Célkitűzések
A tantárgy oktatásának fő célja, hogy a szakmai tanárok pedagógiai gondolkodásának elidegeníthetetlen részévé tegye a pályaválasztási tanácsadás modern értelemben vett, pályaorientáció életút-támogató dimenziójának értelmezését. A kurzus arra kívánja felkészíteni a hallgatókat, hogy saját életpályájukat tudatosan építsék, és az életpálya-építési kompetenciákat fejlesztő pedagógiai tevékenység megismerése által tudjanak pályaorientációs feladatokat végrehajtani iskolai munkájuk során. Mindez az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák megismertetése, az oktatás megváltozott pályaorientációs feladatának felismertetésén keresztül, a tanulók pályaorientációs felkészítésének folyamatként való kezelése szemlélet átadásával történik. A kurzuson a hallgatók olyan készségeinek formálása valósul meg, melyek segítségével sikeresen tudnak megfelelni a munkahelyi és a társadalmi elvárásoknak. Mindemellett a 14-18 éves korosztály nevelésének, oktatásának megfelelő feladatokat és módszereket is elsajátítanak.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri az élethosszig tartó tanulás fogalmát, szakirodalmi hátterét.
- Ismeri az életpálya-építést támogató pályaorientáció elméleti alapjait.
- Ismeri a kulcskompetenciákat.
- Ismeri az életpálya-építési kompetenciákat.
Képesség
- Képes saját értékeinek, erősségeinek és fejlesztésre szoruló tulajdonságainak felismerésére.
- Képes a tanulók érdeklődésének felkeltésére.
- Képes egyszerűbb konfliktuskezelési technikák alkalmazására.
- Képes a képzéssel és munkavállalással kapcsolatos információk kezelésére.
Attitűd
- Törekszik mások megismerésére.
- Konstruktív a feladatmegoldások során.
- Befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
- Fontosnak érzi a reflektív gondolkodásmód elsajátítását.
- Nyitott a pedagógusokat a szakképzésben körülvevő kapcsolatháló megismeréséhez.
Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását.
- Birtokában lesz szakterülete alapvető elméleti tudásának.
- Felelősségteljes hozzáállást tanúsít a pedagógus szakma iránt.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Oktatásmódszertan
Előadások, peer learning, kooperatív technikák, beszélgetés, önálló feladatvégzés, csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Borbély-Pecze T. B. (2018):
- Pogátsnik Monika (2020): A pályaorientáció elmélete és módszertana szakmai pedagógusoknak (kiadás alatt)
- Szilágyi Klára (szerk.) (2012): A pályaorientáció szerepe a társadalmi integrációban, Az elektronikus kiadvány a TÁMOP 5.4.4.-09/1-C. 2009-0001 „Képzésfejlesztés az összetartozásért” projektje keretében készült Hungarian edition
- Kálmán Anikó: Élettávú tanulás.
- Ajánlott:
- Új Pedagógiai Szemle (2019/7-8): Borbély-Pecze T. B., Fazakas I., Juhász Á.: Pályabolyongás. Pályaorientációról a Szakképzés 4.0 stratégia kapcsán, 95-106.
- Borbély-Pecze T. B. (2019): A munka jövője és a munkaügyi szolgálatok Európában.
- Dr. Budavári Takács, Ildikó (2011): Karriertervezés
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése beadandó dolgozat, önálló gyűjtőmunka eredménye és az órai aktivitás alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A beadandó egy legalább 8 -10 oldal terjedelemben elkészített tudományos igényű munka, melynek témája előre megadott témákból választott vagy a hallgató által saját tapasztalatához, érdeklődéséhez kapcsolódó téma, melyet az oktatóval előre egyeztetett. A dolgozatban minimum 4 szakirodalom felhasználása kötelező, melyek között egynek idegen nyelvűnek kell lennie. A gyűjtőmunka a szeminárium anyagához kapcsolódik, melyben a hallgatónak hazai és nemzetközi kitekintéssel az iskolai „jó gyakorlatok”-ra vonatkozóan kell egy gyűjteményt összeállítani és prezentálni. A szemináriumokon való aktivitás, konstruktivitás az értékelés harmadik részét képezi. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) nincs
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (beadandó): 60%
- részteljesítmény értékelés (gyűjtőmunka): 30%
- részteljesítmény értékelés (órai aktivitás): 10%
- összesen:: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | -100 |
Jeles | 87–100 |
Jó | 75–87 |
Közepes | 62–75 |
Elégséges | 50–62 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A zárthelyi dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | |
beadandó elkészítése | |
gyűjtőmunka | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020.06.30-án, érvényes 2020.09.01-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 2 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint, a nappali képzésben 14 hétre, míg a levelező képzésben 4 konzultációra. A levelező képzés óraszáma a nappali képzés féléves óraszámának 1/3-ad része.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Előadások témái: |
2. | A tantárgy céljainak bemutatása. Követelmények megbeszélése. Az életút-támogató pályaorientáció elméleti keretei. |
3. | A változatos pályafutás értelmezése és kritikája. |
4. | Az egyéni tanácsadás elmélete: pályakonstrukciós kísérletek támogatása. |
5. | A pályaválasztás fogalmának változásai Magyarországon. |
6. | A pályaismereti tudás elhalványodása. |
7. | Életút-támogató pályaorientáció az egyes szakpolitikai alrendszerekben. |
8. | Még egyszer az állami foglalkoztatási szolgálatok ügyfél-szegmentációs rendszereiről. |
9. | Szakképzés és pályaorientáció – tévutak és lehetőségek. |
10. | Pályaorientáció és tanárképzés. Életút-támogató pályaorientáció, mint a foglalkoztathatóságot támogató eszköz – a munkaadók szemszögéből. |
11. | Az életút-támogató pályaorientáció rendszerszintű fejlesztésének lehetőségei a köznevelésben. |
12. | Korai iskolaelhagyás és életút-támogató pályaorientáció: támogató rendszer? |
13. | A személyre szabott cselekvési/álláskeresési terv a munkaügyi szolgálatok gyakorlatában. A tanácsadó kompetenciái és on-line tanácsadási rendszerek. |
14. | Az európai életpálya-tanácsadó, az európai munka-, pálya- és karrier-tanácsadók kompetencia rendszereinek áttekintése. |
15. | Szellem a gépben – avagy internet a pályatanácsadásban vagy pályatanácsadás az interneten? |
16. | Szemináriumok témái: |
17. | Saját pályafejlődés vizsgálata. (Savickas narratív módszere) |
18. | Fogalomértelmezés (pálya, életpálya, foglalkozás, munka, hivatás, pályafejlődés, pályaorientáció, pályaválasztás, stb.) gondolati térkép segítségével. |
19. | Az erősségek feltárása csoportos játék segítségével. (Mire vagyok alkalmas?-játék) |
20. | Holland tipológiai modelljének alkalmazása a gyakorlatban (In: Pogátsnik) |
21. | A 14-18 éves korosztály pályaválasztási folyamatának vizsgálata saját tapasztalatok alapján (csoportmunka) |
22. | A 14-18 éves korosztály szociális tanulásának nehézségei- saját tapasztalatok elemzése |
23. | A 14-18 éves korosztályra vonatkozó, lemorzsolódással kapcsolatos, kutatási eredmények vizsgálata csoportmunkában |
24. | Hogyan teremtsünk pályadöntést támogató környezetet az iskolában? (beszélgetés, csoportmunka) |
25. | Jó gyakorlatok megismerése (hallgatói gyűjtőmunka) |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin | adjunktus |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanzék vezetője hagyja jóvá.