Célkitűzések
A tantárgy fő célkitűzése, hogy a hallgatók a kurzus elvégzése után stabil alkalmazott tudást szerezzenek a kutatásmódszertani ismeretekről, valamint értsék és tudják alkalmazni azokat a többváltozós statisztikai modelleket, próbákat, amelyek vállalati és akadémiai környezetben egyaránt jól használhatóak.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Átfogó ismeretekkel rendelkezik a többváltozós statisztikában használt fontosabb fogalmakról, statisztikai próbákról, és ezek összefüggéseiről.
- Ismeri az adatok elemzéséhez használható többváltozós módszereket, statisztikai próbákat, ezek elméleti hátterét, alkalmazásának célját, feltételeit, módszerét.
Képesség
- Képes megfogalmazni a kutatási kérdéseit és ennek megfelelően a kutatási kérdések igazolásához szükséges többváltozós statisztikai próbákat meghatározni.
- Képes a releváns statisztikai többváltozós próbák alkalmazására, az előfeltételek vizsgálatára, a statisztikai eredmények értelmezésére.
Attitűd
- Nyitott a módszertani, statisztikai ismeretekhez kapcsolódó tudás bővítésére.
- Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
- Rendszerszintű gondolkodás, megközelítés jellemzi.
Önállóság és felelősség
- Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
- Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
- Felelősen és önállóan old meg egyéni és csoportos feladatokat.
- Önállóan tervezi meg és végzi tevékenységeit.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan készített feladat.
Tanulástámogató anyagok
- Takács Szabolcs (2016). Bevezetés a matematikai statisztikába 1. - Elmélet és gyakorlat, Budapest, Antarész Kiadó.
- Takács Szabolcs (2017). Bevezetés a matematikai statisztikába 2. - Többváltozós statisztikai módszerek, Budapest, Antarész Kiadó.
- Vargha András (2015). Matematikai statisztika. Budapest, Pólya Kiadó.
- Vargha András (2019). Többváltozós statisztika dióhéjban: Változó-orientált módszerek, Budapest, Pólya Kiadó.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi teljesítménymérés alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: a) Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a félév során elsajátított tananyag írásbeli számonkérése zárthelyi dolgozat formájában a szorgalmi időszakban. b) Részteljesítmény értékelés (2 projektfeladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája tudományos poszterek készítése különböző többváltozós statisztikai témákban. c) Részteljesítmény értékelés (prezentáció): a tantárgy tudás, képesség, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, a félév során elkészített egyik poszter prezentációja által.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat): 50
- részteljesítmény értékelés (projektfeladat): 20
- részteljesítmény értékelés (projektfeladat): 20
- részteljesítmény értékelés (prezentáció): 10
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a projektfeladatok mindegyikét teljesítse.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 85–95 |
Jó | 75–84 |
Közepes | 65–74 |
Elégséges | 50–64 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A poszterek késedelmesen a szorgalmi időszak utolsó napján 23:55 óráig adhatók be elektronikus formában. A zárthelyi dolgozat és a prezentáció a pótlási hét utolsó napjáig pótolható az oktató által meghatározott időpontban.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
Zárthelyi dolgozat | 24 |
Projektfeladatok (poszterek) elkészítése | 19 |
Prezentáció | 5 |
Összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2024. 03.04-én. Érvényes 2024. 03.04-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint: 1. Többszempontos lineáris regresszió, bináris logisztikus regresszió 2. Többszempontos varianciaanalízis 3. Faktorelemzés (megerősítő és feltáró) 4. Skálák megbízhatósági elemzése 5. Klaszterelemzés 6. SEM és mediációs elemzés 7. Kvalitatív adatelemzés
Előadások témái | |
---|---|
1. | Többszempontos lineáris regresszió, bináris logisztikus regresszió |
2. | Többszempontos varianciaanalízis |
3. | Faktorelemzés (megerősítő és feltáró) |
4. | Skálák megbízhatósági elemzése |
5. | Klaszterelemzés |
6. | SEM és mediációs elemzés |
7. | Kvalitatív adatelemzés |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Geszten Dalma | Egyetemi adjunktus | geszten.dalma@gtk.bme.hu |
Dr. Takács Szabolcs | Egyetemi docens, megbízott előadó | takacs.szabolcs.dr@gmail.com |
Krén Heléna | Ph.D hallgató | kren.helena@edu.bme.hu |
Halmos Alexandra | Ph.D hallgató | halmos.alexandra@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.