Versions

I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
RESEARCH SEMINAR
ID (subject code)
BMEGT43A257
Type of subject
class
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
4
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
term mark
Number of credits
5
Subject Coordinator
Name
Dr. Lakatos Zoltán Árpád
Position
assistant professor
Contact details
lakatos.zoltan@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Sociology and Communication
Subject website
Language of the subject
magyar - HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms

Programme: Communication and media studies Bachelor’s Programme compulsory subjects from 2018

Subject Role: Compulsory elective

Recommended semester: 0

Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580251/13/2023 registration number. Valid from: 29.03.2023.

Objectives

The purpose of the subject is to involve students in an ongoing research program, in the framework of which they can use their research skills and contribute to the implementation of the program.

Academic results

Knowledge
  1. Basic knowledge of social science methodologies.
Skills
  1. Research skills.
Attitude
  1. Openness to social change
Independence and responsibility
  1. Constructiveness and assertiveness in the context of institutional operation.

Teaching methodology

classroom work, independent work

Materials supporting learning

  • Baudrillard, J. 1987. A tárgyak rendszere. Budapest: Gondolat.
  • Brones, A. 2018. Lagom. A boldogság svéd titka.Budapest: Bookline.
  • Dúll, A. 2009. Tárgyi környezet és pszichológia. In A. Dúll A környezetpszichológia alapkérdései – Helyek, tárgyak, viselkedés (pp. 135–156). Budapest: L’Harmattan.
  • Dúll, A. 2014. A környezeti kommunikáció vázlata. In Szász Antónia, Kirzsa Fruzsina (Eds.) A kultúra rejtelmei (pp. 162–173). Budapest: MAKAT.
  • Thomsen Brits, L. Hygge. 2017. Harmónia dán módra. Budapest: Jaffa.
  • Részben saját kutatás eredménye, részben az órán kerül kiosztásra (pdf formátumban).

General Rules

A kurzus teljesítési feltételei: jelenlét az órákon a TVsz. szerint 1 választott referátum a szakirodalmakból (prezentáció készítése, és egyeztetett időpontban a szóbeli referátum megtartása) aktív részvétel az órai munkában kutatási feladatok elvégzése és beszámoló ezekről (létszámtól függően csoportos vagy egyéni munkavégzés).

Performance assessment methods

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: kreatív kutatói szemlélet, az ismeretterjesztő irodalom átfordítása kutatási anyaggá szakirodalom beépítése a kutatási tervbe kutatómódszerek kreatív alkalmazása.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • working on the research project: 100

Percentage of exam elements within the rating

  • :

Issuing grades

%
Excellent 96-100
Very good 85–95%
Good 70–84
Satisfactory 60-69
Pass 50-59
Fail < 50

Retake and late completion

Retake and make-up test options are defined by the valid regulations of the University’s Code on Education and Examination.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
classes 56
research 84
prep. for presentation 10
total 150

Approval and validity of subject requirements

Topics covered during the term

A nyilvánosság szociológiai megközelítései (I). A nyilvánosság fogalma, történeti fejlődése (Habermas) A kurzus követelményeinek megbeszélése A nyilvánosság szociológiai megközelítései (II). Közvélemény: absztrakció, fikció, ideológia? Kommunikatív aktus, performativitás, szimbolikus erőszak. A tömegmédia politikai ökonómiája: a propaganda-modell (I) A tömegmédia politikai ökonómiája: a propaganda-modell (II) Az elitek saját szerepükről alkotott felfogása és a politikai nyilvánosság A termék, a kínálat és a kereslet fogalma a médiapiacon; erőviszonyok és koncentrációs folyamatok (I) A termék, a kínálat és a kereslet fogalma a médiapiacon; erőviszonyok és koncentrációs folyamatok (II) Branding (I). Az árucikkek termelésétől a jelentés termeléséig. A fogyasztási cikkek mediatizálódása Branding (II). A médiumok és a napirend „brandesedése” A közönségkutatás alapjai A közönségmaximalizálás politikai aspektusai és a közszolgálati média Értékrendszer és fogyasztói viselkedés

Lecture topics
1. -

Additional lecturers

Name Position Contact details
Dr. Dúll Andrea
Dr. Gács Anna
Rétfalvi Györgyi

Approval and validity of subject requirements