Verziók
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Digitális média specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kulturális iparágak specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kommunikációtervezés specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Kulturális terek specializáció (2016-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Vizuális kommunikáció specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Digitális média specializáció (2016-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Kommunikációtervezés specializáció (2016-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Szak: KM mesterszak - Vizuális kommunikáció specializáció
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A kommunikációkutatás története és a kutatásmódszertani kérdések szorosan összekapcsolódnak, mivel a kommunikatív jelenségek kommunikatív jelenségként való vizsgálata döntően a hagyományos diszciplináris keretek újragondolása, azok új szempontok, konceptuális rendszerek és módszerek mentén való átformálása során alakult. A kurzus egyfelől ezekről a felvetésekről nyújt áttekintést, másfelől bemutatja, hogy a kommunikációkutatás ma milyen vizsgálódási módszerekkel, milyen interdiszciplináris alapvetésekkel fordul a kommunikatív jelenségek tanulmányozása felé. Az elméleti kérdéseket olyan tudományelméleti keretben tekintjük át, amely arra is lehetőséget ad, hogy a szakterület társdiszciplínáinak (például szociológia, antropológia, filozófiai elemzés, kritikai kultúrakutatás, kognitív és evolúciós pszichológia, környezetpszichológia) szerepét is megvizsgáljuk. A félév során a hallgatók csoportokban dolgoznak egy-egy választott kutatási projekten, a feldolgozott témákat ezeknek a projekteknek az összefüggésében fogalmazzuk meg és vizsgáljuk.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Társadalomtudományi módszertanok ismerete.
Képesség
- Társadalmi és kommunikációs problémák megoldásának képessége
- Gyakorlati jellegű feladatoknál jó ítélőképesség, önálló döntés képessége
- Szakmai nyelvhasználat képessége.
Attitűd
- Szakmai és morális hozzáállás
- Saját képességek önreflexiója
- Saját (nyugati) kulturális hagyományok akceptálása
Önállóság és felelősség
- Szakmai normák elfogadás és érvényesítése
- Önállóság
- Konstruktivitás és asszertivitás intézményi működés keretében.
Oktatásmódszertan
A kurzus gyakorlati jellegű, a témaköröket konkrét esettanulmányokon keresztül vizsgáljuk. A hallgatókból 5 fős kutatócsoportok alakulnak (összesen 8 csoport), a kutatócsoportok a félév során egy általuk választott kommunikatív jelenségről elemző tanulmányt készítenek.
Tanulástámogató anyagok
- Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok – Books, notes, downloadable materials
- Babbie, E. 2003. A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. 6. átdolgozott kiadás. Budapest: Balassi.
- Forrai, G. – Szegedi, P. (szerk.) 1999. Tudományfilozófia. Budapest: Áron.
- Pléh, Cs. (szerk.) 1996. Kognitív tudomány. Budapest: Osiris.
- Stamhuis, I. et al. (eds.) 2002. The Changing Image of the Sciences. Dordrecht: Kluwer
- Weingart, P. – Stehr, N. (eds.) 2000. Practising Interdisciplinarity. Toronto: University of Toronto Press
- Általános módszertani segédeszközként és háttéranyagként használhatóak a fenti könyvek, a kutatási projektek megvalósításához azonban elvárás a) a szakirányok őszi kötelező bevezető kurzusain, valamint a szak közös kötelező kurzusain megismert szakirodalom aktív használata, illetve b) a választott kommunikatív jelenség elemzéséhez szükséges önálló szakirodalmi kutatás (ehhez segítség itt: http://szoc.bme.hu/imagespdfElektronikus_konyvtarazas.pdf).
Általános szabályok
A félév végi aláírás feltétele a csoport munkájában való folyamatos részvétel. A jegyszerzés feltétele továbbá a szakirodalomról szóló félévközi beszámoló és önálló kutatómunka, írásbeli vagy szóbeli beszámolóval.
Teljesítményértékelési módszerek
Szemináriumi munka és vizsga vagy vizsgadolgozat
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Folyamatos, aktív szemináriumi részvétel: 50
- Szakirodalom-bezsámolók: 20
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- vizsga (kutatási eredmények bemutatása): 30
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Folyamatos, akítv részvéetl az órákon
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 85-95 |
Jó | 70–79 |
Közepes | 60-69 |
Elégséges | 50-59 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
szakirodalomfeldolgozás | 34 |
kutatómunka | 30 |
felkészülés a prezentációra | 30 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A kommunikációkutatás története; kutatásmódszertani kérdések kommunikatív jelenségek vizsgálata; a kommunikációkutatás mai területei; társdiszciplínák: szociológia, antropológia, filozófiai, kritikai kultúrakutatás, kognitív és evolúciós pszichológia, környezetpszichológia.
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.