Szak: MM alapszak - Termékmenedzsment modul 2015-től kezdettek részére
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tárgy alapvető célkitűzése a különböző termékmenedzsment témakörök és a termékmenedzsment speciális területeinek megismerése.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a termékfejlesztés és -menedzsment folyamat tényeit, összefüggéseit, határait, korlátait.
- Ismeri és érti a szakterület műszaki folyamatainak szervezési és üzemeltetési eljárásait.
- Ismeri a fejlesztési és szolgáltató folyamatok reál, humán, illetve gazdasági és társadalmi összefüggéseit, azok egészségre és biztonságra való hatásmechanizmusát.
- Ismeri a termékfejlesztés szakterülethez kapcsolódó gazdálkodás- és szervezéstudományi szakterületek (menedzsment, projektmenedzsment, innováció-menedzsment, termékmenedzsment, információme-nedzsment, marketing, jog) alapjait, követelményeit, összefüggéseit.
- Ismeri fejlesztési projektek tervezésének, gazdaságossági vizsgálatainak, műszaki kivitelezésének főbb eljárásait, módszereit
- Ismeri a műszaki menedzsment szakterületeinek tanulási, ismeretszerzési, adatgyűjtési módszereit, azok etikai korlátait és problémamegoldó technikáit.
Képesség
- A termékmenedzsment szakterületen felmerülő rutinfeladatok megoldásában képes alkalmazni a meg-szerzett általános és specifikus természettudományi, műszaki tudományi, gazdálkodás- és szervezéstu-dományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
- Képes műszaki-gazdasági dokumentációk megértésére, feldolgozására.
- Képes a versenytársak, a termékek, a piaci lehetőségek elemzésére és a termékek, műszaki tartalmú szol-gáltatások értékesítésére.
- Képes az érintett szakterületen előállított termékek és szolgáltatások értékesítésében való aktív közre-működésre.
- Rendelkezik együttműködő, kapcsolatteremtő képességgel, kommunikációs készséggel.
- Rendelkezik felelősségtudattal, minőségtudattal, értékelési és önértékelési, analizáló és szintetizáló ké-pességgel.
- Képes a szakterületét támogató szoftverek és informatikai rendszerek felhasználói szintű kezelésére, al-kalmazására.
- Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon szóban és írásban anyanyelven és egy idegen nyelven kommunikáljon, prezentáljon.
- Képes a hazai és nemzetközi szakirodalom feldolgozására és felhasználására.
Attitűd
- Nyitott a műszaki szakterületet megalapozó általános és specifikus ismeretekre.
- Betartja a munkavégzés és munkavállalás jogi, erkölcsi és szakmai szabályrendszerét.
- Törekszik arra, hogy döntéseit a jogszabályok és az etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg.
- Törekszik arra, hogy döntéseit az irányított munkatársak véleményének megismerésével, lehetőség sze-rint velük együttműködésben hozza meg.
- Törekszik arra, hogy folyamatos önképzéssel és továbbképzéssel szakmai fejlődését elősegítse.
- Átfogó rendszerszemlélettel rendelkezik.
Önállóság és felelősség
- Irányítás mellett közreműködik a műszaki szakterület szakembereivel egy-egy konkrét projekt megvaló-sításában.
- Önállóan képes a termékek menedzselésére
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, csoportmunkában készített feladatok tantermen kívüli gyakorlat alapján.
Tanulástámogató anyagok
- 1. Antalovits M., Süle M. (szerk.) (2012): Termékmenedzsment. Typotext Kiadó, Budapest.
- 2. Letölthető dokumentumok és e-learning anyagok – Material downloadable from the course page
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy félévközi feladat (részteljesítmény értéke-lés), az előadások és gyakorlatok végén történő írásbeli rövid tesztek, valamint (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) szóbeli vizsga alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat; a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg. 2. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja rövid tesztek formájában. A tesztkérdések alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszálnak. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő tesztenként 10 perc. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (szóbeli vizsga) A vizsga elemei: 1. szóbeli teljesítményértékelés (részvizsga): a félév során elsajátított tananyag szóbeli számonkérése előre kiadott tételsor alapján. A szóbeli vizsga során a hallgató a tételt a projektfeladatához, szakdolgozatához kapcsolódó példákon keresztül is bemutatja.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelés: 20%
- összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 30%
- összesen: 50%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- szóbeli részvizsga: 50%
- évközi eredmények beszámítása: 50%
- összesen: 100%
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 40%-át elérje a hallgató külön-külön a két teljesítményértékelésben. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartam érvényes.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | >90-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 70–84 |
Közepes | 55–69 |
Elégséges | 40–54 |
Elégtelen | < 40 |
Javítás és pótlás
1) Az egyes évközi teljesítményértékeléseket külön-külön min. 40-40%-ra kell teljesíteni. A részteljesítmény értékelés, valamint az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesz-szük figyelembe. 2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerez-ni, úgy – díjmentesen – második alkalommal, külön-külön ismételt kísérletet a sikertelen első pótlás javítására.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | |
vizsgafelkészülés | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. február 26-án, érvényes 2020. február 10-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A termékmenedzsment speciális kérdései a termékéletciklus különböző fázisaiban. |
2. | A fogyasztóvédelem és piacfelügyelet. A fogyasztóvédelmi ellenőrzések. A kereskedelem általános fogyasztóvédelmi feltételei. Az elektronikus kereskedelem speciális fogyasztóvédelmi szempontjai. A jótállás és a szavatosság. |
3. | A szellemi tulajdonjogok ösztönző hatása. A szellemi alkotások hazai védelmi lehetőségei (szerzői jog, iparjogvédelem). Szabadalom, használati minta, formatervezési minta, védjegy stb.: az oltalom feltételei, időtartama, tartalma, területi hatálya. |
4. | A termékmenedzsment és a marketing termékfelfogása. A termékhagyma fogalma. A termékéletgörbe szakaszai. A vevői, felhasználói és termékélmény fogalmainak termékmenedzsment vonatkozásai. |
5. | Fenntarthatóság és környezetvédelmi szempontok a termékmenedzsmentben |
6. | A designérték tükröződése, szerepe a termékfejlesztésben. Az esztétikai elemek döntést befolyásoló szerepe. Design díjak szerepe a termékmenedzsmentben. |
7. | A termékinnováció fogalma. A termékinnovációs modellek fejlődése. A Roozenburg-Eekels modell és adaptációs lehetőségei. A dizájngondolkodás (design thinking) mint eszköz. |
8. | A felhasználóközpontú terméktervezés általános folyamata és módszerei. A termékfejlesztési folyamat fő állomásai és a kapcsolódó ergonómiai és felhasználói élmény (UX) feladatok, valamint a marketing szerepe. A participatív rendszerfejlesztés – a felhasználók bevonásának szerepe. |
9. | Az érték, a coaching témakörei |
10. | Az egészségipar termékmenedzsment kérdései |
11. | A stratégiai terméktervezés során alkalmazható ötletgyűjtési és -kiválasztási módszerek. |
12. | A terméktervezés és -megvalósítás az új üzleti ötlettől a termékhasználat megkezdéséig: szervezeti keretek, gyártásszervezési megoldások. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Tóvölgyi Sarolta | adjunktus | tovolgyi.sarolta@gtk.bme.hu |
Pulay Márk | tanársegéd | pulay.mark@gtk.bme.hu |
Pataki-Bittó Fruzsina | tanársegéd | pataki.bitto.fruzsina@gtk.bme.hu |
Szabó Bálint | tanársegéd | szabo.balint@gtk.bme.hu |
Kapusy Kata | tanársegéd | kapusy.kata@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.