Versions
Department of Sociology and Communication
Programme: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Digitális média specializáció (2018-tól)
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 1
Programme: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kulturális iparágak specializáció (2018-tól)
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 1
Programme: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kommunikációtervezés specializáció (2018-tól)
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 1
Programme: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Kulturális terek specializáció (2016-tól)
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 1
Programme: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Vizuális kommunikáció specializáció (2018-tól)
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 1
Programme: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Digitális média specializáció (2016-tól)
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 1
Programme: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Kommunikációtervezés specializáció (2016-tól)
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 1
Programme: KM mesterszak - Vizuális kommunikáció specializáció
Subject Role: Kötelező
Recommended semester: 1
Objectives
The history of communication research and research methodology issues are closely linked, as the the examination of communicative phenomena as communicative phenomena was mainly formed during the rethinking of traditional disciplinary frameworks and their transformation along new aspects, conceptual systems and methods. On the one hand, the course provides an overview of these propositions, and on the other hand, it shows how today's communication research approaches the study of communicative phenomena by means of investigation methods and interdisciplinary foundations. We review the theoretical questions in a scientific theoretical framework that also gives us the opportunity to examine the role of the field's co-disciplines (e.g. sociology, anthropology, philosophical analysis, critical cultural research, cognitive and evolutionary psychology, environmental psychology). During the semester, the students work in groups on a research project of their choice, and the discussed topics are formulated and examined in the context of these projects.
Learning outcomes
Knowledge
- Basic knowledge of social science methodologies.
Ability
- Ability to recognize social and communication problems, and to choose appropriate solutions
- Ability to make judgements in practical tasks, ability to make independent decisions
- Reliable use of professional language.
Attitude
- Professional and moral stand
- Self-reflection of one's own abilities
- Acceptance of one's own (Western) cultural traditions
Autonomy and responsibility
- Adoption and enforcement of professional standards
- Independence
- Constructiveness and assertiveness in the context of institutional operation.
Methodology of teaching
The course is of a practical nature, the topics are examined through specific case studies. The students form research groups of 5 people (8 groups in total), during the semester, the research groups prepare an analytical study on a communicative phenomenon of their choice.
Materials supporting learning
- Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok – Books, notes, downloadable materials
- Babbie, E. 2003. A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. 6. átdolgozott kiadás. Budapest: Balassi.
- Forrai, G. – Szegedi, P. (szerk.) 1999. Tudományfilozófia. Budapest: Áron.
- Pléh, Cs. (szerk.) 1996. Kognitív tudomány. Budapest: Osiris.
- Stamhuis, I. et al. (eds.) 2002. The Changing Image of the Sciences. Dordrecht: Kluwer
- Weingart, P. – Stehr, N. (eds.) 2000. Practising Interdisciplinarity. Toronto: University of Toronto Press
- Általános módszertani segédeszközként és háttéranyagként használhatóak a fenti könyvek, a kutatási projektek megvalósításához azonban elvárás a) a szakirányok őszi kötelező bevezető kurzusain, valamint a szak közös kötelező kurzusain megismert szakirodalom aktív használata, illetve b) a választott kommunikatív jelenség elemzéséhez szükséges önálló szakirodalmi kutatás (ehhez segítség itt: http://szoc.bme.hu/imagespdfElektronikus_konyvtarazas.pdf).
General Rules
A félév végi aláírás feltétele a csoport munkájában való folyamatos részvétel. A jegyszerzés feltétele továbbá a szakirodalomról szóló félévközi beszámoló és önálló kutatómunka, írásbeli vagy szóbeli beszámolóval.
Performance evaluation methods
Class work and exam paper/presentation
Proportion of performance evaluations performed during the diligence period in the rating
- Attendance, contribution to classes: 50
- Response papers: 20
Proportion of examination elements in the rating
- exam (presentation of research results): 30
The condition for obtaining the signature, validity of the signature
Attendcance, contribution ot classes
Grading
% | |
---|---|
Excellent | 96 |
Very good | 85-95 |
Good | 70–79 |
Satisfactory | 60-69 |
Pass | 50-59 |
Fail | < 50 |
Correction and retake
Retakes and make-ups are regulated by the University’s Code on Education and Examination.
Study work required to complete the course
Work type | Amount of work hours |
---|---|
classes | 56 |
reading literature | 34 |
research | 30 |
prparation for presentation | 30 |
total | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Topics discussed during the semester
A kommunikációkutatás története; kutatásmódszertani kérdések kommunikatív jelenségek vizsgálata; a kommunikációkutatás mai területei; társdiszciplínák: szociológia, antropológia, filozófiai, kritikai kultúrakutatás, kognitív és evolúciós pszichológia, környezetpszichológia.
Topics of lectures |
---|
Lecturers participating in teaching
Name | Rank | Contact |
---|---|---|