I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
SPECIÁLIS TERMÉKMENEDZSMENT ISMERETEK
Azonosító
BMEGT52A022
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Lógó Emma
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
logo.emma@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: MM alapszak - Termékmenedzsment modul 2015-től kezdettek részére

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Közgazdaságtan I., II., Vállalatgazdaságtan 2., Termékmenedzsment (BMEGT52A016), valamint a Ter-mékmenedzsment modulra történt felvétel. / Economics I and II, Corporate Economics 2, Product Man-agement (BMEGT52A016), and enrolling to the Product management module
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 2020. április 29-én, érvényes 2020. február 10-től.

Célkitűzések

A tárgy alapvető célkitűzése a különböző termékmenedzsment témakörök és a termékmenedzsment speciális területeinek megismerése.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a termékfejlesztés és -menedzsment folyamat tényeit, összefüggéseit, határait, korlátait.
  2. Ismeri és érti a szakterület műszaki folyamatainak szervezési és üzemeltetési eljárásait.
  3. Ismeri a fejlesztési és szolgáltató folyamatok reál, humán, illetve gazdasági és társadalmi összefüggéseit, azok egészségre és biztonságra való hatásmechanizmusát.
  4. Ismeri a termékfejlesztés szakterülethez kapcsolódó gazdálkodás- és szervezéstudományi szakterületek (menedzsment, projektmenedzsment, innováció-menedzsment, termékmenedzsment, információme-nedzsment, marketing, jog) alapjait, követelményeit, összefüggéseit.
  5. Ismeri fejlesztési projektek tervezésének, gazdaságossági vizsgálatainak, műszaki kivitelezésének főbb eljárásait, módszereit
  6. Ismeri a műszaki menedzsment szakterületeinek tanulási, ismeretszerzési, adatgyűjtési módszereit, azok etikai korlátait és problémamegoldó technikáit.
Képesség
  1. A termékmenedzsment szakterületen felmerülő rutinfeladatok megoldásában képes alkalmazni a meg-szerzett általános és specifikus természettudományi, műszaki tudományi, gazdálkodás- és szervezéstu-dományi elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat.
  2. Képes műszaki-gazdasági dokumentációk megértésére, feldolgozására.
  3. Képes a versenytársak, a termékek, a piaci lehetőségek elemzésére és a termékek, műszaki tartalmú szol-gáltatások értékesítésére.
  4. Képes az érintett szakterületen előállított termékek és szolgáltatások értékesítésében való aktív közre-működésre.
  5. Rendelkezik együttműködő, kapcsolatteremtő képességgel, kommunikációs készséggel.
  6. Rendelkezik felelősségtudattal, minőségtudattal, értékelési és önértékelési, analizáló és szintetizáló ké-pességgel.
  7. Képes a szakterületét támogató szoftverek és informatikai rendszerek felhasználói szintű kezelésére, al-kalmazására.
  8. Képes arra, hogy szakmailag adekvát módon szóban és írásban anyanyelven és egy idegen nyelven kommunikáljon, prezentáljon.
  9. Képes a hazai és nemzetközi szakirodalom feldolgozására és felhasználására.
Attitűd
  1. Nyitott a műszaki szakterületet megalapozó általános és specifikus ismeretekre.
  2. Betartja a munkavégzés és munkavállalás jogi, erkölcsi és szakmai szabályrendszerét.
  3. Törekszik arra, hogy döntéseit a jogszabályok és az etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg.
  4. Törekszik arra, hogy döntéseit az irányított munkatársak véleményének megismerésével, lehetőség sze-rint velük együttműködésben hozza meg.
  5. Törekszik arra, hogy folyamatos önképzéssel és továbbképzéssel szakmai fejlődését elősegítse.
  6. Átfogó rendszerszemlélettel rendelkezik.
Önállóság és felelősség
  1. Irányítás mellett közreműködik a műszaki szakterület szakembereivel egy-egy konkrét projekt megvaló-sításában.
  2. Önállóan képes a termékek menedzselésére

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, csoportmunkában készített feladatok tantermen kívüli gyakorlat alapján.

