Objectives
Academic results
Knowledge
- Egy szervezet munkájába történő segítő bekapcsolódás által ismereteket szerez a szervezet pedagógiai munkájáról.
- Ismereteket szerez a tanári szerepről.
- Ismeri a tapasztalati tanulás lényegét.
- Ismeri az osztályfőnök tudatosan tervezett és szervezett tevékenységét.
- Ismeri az osztályfőnöki munka szakképző intézményekben megvalósuló formáinak különböző lehetőségeit.
Skills
- Képes bekapcsolódni a pedagógiai munkába, s egy-egy részfolyamatot önállóan elvégezni.
- Képes reflektív módon megfigyeléseket végezni az előre megadott szempontok alapján.
- Képes a tapasztalatait saját pályaorientációja szempontjából elemezni.
- Képes annak belátására, hogy az osztályfőnök meghatározó személy a rábízott közösség életében, szemlélete, világlátása meghatározóan hat tanítványaira.
- Képes a felmerülő nevelési konfliktushelyzetek kezelésére.
Attitude
- Segítő részvétellel kapcsolódik be a pedagógiai folyamatokba.
- Együttműködik a nevelőkkel, a tanulókkal és társaival egyaránt.
- Problémamegoldó hozzáállással közelít a felmerülő konfliktusok, megoldást kívánó pedagógiai szituációk esetén.
- Olyan értékrendet közvetít, amely a tanulók jellemfejlődését szolgálja.
Independence and responsibility
- Önállóan végzi feladatait a pedagógiai részfolyamatokban.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- A választott tevékenység ösztönözze aktív társadalmi felelősségvállalásra.
- A nevelési szituációkban önálló döntéseket hoz.
- Felelősséget érez a rábízott tanulókért.
Teaching methodology
Materials supporting learning
- 1. 8/2013. (I.30.) EMMI rendelet
- 2. Gourneau, Bonnie(n/a): Five Attitudes of Effective Teachers: Implications for Teacher Training. In: http://usca.edu/essays/vol132005/g ourneau.pdf
- 3. Herczog Mária: Gyermekvédelmi kézikönyv (KJK Kerszöv, Budapest, 2001.)
- 4. dr. Küronya Pálné: Osztályfőnöki kézikönyv 9-12. osztály, OFI, https://osztalyfonok.lutheran.hu/szakmai_anyagok/ofi_kezikonyv.pdf
- 5. Czető Krisztina-dr.Mészáros György (2015): Közösségi pedagógiai gyakorlat TANULÁSTÁMOGATÓ HALLGATÓI SEGÉDLET, ELTE PPK, http://tkk.elte.hu/wp-content/uploads/2017/03/Hallgat%C3%B3i-seg%C3%A9dlet_K%C3%B6zgyak.pdf
- 6. Czető Krisztina és Mészáros György (2014a): Közösségi gyakorlat folyó gyakorlat eredményeinek, problémáinak összegző feltárása. Háttértanulmány. TÁMOP 4.1.2.B.2-13/1-2013-0007 „Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért”.
- 7. Czető Krisztina és Mészáros György (2014b): A közösségi gyakorlat helyszíneihez kapcsolódó komplex minőségbiztosítási rendszer. Háttértanulmány. TÁMOP 4.1.2.B.2- 13/1-2013-0007 „Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért”.
- 8. Czető Krisztina és Mészáros György (2014c): A közösségi gyakorlat rendszere: Országos módszertani ajánlás. Háttértanulmány. TÁMOP 4.1.2.B.2- 13/1-2013-0007 „Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért”.
- 9. Neveléstan – Osztályfőnöki órák tervezése, https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/2013-0002_nevelestan/tananyag/JEGYZET-24-4.2._Osztalyfonoki_orak_terve.scorml
- 10. Szekszárdi Júlia (szerk.): Nevelési kézikönyv nem csak osztályfőnököknek (OKI Kiadó-Dinasztia Tankönyvkiadó, Budapest, 2001.) www.osztalyfonok.hu
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a gyakorlatról készített portfólió értékelése által történik.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A portfólió a közösségi és a tanítási gyakorlatról készül, amely az alábbiakat tartalmazza: • fogadónyilatkozat (a hallgató szerzi be) • választott tevekénységi körök megnevezése, felsorolása • a fogadó intézmény kapcsolattartójának értékelése a hallgató gyakorlatáról. A portfólió a hallgató önreflexiója, melyet előre megadott és megbeszélt szempontok alapján készít el: • Mit éltem át? • Mit láttam? • Miben vettem részt? • Hogyan hatott rám? • Miként értékelem? • Milyen kérdéseket vetett fel a szituáció? B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) nincs
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- Portfólió értékelése, összesen:: 100%
Percentage of exam elements within the rating
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Érdemjegy-megállapítás
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | -100 |
Very good | 87–100 |
Good | 75–87 |
Satisfactory | 62–75 |
Pass | 41–62 |
Fail | < 40 |
Retake and late completion
1) A zárthelyi dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
6 | |
40 | |
14 | |
60 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a kurzus megvalósítása a következő módon történik: a) a közösségi pedagógiai gyakorlat, a hallgató egyéni szervezésével, a képzéssel párhuzamosan vagy szünidőben, b) a tanítási gyakorlat (osztályfőnöki óra hospitálás és óratartás), a partnerintézményekkel történt egyeztetés alapján, a szorgalmi időszakban kerül időzítésre. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint, a nappali képzésben 14 hétre, míg a levelező képzésben 4 konzultációra. A levelező képzés óraszáma a nappali képzés féléves óraszámának 1/3-ad része.
Lecture topics | |
---|---|
1. | ömlesztett |
2. | Követelmények megbeszélése. A portfólió műfaji sajátosságai. A portfólió készítésének pedagógiai szempontjai. |
3. | A hallgatók gyakorlatvégzése. |
4. | A félév zárása. Tapasztalatok összegzése. |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin | egyetemi adjunktus |