Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KOMMUNIKÁCIÓS ÉS MÉDIATECHNOLÓGIÁK
Azonosító
BMEGT43M115
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Szakadát István
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
szakadat.istvan@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Digitális média specializáció (2018-tól)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kulturális iparágak specializáció (2018-tól)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kommunikációtervezés specializáció (2018-tól)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Kulturális terek specializáció (2016-tól)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Vizuális kommunikáció specializáció (2018-tól)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Digitális média specializáció (2016-tól)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Kommunikációtervezés specializáció (2016-tól)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A digitális hálózati kultúra elterjedésével intelligens eszközök használatához kétféle értelemben is szükség van valamifajta technológiai tudásra. Egyrészt az egyre okosabb eszközök hétköznapi használata gyakorlati tudást követel meg, ami 'tudni hogyan' típusú tudásnak felel meg. Másrészt viszont szükség van olyan technológiákról szóló tudásra is (a 'tudni mit' értelmében), amelynek birtokában biztosabban értelmezhetjük a jelen és jövő technokulturális változásait. A tantárgy bemutatja a digitális átalakulás legfontosabb komponenseit, és elemzi, hogy ezek mögött milyen technológiai váltásokkal kapcsolódtak össze. A technológiatörténeti áttekintéssel párhuzamosan a hallgatók megismerkedhetnek néhány fontos technológia (a reguláris kifejezések nyelvtana, a szerkesztőségi rendszer, az adatbázisok és az SQL-nyelv, az adatvizualizációs technikák) használatával is.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete.
Képesség
  1. Társadalmi és kommunikációs problémák megoldásának képessége
  2. Gyakorlati jellegű feladatoknál jó ítélőképesség, önálló döntés képessége.
Attitűd
  1. Társadalomtudományi egocentrizmustól való tartózkodás más tudományterületek összefüggésében
Önállóság és felelősség
  1. Önállóság.

Oktatásmódszertan

Előadások

Tanulástámogató anyagok

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok – Books, notes, downloadable materials
  • Jeffrey E. F. Friedl, Reguláris kifejezések mesterfokon. Kossuth, 2004
  • John L. Viescas, Michael J. Hernandez. SQL·Iekérdezések földi halandóknak. Kiskapu, 2009
  • Rab Árpád (szerk). Csomópontok. 2017
  • Syi, Egyben az egész. Typotex, 2007.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: 1) Az órákon való részvétel a TVSZ-ben rögzített elvárások szerint. 2) A félév során kiosztott, csoportos gyakorlati feladatban vállalt munka elvégzése. A félév során kiosztott csoportos munkában vállalt részfeladat minősége, az elvállalt szerepen belül elvégzett munka nagysága és minősége. Az aktív órai részvétel mellett számít a tartalmas szerepvállalás, az elvégzett munka minősége és mennyisége.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés: A félév során kiosztott csoportos munkában vállalt részfeladat minősége, az elvállalt szerepen belül elvégzett munka nagysága és minősége. Az aktív órai részvétel mellett számít a tartalmas szerepvállalás, az elvégzett munka minősége és mennyisége

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítményértékelés: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 100-100
Jeles 80-95
70-79
Közepes 60-69
Elégséges 50-59
Elégtelen 49

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
félévközi készülés a gyakorlatokra 15
felkészülés a teljesítményértékelésekre 30
házi feladat elkészítése 30
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 19
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

1) A kommunikációs iparágak konvergenciája és az ebből fakadó változások. Bevezetés a CMS használatába. 2) A számítógép mint médiatechnológia. A webtechnológiák első generációja. Alapfogalmak tárgyalása: html, css, adatbázis, letöltés, torrent, streaming. 3) A web2-es technológiák, a kollektív intelligencia eszközei, crowdsourcing, peer production, kollaboratív szűrés technikái, ajánlórendszerek. A metaadatok fogalma, típusai, fontosságuk. 4) Publikálás a weben, a portálok mögötti szerkesztőségi rendszerek. Publikálás CMS segítségével5) Navigációs technikák, a közösségi navigáció szerepe. Adatmennyiségek. How much info projekt. 6) A szabad szöveg és a strukturált szöveg. A táblázatkezelők és az adatbázisok közti hasonlóság és különbség. Adatbázis-logika. Az adatbázis-logika értelmezése egy filmes weboldal tervezésén kersztül. SQL-alapműveletek. 7) Adatmodellezés, adatlekérdezés, adatmódosítás. Az adatbázisok lekérdezőnyelve, az SQL. SQL-gyakorlat. 8) oktatási szünet Digitális lábnyomok, deep web, big data, adatvezérelt tevékenység. SQL-gyakorlat. 9) Az intelligens szövegkeresés technikája, a reguláris kifejezések kereshetősége a szövegben, a regexp keresőnyelv. Regexp-gyakorlat. 10) A képi fordulat álló- és mozgóképek a hálón (kép- és videomegosztók). Regexpgyakorlat. 11) Adatvizualizációs technikák, szempontok. Adatvizualizációs kísérletek. Amit a javascriptről tudni kell. 12) A médiainfrastruktúra fogalma, komponensei. Adatvizualizációs kísérletek. 13) Szemantikus web, Linked data projektek, elosztott tudás gépi értelmezése. Gépi intelligencia, dolgok internetje, szenzorforradalom, okos eszközök. 14) Nyelvtechnológia, beszédtechnológia, képfelismerés, gépi tanulás

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Bátorfy Attila

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.