent 100
Very good 80-95
Good 70-79
Satisfactory 60-69
Pass 50-59
Fail 49

Correction and retake

Retakes and make-ups are regulated by the University’s Code on Education and Examination.

Study work required to complete the course

Work type Amount of work hours
classes 56
prep. for classes 15
prep. for assessmnet 30
homeworks 30
reading 19
total 150

Approval and validity of subject requirements

Topics discussed during the semester

Topics of lectures

Lecturers participating in teaching

Name Rank Contact
Bátorfy Attila

Approval and validity of subject requirements