Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
VIZUÁLIS JELENSÉGEK ELEMZÉSE
Azonosító
BMEGT43A240
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Fiáth Henrietta
Beosztása
egyetemi tanársegéd
Email címe
fiath.henrietta@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - Tartalomfejlesztés és médiapiac specializáció 2018-tól

Tantárgy szerepe: Szakirányon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - Vizuális kommunikáció specializáció 2018-tól

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A kurzus célja az ember által alkotott vizuális környezet elemeinek értelmezése; a vizualitás és a tartalom, a kivitelezés és a kommunikálni kívánt üzenet közötti kapcsolatok feltárása, azonosítása, megértése és verbalizálása. Oktatói, közös és hallgatói egyéni elemzésekkel és azok szakirodalmi kontextusba helyezésével haladunk végig a különböző nézőpontokon és módszertanokon, és példákat keresünk az egyes témák vizuális megformálására.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Társadalmi jelenségek működését leíró tudományos fogalomkészlet ismerete
  2. Társadalomtudományi módszertanok ismerete
  3. Társadalmi intézmények (jog, nyelv, vallás stb.) ismerete.
Képesség
  1. Argumentációs és racionális vitában részvétel képessége
  2. Elemzési képesség
  3. Akadémiai jellegű feladatoknál ítélőképesség, önálló döntés képessége.
Attitűd
  1. Társadalomtörténeti nyitottság.
  2. Önkritikára és önfejlesztésre való nyitottság
  3. Saját képességek önreflexiója.
Önállóság és felelősség
  1. Saját világnézetének szakmai közegben való megjelenítése
  2. Történetileg és politikailag koherens világnézet kialakítására való törekvés
  3. Szakmai normák elfogadása és érvényesítése

Oktatásmódszertan

A tárgyalt témákat előadások vezetik fel, melyekhez kapcsolódóan a hallgatók szakirodalmakat dolgoznak fel írásban vagy prezentáció formájában, majd a következő órán a témára reflektáló önálló elemzéseket mutatnak be. A félév során egyszer minden hallgatónak opponenciát kell írnia egy hallgatótársa előadásáról.

Tanulástámogató anyagok

  • A tantárgy elvégzéshez szükséges oktatási anyagok, szakirodalom a kurzus moodle-oldaláról érhető el a hallgatóknak (edu.gtk.bme.hu) – Books, notes, downloadable materials are available on Moodle site of the course (edu.gtk.bme.hu)

Általános szabályok

A kurzus teljesítésének feltétele az aláírás megszerzése és a vizsga teljesítése. Írásbeli vizsgaként a hallgatóknak dolgozatot kell írniuk a vizsgaidőszakban a kurzushoz kapcsolódó és a szorgalmi időszakban az oktatóval egyeztetett témáról. A dolgozat irányadó terjedelme 15-20 ezer leütés. A szorgalmi időszakban az alábbi feladatokat kell teljesíteni: 1. Szakirodalmi prezentációk/recenziók A félév során kétszer minden hallgató feldolgoz a programban olvasható listából választott szakirodalmat és azt 10-15 perces prezentáció formájában ismerteti a többi a hallgatóval vagy min. 5000 karakteres rencenziót ír róla. A recenzióknak a programban megjelölt dátum előtti nap éjfélig kell megérkezniük. Egy szakirodalmat csak egy hallgató prezentálhat, de recenziót többen is írhatnak róla. A feldolgozandó szakirodalmakat legkésőbb a második oktatási héten ki kell választaniuk a hallgatóknak. 2. Elemzések Minden hallgatónak a félév során két alkalommal prezentálnia kell egy önálló elemzést, melynek témája, hívószava az előző héten az előadáson tárgyalt témakör, a konkrét alkotást azonban a hallgató választhatja meg. Az elemzéseknek a 6 szempontot kell követniük, de az adott témára reflektálásnak különös hangsúlyt kell kapnia. 3. Opponencia A félév során egy alkalommal minden hallgatónak le kell adnia egy opponenciát írásban, melyben egy az órán elhangzott alkotásról vagy elemzésről fejti ki önálló szakmai véleményét. Az opponencia terjedelme min. 5000 karakter.

Teljesítményértékelési módszerek

A szakirodalmi prezentációk/recenziók során szempont, hogy a hallgató megértette a szöveget és át is tudja adni azt a többi hallgatónak vagy az olvasónak, strukturált formában és adekvát nyelvezettel. Az elemzési és opponencia feladatokhoz pontos szempontrendszert kapnak a hallgatók.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 2 szakirodalom-feldolgozás: 20
  • 2 önálló elemzés: 20
  • opponencia: 10

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli vizsga (esszé): 50

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A félév végi aláírás feltétele az órák 70%-át meg nem haladó hiányzás, valamint az, hogy a hallgató a félévközi feladatokra szerezhető pontok felét megszerezze. A jelenlétet az oktató minden órán katalógussal ellenőrzi. Két különböző alkalommal elkövetett húsz percet meghaladó késés egy mulasztott órának felel meg. Az órák 70%-án való részvétel akadályoztatása esetén a hallgatóknak lehetőségük van a mulasztott órá(ka)t egy az adott órára az oktató által kijelölt szakirodalomból írt legalább 3500 leütéses recenzióval kiváltani. A recenziónak tartalmaznia kell egy rövid leírást a szakirodalom téziséről és a hallgató önálló véleményét, asszociációit a témával kapcsolatban. A recenzió leadásának határideje a pótlási időszak utolsó munkanapja.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 85–94
70–84
Közepes 60–69
Elégséges 50–59
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza. A prezentációk pótlására a tervezett tantervi időpont utáni 2 órán, a kurzus órarendi időpontjában van lehetőség. Amennyiben ebben a két órában nincs előadás (kiállításlátogatás, feladatbeadás miatt), akkor a következő előadáson még pótolható a prezentáció. A határidőre nem teljesített feladatok javítására és pótlására legkésőbb az utolsó órán (2019. máj. 14.) személyesen, valamint 2019. május 24-ig elektronikus úton van lehetőség. A késve érkezett feladatokra minden megkezdett héten 10% pontlevonás jár.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
feladatok teljesítése 54
vizsgafelkészülés 40
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

1. Médiumok különbözőségei 2. Vizuális kifejezőeszközök 3. Percepció 4. Funkcionalitás 5. Posztmodern 6. Szimbólumok 7. Identitás 8. Hatalom 9. Férfi és női nézőpontok 10. Nemi reprezentáció 11. Giccs 12. Tabu

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.