Tanulástámogató anyagok

  • 1. Antalovits M., Süle M. (szerk.) (2012): Termékmenedzsment. Typotext Kiadó, Budapest.
  • 2. Letölthető dokumentumok és e-learning anyagok – Material downloadable from the course page

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy félévközi feladat (részteljesítmény értéke-lés), az előadások és gyakorlatok végén történő írásbeli rövid tesztek, valamint (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) szóbeli vizsga alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített házi feladat; a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg. 2. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja rövid tesztek formájában. A tesztkérdések alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszálnak. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő tesztenként 10 perc. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (szóbeli vizsga) A vizsga elemei: 1. szóbeli teljesítményértékelés (részvizsga): a félév során elsajátított tananyag szóbeli számonkérése előre kiadott tételsor alapján. A szóbeli vizsga során a hallgató a tételt a projektfeladatához, szakdolgozatához kapcsolódó példákon keresztül is bemutatja.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés: 20%
  • összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 30%
  • összesen: 50%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • szóbeli részvizsga: 50%
  • évközi eredmények beszámítása: 50%
  • összesen: 100%

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint megszerezhető pontszám legalább 40%-át elérje a hallgató külön-külön a két teljesítményértékelésben. A megszerzett aláírás a TVSZ szerinti időtartam érvényes.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles >90-100
Jeles 85–90
70–84
Közepes 55–69
Elégséges 40–54
Elégtelen < 40

Javítás és pótlás

1) Az egyes évközi teljesítményértékeléseket külön-külön min. 40-40%-ra kell teljesíteni. A részteljesítmény értékelés, valamint az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesz-szük figyelembe. 2) Amennyiben az 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerez-ni, úgy – díjmentesen – második alkalommal, külön-külön ismételt kísérletet a sikertelen első pótlás javítására.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14
felkészülés a teljesítményértékelésekre
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása
vizsgafelkészülés
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. február 26-án, érvényes 2020. február 10-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A termékmenedzsment speciális kérdései a termékéletciklus különböző fázisaiban.
2. A fogyasztóvédelem és piacfelügyelet. A fogyasztóvédelmi ellenőrzések. A kereskedelem általános fogyasztóvédelmi feltételei. Az elektronikus kereskedelem speciális fogyasztóvédelmi szempontjai. A jótállás és a szavatosság.
3. A szellemi tulajdonjogok ösztönző hatása. A szellemi alkotások hazai védelmi lehetőségei (szerzői jog, iparjogvédelem). Szabadalom, használati minta, formatervezési minta, védjegy stb.: az oltalom feltételei, időtartama, tartalma, területi hatálya.
4. A termékmenedzsment és a marketing termékfelfogása. A termékhagyma fogalma. A termékéletgörbe szakaszai. A vevői, felhasználói és termékélmény fogalmainak termékmenedzsment vonatkozásai.
5. Fenntarthatóság és környezetvédelmi szempontok a termékmenedzsmentben
6. A designérték tükröződése, szerepe a termékfejlesztésben. Az esztétikai elemek döntést befolyásoló szerepe. Design díjak szerepe a termékmenedzsmentben.
7. A termékinnováció fogalma. A termékinnovációs modellek fejlődése. A Roozenburg-Eekels modell és adaptációs lehetőségei. A dizájngondolkodás (design thinking) mint eszköz.
8. A felhasználóközpontú terméktervezés általános folyamata és módszerei. A termékfejlesztési folyamat fő állomásai és a kapcsolódó ergonómiai és felhasználói élmény (UX) feladatok, valamint a marketing szerepe. A participatív rendszerfejlesztés – a felhasználók bevonásának szerepe.
9. Az érték, a coaching témakörei
10. Az egészségipar termékmenedzsment kérdései
11. A stratégiai terméktervezés során alkalmazható ötletgyűjtési és -kiválasztási módszerek.
12. A terméktervezés és -megvalósítás az új üzleti ötlettől a termékhasználat megkezdéséig: szervezeti keretek, gyártásszervezési megoldások.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Tóvölgyi Sarolta adjunktus tovolgyi.sarolta@gtk.bme.hu
Pulay Márk tanársegéd pulay.mark@gtk.bme.hu
Pataki-Bittó Fruzsina tanársegéd pataki.bitto.fruzsina@gtk.bme.hu
Szabó Bálint tanársegéd szabo.balint@gtk.bme.hu
Kapusy Kata tanársegéd kapusy.kata@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.