Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
INTERDISZCIPLINÁRIS KOMMUNIKÁCIÓKUTATÁS
Azonosító
BMEGT43M100
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Gács Anna
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
gacs.anna@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Digitális média specializáció (2018-tól)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kulturális iparágak specializáció (2018-tól)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kommunikációtervezés specializáció (2018-tól)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Kulturális terek specializáció (2016-tól)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Vizuális kommunikáció specializáció (2018-tól)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Digitális média specializáció (2016-tól)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Kommunikációtervezés specializáció (2016-tól)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Szak: KM mesterszak - Vizuális kommunikáció specializáció

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A kommunikációkutatás története és a kutatásmódszertani kérdések szorosan összekapcsolódnak, mivel a kommunikatív jelenségek kommunikatív jelenségként való vizsgálata döntően a hagyományos diszciplináris keretek újragondolása, azok új szempontok, konceptuális rendszerek és módszerek mentén való átformálása során alakult. A kurzus egyfelől ezekről a felvetésekről nyújt áttekintést, másfelől bemutatja, hogy a kommunikációkutatás ma milyen vizsgálódási módszerekkel, milyen interdiszciplináris alapvetésekkel fordul a kommunikatív jelenségek tanulmányozása felé. Az elméleti kérdéseket olyan tudományelméleti keretben tekintjük át, amely arra is lehetőséget ad, hogy a szakterület társdiszciplínáinak (például szociológia, antropológia, filozófiai elemzés, kritikai kultúrakutatás, kognitív és evolúciós pszichológia, környezetpszichológia) szerepét is megvizsgáljuk. A félév során a hallgatók csoportokban dolgoznak egy-egy választott kutatási projekten, a feldolgozott témákat ezeknek a projekteknek az összefüggésében fogalmazzuk meg és vizsgáljuk.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Társadalomtudományi módszertanok ismerete.
Képesség
  1. Társadalmi és kommunikációs problémák megoldásának képessége
  2. Gyakorlati jellegű feladatoknál jó ítélőképesség, önálló döntés képessége
  3. Szakmai nyelvhasználat képessége.
Attitűd
  1. Szakmai és morális hozzáállás
  2. Saját képességek önreflexiója
  3. Saját (nyugati) kulturális hagyományok akceptálása
Önállóság és felelősség
  1. Szakmai normák elfogadás és érvényesítése
  2. Önállóság
  3. Konstruktivitás és asszertivitás intézményi működés keretében.

Oktatásmódszertan

A kurzus gyakorlati jellegű, a témaköröket konkrét esettanulmányokon keresztül vizsgáljuk. A hallgatókból 5 fős kutatócsoportok alakulnak (összesen 8 csoport), a kutatócsoportok a félév során egy általuk választott kommunikatív jelenségről elemző tanulmányt készítenek.

Tanulástámogató anyagok

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok – Books, notes, downloadable materials
  • Babbie, E. 2003. A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. 6. átdolgozott kiadás. Budapest: Balassi.
  • Forrai, G. – Szegedi, P. (szerk.) 1999. Tudományfilozófia. Budapest: Áron.
  • Pléh, Cs. (szerk.) 1996. Kognitív tudomány. Budapest: Osiris.
  • Stamhuis, I. et al. (eds.) 2002. The Changing Image of the Sciences. Dordrecht: Kluwer
  • Weingart, P. – Stehr, N. (eds.) 2000. Practising Interdisciplinarity. Toronto: University of Toronto Press
  • Általános módszertani segédeszközként és háttéranyagként használhatóak a fenti könyvek, a kutatási projektek megvalósításához azonban elvárás a) a szakirányok őszi kötelező bevezető kurzusain, valamint a szak közös kötelező kurzusain megismert szakirodalom aktív használata, illetve b) a választott kommunikatív jelenség elemzéséhez szükséges önálló szakirodalmi kutatás (ehhez segítség itt: http://szoc.bme.hu/imagespdfElektronikus_konyvtarazas.pdf).

Általános szabályok

A félév végi aláírás feltétele a csoport munkájában való folyamatos részvétel. A jegyszerzés feltétele továbbá a szakirodalomról szóló félévközi beszámoló és önálló kutatómunka, írásbeli vagy szóbeli beszámolóval.

Teljesítményértékelési módszerek

Szemináriumi munka és vizsga vagy vizsgadolgozat

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Folyamatos, aktív szemináriumi részvétel: 50
  • Szakirodalom-bezsámolók: 20

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • vizsga (kutatási eredmények bemutatása): 30

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Folyamatos, akítv részvéetl az órákon

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 85-95
70–79
Közepes 60-69
Elégséges 50-59
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
szakirodalomfeldolgozás 34
kutatómunka 30
felkészülés a prezentációra 30
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A kommunikációkutatás története; kutatásmódszertani kérdések kommunikatív jelenségek vizsgálata; a kommunikációkutatás mai területei; társdiszciplínák: szociológia, antropológia, filozófiai, kritikai kultúrakutatás, kognitív és evolúciós pszichológia, környezetpszichológia.

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.