Versions

I. COURSE DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Course name
RESEARCH SEMINAR
Course code
BMEGT43A257
Course type
class
Kurzustípusok és óraszámok
Type
Lessons
Lecture
4
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
term mark
Number of credits
5
Course leader
Name
Dr. Lakatos Zoltán Árpád
Position
assistant professor
Email adress
lakatos.zoltan@gtk.bme.hu
Organizational unit for the subject

Department of Sociology and Communication

Subject website
Language of teaching
magyar - HU
Curriculum role of the subject, recommended semester

Programme: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - kötelező tárgyak 2018-tól

Subject Role: Kötelezően választott

Recommended semester: 0

Pre-requisites
strong
None
weak
None
paralell
None
exclusive
None
A tantárgyleírás érvényessége
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580251/13/2023 registration number. Valid from: 29.03.2023.

Objectives

The purpose of the subject is to involve students in an ongoing research program, in the framework of which they can use their research skills and contribute to the implementation of the program.

Learning outcomes

Knowledge
  1. Basic knowledge of social science methodologies.
Ability
  1. Research skills.
Attitude
  1. Openness to social change
Autonomy and responsibility
  1. Constructiveness and assertiveness in the context of institutional operation.

Methodology of teaching

classroom work, independent work

Materials supporting learning

  • Baudrillard, J. 1987. A tárgyak rendszere. Budapest: Gondolat.
  • Brones, A. 2018. Lagom. A boldogság svéd titka.Budapest: Bookline.
  • Dúll, A. 2009. Tárgyi környezet és pszichológia. In A. Dúll A környezetpszichológia alapkérdései – Helyek, tárgyak, viselkedés (pp. 135–156). Budapest: L’Harmattan.
  • Dúll, A. 2014. A környezeti kommunikáció vázlata. In Szász Antónia, Kirzsa Fruzsina (Eds.) A kultúra rejtelmei (pp. 162–173). Budapest: MAKAT.
  • Thomsen Brits, L. Hygge. 2017. Harmónia dán módra. Budapest: Jaffa.
  • Részben saját kutatás eredménye, részben az órán kerül kiosztásra (pdf formátumban).

General Rules

A kurzus teljesítési feltételei: jelenlét az órákon a TVsz. szerint 1 választott referátum a szakirodalmakból (prezentáció készítése, és egyeztetett időpontban a szóbeli referátum megtartása) aktív részvétel az órai munkában kutatási feladatok elvégzése és beszámoló ezekről (létszámtól függően csoportos vagy egyéni munkavégzés).

Performance evaluation methods

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: kreatív kutatói szemlélet, az ismeretterjesztő irodalom átfordítása kutatási anyaggá szakirodalom beépítése a kutatási tervbe kutatómódszerek kreatív alkalmazása.

Proportion of performance evaluations performed during the diligence period in the rating

  • working on the research project: 100

Proportion of examination elements in the rating

  • :

Grading

%
Excellent 96-100
Very good 85–95%
Good 70–84
Satisfactory 60-69
Pass 50-59
Fail < 50

Correction and retake

Retake and make-up test options are defined by the valid regulations of the University’s Code on Education and Examination.

Study work required to complete the course

Work type Amount of work hours
classes 56
research 84
prep. for presentation 10
total 150

Approval and validity of subject requirements

Topics discussed during the semester

A nyilvánosság szociológiai megközelítései (I). A nyilvánosság fogalma, történeti fejlődése (Habermas) A kurzus követelményeinek megbeszélése A nyilvánosság szociológiai megközelítései (II). Közvélemény: absztrakció, fikció, ideológia? Kommunikatív aktus, performativitás, szimbolikus erőszak. A tömegmédia politikai ökonómiája: a propaganda-modell (I) A tömegmédia politikai ökonómiája: a propaganda-modell (II) Az elitek saját szerepükről alkotott felfogása és a politikai nyilvánosság A termék, a kínálat és a kereslet fogalma a médiapiacon; erőviszonyok és koncentrációs folyamatok (I) A termék, a kínálat és a kereslet fogalma a médiapiacon; erőviszonyok és koncentrációs folyamatok (II) Branding (I). Az árucikkek termelésétől a jelentés termeléséig. A fogyasztási cikkek mediatizálódása Branding (II). A médiumok és a napirend „brandesedése” A közönségkutatás alapjai A közönségmaximalizálás politikai aspektusai és a közszolgálati média Értékrendszer és fogyasztói viselkedés

Topics of lectures
1. -

Lecturers participating in teaching

Name Rank Contact
Dr. Dúll Andrea
Dr. Gács Anna
Rétfalvi Györgyi

Approval and validity of subject requirements