Versions
Department of Sociology and Communication
Programme: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Digitális média specializáció (2018-tól)
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 1
Programme: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kulturális iparágak specializáció (2018-tól)
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 1
Programme: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kommunikációtervezés specializáció (2018-tól)
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 1
Programme: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Kulturális terek specializáció (2016-tól)
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 1
Programme: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Vizuális kommunikáció specializáció (2018-tól)
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 1
Programme: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Digitális média specializáció (2016-tól)
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 1
Programme: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Kommunikációtervezés specializáció (2016-tól)
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 1
Objectives
The purpose of the course is to provide basic knowledge about some methods of interpretation and analysis of data related to social phenomena, relevant for students majoring in communication. To complete the course, regular preparation at home and class attendance are essential. Some of the required literature is in English.
Learning outcomes
Knowledge
- Solid knowledge of the conceptualization for studying social processes
- Solid knowledge of conceptualization for studying communication and media phenomena
- Basic knowledge of social science methodologies.
Ability
- Research skills
- Analytical skills
- Reliable use of professional language.
Attitude
- Presence from social science egocentrism in social science fields
- Critical openness to innovation
Autonomy and responsibility
- Adoption and enforcement of professional standards
- Independence
- Proficiency in professional communication both in oral and written form.
Methodology of teaching
Lectures, independent research under supervision
Materials supporting learning
- Bornemann, John (2009): Fieldwork Experience, Collaboration, and Interlocution. The „Metaphysics of Presence” in Encounters with Syrian Mukhabarat. In Being There. The Fieldwork Encounter and the Making of Truth. John Borneman és Abdellah Hammoudi (szerk.). Berkeley: University of California Press, 237–258
- Geertz, Clifford (2001 [1973]): Sűrű leírás. Út a kultúra értelmező elméletéhez. In uő Az értelmezés hatalma. Antropológiai írások. Niedermüller Péter (szerk.). Budapest: Osiris, 194–226.
- Janky Béla. Empirikus kutatásmódszertan. Óravázlatok
- Harvard University Program on Survey Research: Tip Sheet on Question Wording.
- Koppány Krisztián: A conjoint analízis és a diszkrét választási kísérlet egészség-gazdaságtani alkalmazásának lehetőségei. SZIE, 2013.
- PEW Research Center: Questionnaire design
- Massey, D. S., & Tourangeau, R. (2013). Introduction: New challenges to social measurement. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 645(1), 6-22.
- Schreier, M. (2012). Qualitative content analysis in practice. Thousand Oaks, CA: Sage.
- Szokolszky Á. (2004). Szövegelemzés. In Kutatómunka a pszichológiában. 6.1 fejezet.
- Russmann, U., & Svensson, J. (2016a). How to Study Instagram? Reflections on Coding Visual Communication Online. In: Edelmann, N.& Parycek, P. (Eds.), CeDem2016. Conference on E-Democracy and Open Government Publisher. Donau Universität Krems.
- Young, N. S., Ioannidis, J. P., & Al-Ubaydli, O. (2008). Why current publication practices may distort science. PLoS medicine, 5(10), e201.
General Rules
Az aláírás feltétele az előadások rendszeres látogatása. Szükséges félévközi készülés a gyakorlatokra
Performance evaluation methods
Házi feladat, félévközi nagyobb önálló munka
Proportion of performance evaluations performed during the diligence period in the rating
- classroom activity: 50
- home work: 50
- total: 100
Proportion of examination elements in the rating
- :
The condition for obtaining the signature, validity of the signature
Előadások rendszeres látogatása
Grading
% | |
---|---|
Excellent | 96 |
Very good | 80-95 |
Good | 70-79 |
Satisfactory | 60-69 |
Pass | 50-59 |
Fail | < 50 |
Correction and retake
Retakes and make-ups are regulated by the University’s Code on Education and Examination.
Study work required to complete the course
Work type | Amount of work hours |
---|---|
classes | 56 |
preparation for classes | 15 |
preparation for tests | 30 |
homework | 30 |
reading | 19 |
total | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Topics discussed during the semester
Újságírói információgyűjtés, desk research --- Újságírói információgyűjtés – egyéni interjúk. --- Csoportos interjús technikák: fókuszcsoport. --- Csoportos interjús technikák: deliberatív közvéleménykutatás módszerei. --- Kérdőívezés: alapok (ismétlés) és a digitális kor kihívásai. --- Kérdőívezés: szövegezés és egyéb kérdezési mód-hatások. --- Kérdőívezés: speciális technikák valós attitűdök és viselkedés mérésére. --- Médiatartalmak kvalitatív elemzése: Szövegek. --- Médiatartalmak kvalitatív elemzése: Képek.Szövegek --- Kvantitatív elemzése a digitális korban: adatelemzési alapok és digitális lábnyomok. --- Szövegek kvantitatív elemzése: elemi szövegelemzési technikák. --- Szövegek kvantitatív elemzése: szemantikus hálózatok és más szövegattribútumok gépi elemzése.
Topics of lectures | |
---|---|
1. | A félévi kurzusmunka és a beszámolás áttekintése.Újságírói információgyűjtés – desk researchÚjságírói információgyűjtés – egyéni interjúk.Csoportos interjús technikák: fókuszcsoport.Csoportos interjús technikák: deliberatív közvéleménykutatás módszerei.Kérdőívezés: alapok (ismétlés) és a digitális kor kihívásai.Kérdőívezés: szövegezés és egyéb kérdezési mód-hatások.Kérdőívezés: speciális technikák valós attitűdök és viselkedés mérésére.Médiatartalmak kvalitatív elemzése: Szövegek.Médiatartalmak kvalitatív elemzése: Képek.Szövegek kvantitatív elemzése a digitális korban: adatelemzési alapok és digitális lábnyomok.Szövegek kvantitatív elemzése: elemi szövegelemzési technikák.Szövegek kvantitatív elemzése: szemantikus hálózatok és más szövegattribútok gépi elemzése.Beszámolók közös értékelése. |
Lecturers participating in teaching
Name | Rank | Contact |
---|---|---|
Boros István | óraadó oktató | |
Schlemmer Éva | óraadó oktató | |
Szabó Gabriella | óraadó oktató | |
Janecskó Éva | óraadó oktató | |
Kolozsi Ádám | óraadó oktató |