Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MÓDSZERTANI KÉSZSÉGFEJLESZTÉS II.
Azonosító
BMEGT52M107
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
1
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Geszten Dalma
Beosztása
Egyetemi adjunktus
Email címe
geszten.dalma@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar – HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Pszichológia mesterszak - Munka és szervezetpszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Pszichológia mesterszak - Kognitív pszichológia specializáció 2020/21/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
- Módszertani készségfejlesztés I. tantárgy teljesítése / Completion of the Methodological Skill Development I. course
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.10.26.) az 580768/11/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.10.26-tól.

Célkitűzések

A tantárgy fő célkitűzése, hogy a hallgatók a kurzus elvégzése után stabil alkalmazott tudást szerezzenek a kutatásmódszertani ismeretekről, valamint értsék és tudják alkalmazni azokat a többváltozós statisztikai modelleket, próbákat, amelyek vállalati és akadémiai környezetben egyaránt jól használhatóak.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Átfogó ismeretekkel rendelkezik a többváltozós statisztikában használt fontosabb fogalmakról, statisztikai próbákról, és ezek összefüggéseiről.
  2. Ismeri az adatok elemzéséhez használható többváltozós módszereket, statisztikai próbákat, ezek elméleti hátterét, alkalmazásának célját, feltételeit, módszerét.
Képesség
  1. Képes megfogalmazni a kutatási kérdéseit és ennek megfelelően a kutatási kérdések igazolásához szükséges többváltozós statisztikai próbákat meghatározni.
  2. Képes a releváns statisztikai többváltozós próbák alkalmazására, az előfeltételek vizsgálatára, a statisztikai eredmények értelmezésére.
Attitűd
  1. Nyitott a módszertani, statisztikai ismeretekhez kapcsolódó tudás bővítésére.
  2. Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
  3. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  4. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
  5. Rendszerszintű gondolkodás, megközelítés jellemzi.
Önállóság és felelősség
  1. Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
  2. Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
  3. Felelősen és önállóan old meg egyéni és csoportos feladatokat.
  4. Önállóan tervezi meg és végzi tevékenységeit.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan készített feladat.

Tanulástámogató anyagok

  • Takács Szabolcs: Bevezetés a matematikai statisztikába - Elmélet és gyakorlat 1. és 2., Antarész Kiadó, Budapest, 2016/2017.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi teljesítménymérés alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: a) Részteljesítmény értékelés (3 projektfeladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája tudományos poszterek készítése 3 különböző többváltozós statisztikai témában. b) Részteljesítmény értékelés (prezentáció): a tantárgy tudás, képesség, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, a félév során elkészített egyik poszter prezentációja által.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (projektfeladat): 30
  • részteljesítmény értékelés (projektfeladat): 30
  • részteljesítmény értékelés (projektfeladat): 30
  • részteljesítmény értékelés (prezentáció): 10
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a projektfeladatok mindegyikét teljesítse.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 86–95
75–85
Közepes 65–74
Elégséges 50–64
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A poszterek késedelmesen a szorgalmi időszak utolsó napján 23:55 óráig adhatók be elektronikus formában. A prezentáció a pótlási hét utolsó napjáig pótolható az oktató által meghatározott időpontban.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel a kontakt tanórákon 42
Projektfeladatok (poszterek) elkészítése 36
Prezentáció 12
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2022.10.10-én. Érvényes 2022.10.10-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Többszempontos lineáris regresszió, bináris logisztikus regresszió;
2. Többszempontos varianciaanalízis;
3. Faktorelemzés (megerősítő és feltáró);
4. Skálák megbízhatósági elemzése;
5. Klaszterelemzés;
6. Q-módszertan

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Geszten Dalma Egyetemi adjunktus geszten.dalma@gtk.bme.hu
Dr. Takács Szabolcs Egyetemi docens, megbízott előadó takacs.szabolcs.dr@gmail.com
Krén Heléna Ph.D hallgató kren.helena@edu.bme.hu
Halmos Alexandra Ph.D hallgató halmos.alexandra@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége