Szak: Közgazdásztanár (2 féléves) - tanár végzettséggel 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (2 féléves) - tanár végzettséggel 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 2
Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 2
Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A XXI. századi új digitális környezet és tanulási folyamat-, a szakképzésben alkalmazható infokommunikációs technológiák-, a tanulás-tanítás folyamatában érzékelhető hatásmechanizmusok megismertetése. Az infokommunikációs technológiák oktatásban-képzésben, egyéni tanulásban betöltött szerepének bemutatása, a saját alkalmazási lehetőségek megismerése. Digitális gyakorlati alapkészségek fejlesztése különböző paltrofrmokon és poregramokon keresztül.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- a technológiák által kínált kommunikációs tevékenységek rendszerezési és önálló alkalmazási képessége
- elektronikus tanulási környezetek keret-rendszereinek és funkcióinak megismerése
- a virtuális tanulási környezet jellemzőinek és sajátosságainak megismerése
- IKT ellenőrzési eszközként való használatát igazoló jó gyakorlatok megismertetése
Képesség
- a web 2.0 alapú IKT alkalmazások oktatástechnológiai segédeszközeinek, és azok használatának megismerése
- az IKT alapú tanulástámogató rendszerek ismerete, alapvető alkalmazási képességének fejlesztése
- IKT alapú tanítási módszerek, atipikus tanulástámogató megoldások megismertetése
- az információkezelési technikák elsajátítása, multimédiás elemek a tanulás támogatásában
- informatikai peorgramok és paltformok használata a tanulók támogatásában
Attitűd
- a szakmai tanári digitális kompetenciák fejlesztésében való egyéni szerepvállalás tudatosítása
- az empirikus vizsgálatok elkészítését segítő korszerű, technológia alapú kutatás-módszertani és statisztikai megoldások megismerése
- digitális tananyagfejlesztési lehetőségek megismerése
Önállóság és felelősség
Oktatásmódszertan
Előadások, prezentációk, egyéni és csoportmunkák, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata, viták, önállóan készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Dr. Molnár György, Horváth Cz. János, Lévai Jenő: Oktatás és technológia, Typotex kiadó,
- 2014, ISBN978-963-279-765-6.http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2011- 0023 Oktatás es technologia/adatok.html
- Nádas András (2003): Oktatástechnológia Elektronikus jegyzet az ELTE TTK tanár szakos hallgatói számára. ELTE, Budapest http://weszil.hu/suli/webfm_send/122http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2011-0023_DP/index.html
- Kárpáti Andrea, Molnár Gyöngyvér, Tóth Péter és Főző Attila (2008, szerk.): A 21. század iskolája. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. URL: http://download.microsoft.com/documents/hun/learning/books/21.szazad.pdf
- Komenczi Bertalan (2014): Elektronikus tanulási környezetek kutatásai. Digitális tankönyv. Kiadta az Eszterházy Károly Főiskola Médiainformatika Intézet, EGER. URL: http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/
- 20110021_03_elektronikus_tanulasi_kornyezetek_kutatasai
- Dr. Molnár György: Korszerű technológiák az oktatásban Budapest, 2015. Digitális tananyag
- https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/20130002_korszeru_technologiak_az_oktatasban/adatok.html
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi házi feladat és a foglalkozásokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a pedagógiai folyamat tervezése-, a tanulás támogatása-, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített gyakorlati házi dolgozat, amelynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját a tantárgy oktatója határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a pedagógiai folyamat tervezése-, a tanulás támogatása-, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a foglalkozásokon, ideértve a házi feladatként elkészített beadandó dolgozat egyéni és/vagy csoportos prezentáció keretében történő bemutatását, az oktatóval és a hallgatói csoporttal történő megvitatását. Az egységes értékelési elveket a tantárgy oktatója határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60%
- részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 40%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 90-100 |
Jeles | 80–90 |
Jó | 70-80 |
Közepes | 60-70 |
Elégséges | 40-60 |
Elégtelen | < 40 |
Javítás és pótlás
1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak első keddjén, 12:00-ig adható be vagy az előadónak elektronikus formában küldhető meg. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható és nem javítható; de különösen indokolt esetben (pl. igazolt tartós távollét, betegség esetén) újabb házi feladat révén kiváltható. Ennek feltételeit és a házi feladat elkészítésének határidejét a tantárgy előadója határozza meg.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | |
félévközi készülés a gyakorlatokra | |
házi feladat elkészítése | |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes, érvényes 2020. szeptember 1-jétől.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | IKT fogalma és az IKT eszközök csoportosítása az infokommunikációs technológiák, az oktatástechnológiai eszközök fejlődése, jellemzőik |
2. | A web 2.0 alapú IKT alkalmazások, tanulástámogató rendszerek IKT alapú tanítási módszerek, atipikus tanulástámogató megoldások |
3. | Informatikai alapismeretek, adatkezelések, fájlműveletek, operációs rendszer alapismeretek |
4. | Informatikai alapprogramok használata (Office alapcsomag) |
5. | Prezentációs technikák és programok használata, alklamazása (Ms PP, Prezi.com, Maxwhere, Mindmister) |
6. | Hálózati alapismeretek, webalapú platformok alkalmazása |
7. | A digitális technológia pedagógiai alkalmazásainak rendszertana. A legfontosabb technológiák alkalmazási példái. |
8. | Hálózatalapú digitális kommunikáció és tanulás, mobilkommunikációs rendszerek |
9. | Felhő alapú rendszerek, felhő alapú szolgáltatások |
10. | Kétféle technológia megismerése és alkalmazása(amit tanítunk, és ahogyan/amivel tanítjuk) |
11. | Elektronikus tanulási környezetek alkalmazási lehetőségei a tanítás folyamatában |
12. | Digitális tananyagfejlesztési lehetőségek – technológiai és módszertani megoldások |
13. | Az interaktív multimédia tartalmak és azok sajátosságai, az interaktív multimédia tartalmak felhasználási lehetőségei az oktatásban |
14. | Elkészített hallgatói feladatok bemutatása, értékelése, félév zárása |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.