Szak: Pszichológia mesterszak - Munka és szervezetpszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Pszichológia mesterszak - Kognitív pszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A tantárgy fő célkitűzése, hogy a hallgatók a kurzus elvégzése után stabil alkalmazott tudást szerezzenek a kutatásmódszertani ismeretekről, valamint értsék és tudják alkalmazni azokat a többváltozós statisztikai modelleket, próbákat, amelyek vállalati és akadémiai környezetben egyaránt jól használhatóak.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik a többváltozós statisztikában használt fontosabb fogalmakról, statisztikai próbákról, és ezek összefüggéseiről.
- Ismeri az adatok elemzéséhez használható többváltozós módszereket, statisztikai próbákat, ezek elméleti hátterét, alkalmazásának célját, feltételeit, módszerét.
Képesség
- Képes megfogalmazni a kutatási kérdéseit és ennek megfelelően a kutatási kérdések igazolásához szükséges többváltozós statisztikai próbákat meghatározni.
- Képes a releváns statisztikai többváltozós próbák alkalmazására, az előfeltételek vizsgálatára, a statisztikai eredmények értelmezésére.
Attitűd
- Nyitott a módszertani, statisztikai ismeretekhez kapcsolódó tudás bővítésére.
- Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
- Rendszerszintű gondolkodás, megközelítés jellemzi.
Önállóság és felelősség
- Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
- Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
- Felelősen és önállóan old meg egyéni és csoportos feladatokat.
- Önállóan tervezi meg és végzi tevékenységeit.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan készített feladat.
Tanulástámogató anyagok
- Takács Szabolcs: Bevezetés a matematikai statisztikába - Elmélet és gyakorlat 1. és 2., Antarész Kiadó, Budapest, 2016/2017.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi teljesítménymérés alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: a) Részteljesítmény értékelés (3 projektfeladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája tudományos poszterek készítése 3 különböző többváltozós statisztikai témában. b) Részteljesítmény értékelés (prezentáció): a tantárgy tudás, képesség, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, a félév során elkészített egyik poszter prezentációja által.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (projektfeladat): 30
- részteljesítmény értékelés (projektfeladat): 30
- részteljesítmény értékelés (projektfeladat): 30
- részteljesítmény értékelés (prezentáció): 10
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a projektfeladatok mindegyikét teljesítse.
Érdemjegy-megállapítás
| % | |
|---|---|
| Jeles | 96-100 | 
| Jeles | 86–95 | 
| Jó | 75–85 | 
| Közepes | 65–74 | 
| Elégséges | 50–64 | 
| Elégtelen | < 50 | 
Javítás és pótlás
A poszterek késedelmesen a szorgalmi időszak utolsó napján 23:55 óráig adhatók be elektronikus formában. A prezentáció a pótlási hét utolsó napjáig pótolható az oktató által meghatározott időpontban.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Munka jellege | Munkaórák száma | 
|---|---|
| Részvétel a kontakt tanórákon | 42 | 
| Projektfeladatok (poszterek) elkészítése | 36 | 
| Prezentáció | 12 | 
| Összesen | 90 | 
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.10.10-én. Érvényes 2022.10.10-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
| Előadások témái | |
|---|---|
| 1. | Többszempontos lineáris regresszió, bináris logisztikus regresszió; | 
| 2. | Többszempontos varianciaanalízis; | 
| 3. | Faktorelemzés (megerősítő és feltáró); | 
| 4. | Skálák megbízhatósági elemzése; | 
| 5. | Klaszterelemzés; | 
| 6. | Q-módszertan | 
További oktatók
| Név | Beosztás | Elérhetőség | 
|---|---|---|
| Dr. Geszten Dalma | Egyetemi adjunktus | geszten.dalma@gtk.bme.hu | 
| Dr. Takács Szabolcs | Egyetemi docens, megbízott előadó | takacs.szabolcs.dr@gmail.com | 
| Krén Heléna | Ph.D hallgató | kren.helena@edu.bme.hu | 
| Halmos Alexandra | Ph.D hallgató | halmos.alexandra@gtk.bme.hu |