Objectives
Academic results
Knowledge
- Ismeri az élethosszig tartó tanulás fogalmát, szakirodalmi hátterét.
- Ismeri az életpálya-építést támogató pályaorientáció elméleti alapjait.
- Ismeri a kulcskompetenciákat.
- Ismeri az életpálya-építési kompetenciákat.
Skills
- Képes saját értékeinek, erősségeinek és fejlesztésre szoruló tulajdonságainak felismerésére.
- Képes a tanulók érdeklődésének felkeltésére.
- Képes egyszerűbb konfliktuskezelési technikák alkalmazására.
- Képes a képzéssel és munkavállalással kapcsolatos információk kezelésére.
Attitude
- Törekszik mások megismerésére.
- Konstruktív a feladatmegoldások során.
- Befogadó az oktatás és képzés új eredményei iránt.
- Fontosnak érzi a reflektív gondolkodásmód elsajátítását.
- Nyitott a pedagógusokat a szakképzésben körülvevő kapcsolatháló megismeréséhez.
Independence and responsibility
- Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását.
- Birtokában lesz szakterülete alapvető elméleti tudásának.
- Felelősségteljes hozzáállást tanúsít a pedagógus szakma iránt.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Csoportmunkában a cél elérése érdekében autonóm módon, a csoport többi tagjával együttműködve (illetve esetenként azokat irányítva) mozgósítja elméleti és gyakorlati tudását, képességeit.
Teaching methodology
Materials supporting learning
- Borbély-Pecze T. B. (2018):
- Pogátsnik Monika (2020): A pályaorientáció elmélete és módszertana szakmai pedagógusoknak (kiadás alatt)
- Szilágyi Klára (szerk.) (2012): A pályaorientáció szerepe a társadalmi integrációban, Az elektronikus kiadvány a TÁMOP 5.4.4.-09/1-C. 2009-0001 „Képzésfejlesztés az összetartozásért” projektje keretében készült Hungarian edition
- Kálmán Anikó: Élettávú tanulás.
- Ajánlott:
- Új Pedagógiai Szemle (2019/7-8): Borbély-Pecze T. B., Fazakas I., Juhász Á.: Pályabolyongás. Pályaorientációról a Szakképzés 4.0 stratégia kapcsán, 95-106.
- Borbély-Pecze T. B. (2019): A munka jövője és a munkaügyi szolgálatok Európában.
- Dr. Budavári Takács, Ildikó (2011): Karriertervezés
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése beadandó dolgozat, önálló gyűjtőmunka eredménye és az órai aktivitás alapján történik.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A beadandó egy legalább 8 -10 oldal terjedelemben elkészített tudományos igényű munka, melynek témája előre megadott témákból választott vagy a hallgató által saját tapasztalatához, érdeklődéséhez kapcsolódó téma, melyet az oktatóval előre egyeztetett. A dolgozatban minimum 4 szakirodalom felhasználása kötelező, melyek között egynek idegen nyelvűnek kell lennie. A gyűjtőmunka a szeminárium anyagához kapcsolódik, melyben a hallgatónak hazai és nemzetközi kitekintéssel az iskolai „jó gyakorlatok”-ra vonatkozóan kell egy gyűjteményt összeállítani és prezentálni. A szemináriumokon való aktivitás, konstruktivitás az értékelés harmadik részét képezi. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) nincs
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- részteljesítmény értékelés (beadandó): 60%
- részteljesítmény értékelés (gyűjtőmunka): 30%
- részteljesítmény értékelés (órai aktivitás): 10%
- összesen:: 100%
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | -100 |
Very good | 87–100 |
Good | 75–87 |
Satisfactory | 62–75 |
Pass | 50–62 |
Fail | < 50 |
Retake and late completion
A zárthelyi dolgozat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
28 | |
28 | |
4 | |
60 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Ezek hossza alapesetben 2 óra (két hét), ám a hallgatók összetételétől és az általuk javasolt problémák tárgyalásának jellegétől függően arányuk az egyes félévek során változhat. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint, a nappali képzésben 14 hétre, míg a levelező képzésben 4 konzultációra. A levelező képzés óraszáma a nappali képzés féléves óraszámának 1/3-ad része.
Lecture topics | |
---|---|
1. | ömlesztett |
2. | A tantárgy céljainak bemutatása. Követelmények megbeszélése. Az életút-támogató pályaorientáció elméleti keretei. |
3. | A változatos pályafutás értelmezése és kritikája. |
4. | Az egyéni tanácsadás elmélete: pályakonstrukciós kísérletek támogatása. |
5. | A pályaválasztás fogalmának változásai Magyarországon. |
6. | A pályaismereti tudás elhalványodása. |
7. | Életút-támogató pályaorientáció az egyes szakpolitikai alrendszerekben. |
8. | Még egyszer az állami foglalkoztatási szolgálatok ügyfél-szegmentációs rendszereiről. |
9. | Szakképzés és pályaorientáció – tévutak és lehetőségek. |
10. | Pályaorientáció és tanárképzés. Életút-támogató pályaorientáció, mint a foglalkoztathatóságot támogató eszköz – a munkaadók szemszögéből. |
11. | Az életút-támogató pályaorientáció rendszerszintű fejlesztésének lehetőségei a köznevelésben. |
12. | Korai iskolaelhagyás és életút-támogató pályaorientáció: támogató rendszer? |
13. | A személyre szabott cselekvési/álláskeresési terv a munkaügyi szolgálatok gyakorlatában. A tanácsadó kompetenciái és on-line tanácsadási rendszerek. |
14. | Az európai életpálya-tanácsadó, az európai munka-, pálya- és karrier-tanácsadók kompetencia rendszereinek áttekintése. |
15. | Szellem a gépben – avagy internet a pályatanácsadásban vagy pályatanácsadás az interneten? |
16. | Szemináriumok témái: |
17. | Saját pályafejlődés vizsgálata. (Savickas narratív módszere) |
18. | Fogalomértelmezés (pálya, életpálya, foglalkozás, munka, hivatás, pályafejlődés, pályaorientáció, pályaválasztás, stb.) gondolati térkép segítségével. |
19. | Az erősségek feltárása csoportos játék segítségével. (Mire vagyok alkalmas?-játék) |
20. | Holland tipológiai modelljének alkalmazása a gyakorlatban (In: Pogátsnik) |
21. | A 14-18 éves korosztály pályaválasztási folyamatának vizsgálata saját tapasztalatok alapján (csoportmunka) |
22. | A 14-18 éves korosztály szociális tanulásának nehézségei- saját tapasztalatok elemzése |
23. | A 14-18 éves korosztályra vonatkozó, lemorzsolódással kapcsolatos, kutatási eredmények vizsgálata csoportmunkában |
24. | Hogyan teremtsünk pályadöntést támogató környezetet az iskolában? (beszélgetés, csoportmunka) |
25. | Jó gyakorlatok megismerése (hallgatói gyűjtőmunka) |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin | adjunktus |