Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
TECHNOLÓGIAI ALAPISMERETEK A TANÍTÁS-TANULÁS FOLYAMATÁBAN
Azonosító
BMEGT51M580
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Molnár György
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
molnar.gyorgy@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Közgazdásztanár (2 féléves) - tanár végzettséggel 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (2 féléves) - tanár végzettséggel 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 2

Szak: Közgazdásztanár (4 féléves) - üzleti szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 2

Szak: Mérnöktanár (4 féléves) - műszaki szakoktató végzettséggel 2021/22/1 félévtől

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa határozatával, érvényes 2020. szeptember 1-től.

Célkitűzések

A XXI. századi új digitális környezet és tanulási folyamat-, a szakképzésben alkalmazható infokommunikációs technológiák-, a tanulás-tanítás folyamatában érzékelhető hatásmechanizmusok megismertetése. Az infokommunikációs technológiák oktatásban-képzésben, egyéni tanulásban betöltött szerepének bemutatása, a saját alkalmazási lehetőségek megismerése. Digitális gyakorlati alapkészségek fejlesztése különböző paltrofrmokon és poregramokon keresztül.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. a technológiák által kínált kommunikációs tevékenységek rendszerezési és önálló alkalmazási képessége
  2. elektronikus tanulási környezetek keret-rendszereinek és funkcióinak megismerése
  3. a virtuális tanulási környezet jellemzőinek és sajátosságainak megismerése
  4. IKT ellenőrzési eszközként való használatát igazoló jó gyakorlatok megismertetése
Képesség
  1. a web 2.0 alapú IKT alkalmazások oktatástechnológiai segédeszközeinek, és azok használatának megismerése
  2. az IKT alapú tanulástámogató rendszerek ismerete, alapvető alkalmazási képességének fejlesztése
  3. IKT alapú tanítási módszerek, atipikus tanulástámogató megoldások megismertetése
  4. az információkezelési technikák elsajátítása, multimédiás elemek a tanulás támogatásában
  5. informatikai peorgramok és paltformok használata a tanulók támogatásában
Attitűd
  1. a szakmai tanári digitális kompetenciák fejlesztésében való egyéni szerepvállalás tudatosítása
  2. az empirikus vizsgálatok elkészítését segítő korszerű, technológia alapú kutatás-módszertani és statisztikai megoldások megismerése
  3. digitális tananyagfejlesztési lehetőségek megismerése
Önállóság és felelősség

Oktatásmódszertan

Előadások, prezentációk, egyéni és csoportmunkák, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata, viták, önállóan készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Dr. Molnár György, Horváth Cz. János, Lévai Jenő: Oktatás és technológia, Typotex kiadó,
  • 2014, ISBN978-963-279-765-6.http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2011- 0023 Oktatás es technologia/adatok.html
  • Nádas András (2003): Oktatástechnológia Elektronikus jegyzet az ELTE TTK tanár szakos hallgatói számára. ELTE, Budapest http://weszil.hu/suli/webfm_send/122http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2011-0023_DP/index.html
  • Kárpáti Andrea, Molnár Gyöngyvér, Tóth Péter és Főző Attila (2008, szerk.): A 21. század iskolája. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. URL: http://download.microsoft.com/documents/hun/learning/books/21.szazad.pdf
  • Komenczi Bertalan (2014): Elektronikus tanulási környezetek kutatásai. Digitális tankönyv. Kiadta az Eszterházy Károly Főiskola Médiainformatika Intézet, EGER. URL: http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/
  • 20110021_03_elektronikus_tanulasi_kornyezetek_kutatasai
  • Dr. Molnár György: Korszerű technológiák az oktatásban Budapest, 2015. Digitális tananyag
  • https://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412b2/20130002_korszeru_technologiak_az_oktatasban/adatok.html

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi házi feladat és a foglalkozásokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): a pedagógiai folyamat tervezése-, a tanulás támogatása-, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített gyakorlati házi dolgozat, amelynek tartalmát, követelményeit, beadási határidejét és értékelési módját a tantárgy oktatója határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a pedagógiai folyamat tervezése-, a tanulás támogatása-, az autonómia és felelősségvállalás kompetencia területeken elsajátított kompetenciaelemek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a foglalkozásokon, ideértve a házi feladatként elkészített beadandó dolgozat egyéni és/vagy csoportos prezentáció keretében történő bemutatását, az oktatóval és a hallgatói csoporttal történő megvitatását. Az egységes értékelési elveket a tantárgy oktatója határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (házi feladat): 60%
  • részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 40%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 90-100
Jeles 80–90
70-80
Közepes 60-70
Elégséges 40-60
Elégtelen < 40

Javítás és pótlás

1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak első keddjén, 12:00-ig adható be vagy az előadónak elektronikus formában küldhető meg. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható és nem javítható; de különösen indokolt esetben (pl. igazolt tartós távollét, betegség esetén) újabb házi feladat révén kiváltható. Ennek feltételeit és a házi feladat elkészítésének határidejét a tantárgy előadója határozza meg.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon
félévközi készülés a gyakorlatokra
házi feladat elkészítése
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes, érvényes 2020. szeptember 1-jétől.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. IKT fogalma és az IKT eszközök csoportosítása az infokommunikációs technológiák, az oktatástechnológiai eszközök fejlődése, jellemzőik
2. A web 2.0 alapú IKT alkalmazások, tanulástámogató rendszerek IKT alapú tanítási módszerek, atipikus tanulástámogató megoldások
3. Informatikai alapismeretek, adatkezelések, fájlműveletek, operációs rendszer alapismeretek
4. Informatikai alapprogramok használata (Office alapcsomag)
5. Prezentációs technikák és programok használata, alklamazása (Ms PP, Prezi.com, Maxwhere, Mindmister)
6. Hálózati alapismeretek, webalapú platformok alkalmazása
7. A digitális technológia pedagógiai alkalmazásainak rendszertana. A legfontosabb technológiák alkalmazási példái.
8. Hálózatalapú digitális kommunikáció és tanulás, mobilkommunikációs rendszerek
9. Felhő alapú rendszerek, felhő alapú szolgáltatások
10. Kétféle technológia megismerése és alkalmazása(amit tanítunk, és ahogyan/amivel tanítjuk)
11. Elektronikus tanulási környezetek alkalmazási lehetőségei a tanítás folyamatában
12. Digitális tananyagfejlesztési lehetőségek – technológiai és módszertani megoldások
13. Az interaktív multimédia tartalmak és azok sajátosságai, az interaktív multimédia tartalmak felhasználási lehetőségei az oktatásban
14. Elkészített hallgatói feladatok bemutatása, értékelése, félév zárása

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.