Verziók
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Digitális média specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kulturális iparágak specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kommunikációtervezés specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Kulturális terek specializáció (2016-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Vizuális kommunikáció specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Digitális média specializáció (2016-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Kommunikációtervezés specializáció (2016-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A tárgy célja, hogy alapvető ismereteket nyújtson a társadalmi jelenségekkel kapcsolatos adatok értelmezésének és elemzésének néhány, kommunikáció szakos hallgatók számára releváns módszeréről. A kurzus teljesítéséhez elengedhetetlen a rendszeres otthoni készülés és órai részvétel. A kötelező szakirodalom egy része angol nyelvű.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Társadalmi jelenségek működését leíró tudományos fogalomkészlet ismerete
- Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete
- Társadalomtudományi módszertanok ismerete.
Képesség
- Kutatási képességek
- Elemzési képesség
- Szakmai nyelvhasználat képessége.
Attitűd
- Társadalomtudományi egocentrizmustól való tartózkodás más társadalomtudományok összefüggésében
- Az innovációra való kritikai nyitottság
Önállóság és felelősség
- Szakmai normák elfogadás és érvényesítése
- Önállóság
- Jó nyelvi megformáltságra törekvés a megnyilatkozásokban.
Oktatásmódszertan
Előadások, felügyelt önálló kutatómunka
Tanulástámogató anyagok
- Bornemann, John (2009): Fieldwork Experience, Collaboration, and Interlocution. The „Metaphysics of Presence” in Encounters with Syrian Mukhabarat. In Being There. The Fieldwork Encounter and the Making of Truth. John Borneman és Abdellah Hammoudi (szerk.). Berkeley: University of California Press, 237–258
- Geertz, Clifford (2001 [1973]): Sűrű leírás. Út a kultúra értelmező elméletéhez. In uő Az értelmezés hatalma. Antropológiai írások. Niedermüller Péter (szerk.). Budapest: Osiris, 194–226.
- Janky Béla. Empirikus kutatásmódszertan. Óravázlatok
- Harvard University Program on Survey Research: Tip Sheet on Question Wording.
- Koppány Krisztián: A conjoint analízis és a diszkrét választási kísérlet egészség-gazdaságtani alkalmazásának lehetőségei. SZIE, 2013.
- PEW Research Center: Questionnaire design
- Massey, D. S., & Tourangeau, R. (2013). Introduction: New challenges to social measurement. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 645(1), 6-22.
- Schreier, M. (2012). Qualitative content analysis in practice. Thousand Oaks, CA: Sage.
- Szokolszky Á. (2004). Szövegelemzés. In Kutatómunka a pszichológiában. 6.1 fejezet.
- Russmann, U., & Svensson, J. (2016a). How to Study Instagram? Reflections on Coding Visual Communication Online. In: Edelmann, N.& Parycek, P. (Eds.), CeDem2016. Conference on E-Democracy and Open Government Publisher. Donau Universität Krems.
- Young, N. S., Ioannidis, J. P., & Al-Ubaydli, O. (2008). Why current publication practices may distort science. PLoS medicine, 5(10), e201.
Általános szabályok
Az aláírás feltétele az előadások rendszeres látogatása. Szükséges félévközi készülés a gyakorlatokra
Teljesítményértékelési módszerek
Házi feladat, félévközi nagyobb önálló munka
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Órai feladatok: 50
- Házi feladatok, önálló otthoni munkák: 50
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Előadások rendszeres látogatása
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 80-95 |
Jó | 70-79 |
Közepes | 60-69 |
Elégséges | 50-59 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 15 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 30 |
házi feladat elkészítése | 30 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 19 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
Újságírói információgyűjtés, desk research --- Újságírói információgyűjtés – egyéni interjúk. --- Csoportos interjús technikák: fókuszcsoport. --- Csoportos interjús technikák: deliberatív közvéleménykutatás módszerei. --- Kérdőívezés: alapok (ismétlés) és a digitális kor kihívásai. --- Kérdőívezés: szövegezés és egyéb kérdezési mód-hatások. --- Kérdőívezés: speciális technikák valós attitűdök és viselkedés mérésére. --- Médiatartalmak kvalitatív elemzése: Szövegek. --- Médiatartalmak kvalitatív elemzése: Képek.Szövegek --- Kvantitatív elemzése a digitális korban: adatelemzési alapok és digitális lábnyomok. --- Szövegek kvantitatív elemzése: elemi szövegelemzési technikák. --- Szövegek kvantitatív elemzése: szemantikus hálózatok és más szövegattribútumok gépi elemzése.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A félévi kurzusmunka és a beszámolás áttekintése.Újságírói információgyűjtés – desk researchÚjságírói információgyűjtés – egyéni interjúk.Csoportos interjús technikák: fókuszcsoport.Csoportos interjús technikák: deliberatív közvéleménykutatás módszerei.Kérdőívezés: alapok (ismétlés) és a digitális kor kihívásai.Kérdőívezés: szövegezés és egyéb kérdezési mód-hatások.Kérdőívezés: speciális technikák valós attitűdök és viselkedés mérésére.Médiatartalmak kvalitatív elemzése: Szövegek.Médiatartalmak kvalitatív elemzése: Képek.Szövegek kvantitatív elemzése a digitális korban: adatelemzési alapok és digitális lábnyomok.Szövegek kvantitatív elemzése: elemi szövegelemzési technikák.Szövegek kvantitatív elemzése: szemantikus hálózatok és más szövegattribútok gépi elemzése.Beszámolók közös értékelése. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Boros István | óraadó oktató | |
Schlemmer Éva | óraadó oktató | |
Szabó Gabriella | óraadó oktató | |
Janecskó Éva | óraadó oktató | |
Kolozsi Ádám | óraadó oktató |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.