Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
TARTALOMFEJLESZTÉS: HÍRTŐL AZ OKNYOMOZÓ RIPORTIG
Azonosító
BMEGT43A221
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Bárány Tibor
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
barany.tibor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - Nemzetközi és üzleti kommunikáció specializáció 2018-tól

Tantárgy szerepe: Szakirányon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - Tartalomfejlesztés és médiapiac specializáció 2018-tól

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A kurzus célja a szövegalkotási készségek fejlesztése. A félév során változatos sajtóműfajokkal ismerkedhetnek meg a hallgatók, így átfogó képet kapnak az informatív, kommentatív és átmeneti műfaj családokhoz tartozó műfajokról. A műhelymunka során lehetőségük lesz ezek közül néhányban kipróbálni magukat. A kurzus hangsúlyt fektet a magazin újságírás szempontjából releváns műfajokra, és a magazinkészítéssel kapcsolatos tudnivalók ismertetésére. A gyakorlati foglalkozások célja az elemző és íráskészség, valamint kritikai érzék fejlesztése.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A kommunikációs jelenségek tanulmányozásához szükséges társadalomtudományi fogalomkészlet ismerete
  2. Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete
  3. Társadalmi intézmények (jog, nyelv, vallás stb.) ismerete.
Képesség
  1. Társadalmi és kommunikációs problémák megoldásának képessége
  2. Gyakorlati jellegű feladatoknál jó ítélőképesség, önálló döntés képessége
  3. Szakmai nyelvhasználat képessége.
Attitűd
  1. Társadalmi érzékenység, szolidaritás
  2. A demokratikus és jogállami normák elfogadása
  3. Szakmai és morális hozzáállás.
Önállóság és felelősség
  1. Saját világnézetének szakmai közegben való megjelenítése
  2. Történetileg és politikailag koherens világnézet kialakítására való törekvés
  3. Jó nyelvi megformáltságra törekvés a megnyilatkozásokban.

Oktatásmódszertan

Előadás

Tanulástámogató anyagok

  • Blaskó Ágnes -- Hamp Gábor: Írás 1.0: Az ötlettől a jól strukturált szövegig. Typotex, Budapest, 2007Claudia Mast: Az újságírás ábécéje. Bevezetés a szerkesztőségi munkába. Greger-Delacroix. SZTEBudapest Média Intézet.
  • Koltay András – Török Bernát, szerk. (2015): Sajtószabadság és médiajog a 21. század elején 2Complex Kiadó, Budapest
  • Tóth Szabolcs Töhötöm: Első leütés. Gyakorlati újságírás nem csak kezdőknek. Másfél Flekk KiadóKft., 2011.
  • Polyák Gábor (2015) Médiaszabályozás, médiapolitika. Budapest, Gondolat-PTEAjánlott irodalmak:Harle Tamás: Az újságírás mestersége és művészete. Budapest: Kék Európa Stúdió, 2012.
  • Tóth Szabolcs Töhötöm: Első leütés. Gyakorlati újságírás nem csak kezdőknek. Másfél FlekkKiadó Kft., 2011.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: A félév során maximum négy alkalommal lehet hiányozni, ennél több hiányzás esetén a hallgató nemszerezheti meg az aláírást. A kurzus során teljesítendő feladatok: Rendszeres és aktív jelenlét az órákon: az órai feladatok elkészítésében részt kell venni, az oktatókérésére ezeket be kell adni, a házi feladatokat el kell készíteni Prezentáció a témaegyeztető workshopon: a vizsgacikk választott témájának ismertetése a csoporttal. Aprezentációt csak pontlevonással (-50%) lehet pótolni.Cikkismertető: a félév során egyszer példával és elemzéssel kell készülni, amit a hallgató prezentál a csoportnak (20%). Időpont egyeztetés: az első oktatási héten.Vizsgacikk: 8000-10000 leütés terjedelmű cikk szabadon választott témájú cikk, mely bármelyikszínvonalas magazinban/közéleti lapban megjelenhetne. Javasolt műfaj: riport. A késés automatikusan elégtelent jelent. Plusz pont (1-5) szerzési lehetőség: megfelelő minőségű bejegyzés írás a BME KomMédia BA- és MA-képzés blogjára (konzervtelefon.blog.hu).

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A tárgyteljesítéshez szükséges feladatok tartalmi és formai követelményeiről az első tanórán kapnak részletes tájékoztatást a hallgatók. Ezek a félév folyamán a csoporttal megosztott Drive mappában lesznek elérhetőek.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • házi feladatok: 30
  • prezentáció: 20
  • vizsgacikk: 50
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Óralátogatás.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 90–94
75–89
Közepes 60–74
Elégséges 50–59
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
Félév alatti felkészülése 94
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A kurzus célja a szövegalkotási készségek fejlesztése. A félév során változatos sajtóműfajokkal ismerkedhetnek meg a hallgatók, így átfogó képet kapnak az informatív, kommentatív és átmeneti műfajcsaládokhoz tartozó műfajokról. A műhelymunka során lehetőségük lesz ezek közül néhányban kipróbálni magukat. A kurzus kifejezetten nagy hangsúlyt fektet a magazin újságírás szempontjából releváns műfajokra, és a magazinkészítéssel kapcsolatos tudnivalók ismertetésére. A gyakorlati foglalkozások célja az elemző és íráskészség, valamint kritikai érzék fejlesztése. A kurzus során tárgyalt főbb témakörök: 1. Cikkelemzés 2. Témaválasztás 3. Az újságíró információforrásai 4. Információk, megszólalók kezelése 5. Írástechnika 6. Cikkírás 7. Médiapiaci ismeretek 8. Laptípusok 9. Az újságírás területei 10. Műfajismeret 11. Tényközlő műfajok (hír, tudósítás, oknyomozó újságírás) 12. Riport

Előadások témái
1. -

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Héder-Nádasi Eszter adjunktus heder-nadasi.eszter@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.