Verziók
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Digitális média specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kulturális iparágak specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kommunikációtervezés specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Kulturális terek specializáció (2016-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Vizuális kommunikáció specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Digitális média specializáció (2016-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Kommunikációtervezés specializáció (2016-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A digitális hálózati kultúra elterjedésével intelligens eszközök használatához kétféle értelemben is szükség van valamifajta technológiai tudásra. Egyrészt az egyre okosabb eszközök hétköznapi használata gyakorlati tudást követel meg, ami 'tudni hogyan' típusú tudásnak felel meg. Másrészt viszont szükség van olyan technológiákról szóló tudásra is (a 'tudni mit' értelmében), amelynek birtokában biztosabban értelmezhetjük a jelen és jövő technokulturális változásait. A tantárgy bemutatja a digitális átalakulás legfontosabb komponenseit, és elemzi, hogy ezek mögött milyen technológiai váltásokkal kapcsolódtak össze. A technológiatörténeti áttekintéssel párhuzamosan a hallgatók megismerkedhetnek néhány fontos technológia (a reguláris kifejezések nyelvtana, a szerkesztőségi rendszer, az adatbázisok és az SQL-nyelv, az adatvizualizációs technikák) használatával is.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete.
Képesség
- Társadalmi és kommunikációs problémák megoldásának képessége
- Gyakorlati jellegű feladatoknál jó ítélőképesség, önálló döntés képessége.
Attitűd
- Társadalomtudományi egocentrizmustól való tartózkodás más tudományterületek összefüggésében
Önállóság és felelősség
- Önállóság.
Oktatásmódszertan
Előadások
Tanulástámogató anyagok
- Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok – Books, notes, downloadable materials
- Jeffrey E. F. Friedl, Reguláris kifejezések mesterfokon. Kossuth, 2004
- John L. Viescas, Michael J. Hernandez. SQL·Iekérdezések földi halandóknak. Kiskapu, 2009
- Rab Árpád (szerk). Csomópontok. 2017
- Syi, Egyben az egész. Typotex, 2007.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: 1) Az órákon való részvétel a TVSZ-ben rögzített elvárások szerint. 2) A félév során kiosztott, csoportos gyakorlati feladatban vállalt munka elvégzése. A félév során kiosztott csoportos munkában vállalt részfeladat minősége, az elvállalt szerepen belül elvégzett munka nagysága és minősége. Az aktív órai részvétel mellett számít a tartalmas szerepvállalás, az elvégzett munka minősége és mennyisége.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés: A félév során kiosztott csoportos munkában vállalt részfeladat minősége, az elvállalt szerepen belül elvégzett munka nagysága és minősége. Az aktív órai részvétel mellett számít a tartalmas szerepvállalás, az elvégzett munka minősége és mennyisége
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítményértékelés: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 100-100 |
Jeles | 80-95 |
Jó | 70-79 |
Közepes | 60-69 |
Elégséges | 50-59 |
Elégtelen | 49 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 15 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 30 |
házi feladat elkészítése | 30 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 19 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
1) A kommunikációs iparágak konvergenciája és az ebből fakadó változások. Bevezetés a CMS használatába. 2) A számítógép mint médiatechnológia. A webtechnológiák első generációja. Alapfogalmak tárgyalása: html, css, adatbázis, letöltés, torrent, streaming. 3) A web2-es technológiák, a kollektív intelligencia eszközei, crowdsourcing, peer production, kollaboratív szűrés technikái, ajánlórendszerek. A metaadatok fogalma, típusai, fontosságuk. 4) Publikálás a weben, a portálok mögötti szerkesztőségi rendszerek. Publikálás CMS segítségével5) Navigációs technikák, a közösségi navigáció szerepe. Adatmennyiségek. How much info projekt. 6) A szabad szöveg és a strukturált szöveg. A táblázatkezelők és az adatbázisok közti hasonlóság és különbség. Adatbázis-logika. Az adatbázis-logika értelmezése egy filmes weboldal tervezésén kersztül. SQL-alapműveletek. 7) Adatmodellezés, adatlekérdezés, adatmódosítás. Az adatbázisok lekérdezőnyelve, az SQL. SQL-gyakorlat. 8) oktatási szünet Digitális lábnyomok, deep web, big data, adatvezérelt tevékenység. SQL-gyakorlat. 9) Az intelligens szövegkeresés technikája, a reguláris kifejezések kereshetősége a szövegben, a regexp keresőnyelv. Regexp-gyakorlat. 10) A képi fordulat álló- és mozgóképek a hálón (kép- és videomegosztók). Regexpgyakorlat. 11) Adatvizualizációs technikák, szempontok. Adatvizualizációs kísérletek. Amit a javascriptről tudni kell. 12) A médiainfrastruktúra fogalma, komponensei. Adatvizualizációs kísérletek. 13) Szemantikus web, Linked data projektek, elosztott tudás gépi értelmezése. Gépi intelligencia, dolgok internetje, szenzorforradalom, okos eszközök. 14) Nyelvtechnológia, beszédtechnológia, képfelismerés, gépi tanulás
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Bátorfy Attila |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.