Programme: Communication and Media Studies Master’s Programme - Digital media specialisation (from 2018)
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Programme: Communication and Media Studies Master’s Programme - Cultural industries specialisation (from 2018)
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Programme: Communication and Media Studies Master’s Programme - Communication design specialisation (from 2018)
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Programme: Communication and media science Master’s Programme - Cultural spaces specialisation (from 2016)
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Programme: Communication and Media Studies Master’s Programme - Visual communication specialisation (from 2018)
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Programme: Communication and media science Master’s Programme - Digital media specialisation (from 2016)
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Programme: Communication and media science Master’s Programme - Communication design specialisation (from 2016)
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Objectives
The social studies course deals with the structural crisis phenomena of today's national and global society.
Academic results
Knowledge
- Solid knowledge of the basic conceptual vocabulary of social research
Skills
- Analytical skills
Attitude
- Professional and moral engagement to understanding the social process
Independence and responsibility
- Autonomy
Teaching methodology
Lecture
Materials supporting learning
- A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu)
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: A szorgalmi időszakban: interaktív online prezentációkhoz kapcsolódó feladatok elvégzése.
Performance assessment methods
Határidős feladatok értékelése, beszámítása a vizsgajegybe
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- midterm assignments for each lecture: 50
Percentage of exam elements within the rating
- written exam: 50
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
óra látogatása
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 95-100 |
Very good | 80-95 |
Good | 70-79 |
Satisfactory | 60-69 |
Pass | 50-59 |
Fail | < 50 |
Retake and late completion
Retakes and make-ups are regulated by the University’s Code on Education and Examination.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
class attendance | 56 |
prep. for the classes | 34 |
prep. for the assessment | 30 |
homeworks | 10 |
reading | 20 |
total | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
Mit ígértek az internet-próféciák? Mi valósult meg mindebből? Hogyan hat a közösségi média a nyilvánosságra és politikára? A Facebook szerepe az ideológiai polarizációban és a fake news terjedésben. A Facebook mint hírmédia-piac. A tömegpártoktól a kartellpártokig. Hogyan alakult át a demokráciák politikai rendszere az elmúlt évtizedekben? Politikai polarizáció: két világban élünk-e? Mit mondanak az adatok? Illiberális, autoriter fordulatok a centrumban és a periférián. Mi a jóléti állam, mikor jött létre, milyen jóléti rezsimek vannak, milyen szolgáltatásokat nyújt a jóléti állam. Új társadalmi kockázatok. Mit jelent ez a fogalom? Mi a különbség a jóléti állam 1.0 és 2.0 között? Milyen kihívásokkal küzd ma a jóléti állam? A 2008-as gazdasági világválság okai és következményei. Mit jelent a financial capitalism fogalma? Miért nő ekkorára a pénzügyi szféra? Tőkejövedelmek és munkajövedelmek összehasonlítása, illetve pénzügyi és termelő befektetések jövedelmezőségének összehasonlítása egyes országokban. Mi a privatizált Keynesianizmus?
Lecture topics |
---|
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|