Programme: Communication and media studies Bachelor’s Programme International and business communication specialisation from 2018
Subject Role: Elective for the specialisation
Recommended semester: 0
Programme: Communication and media studies Bachelor’s Programme Content development and the media market specialisation from 2018
Subject Role: Compulsory for the specialisation
Recommended semester: 4
Objectives
The aim of the course is to develop writing skills. During the semester, students can get to know various media genres, so they get a comprehensive picture of the genres belonging to the informative, commentary and transitional genre families. During the workshop, they will have the opportunity to try themselves in some of these. The course emphasizes the genres relevant to magazine journalism and the presentation of information related to magazine production. The purpose of the practical sessions is to develop analytical and writing skills, as well as a critical sense.
Academic results
Knowledge
- Solid knowledge of the most important social science conceptualizations needed to study the communication phenomena
- Solid knowledge of conceptualization for studying communication and media phenomena
- Basic knowledge of social institutions (law, language, religion, etc.).
Skills
- Ability to recognize social and communication problems, and to choose appropriate solutions
- Ability to make judgements in practical tasks, ability to make independent decisions
- Reliable use of professional language.
Attitude
- Social sensitivity, solidarity
- Adoption of democratic and rule of law standards
- Professional and moral stand.
Independence and responsibility
- Display one’s own worldview in a professional setting
- Striving to create a historically and politically coherent worldview
- Proficiency in professional communication both in oral and written form.
Teaching methodology
Lectures.
Materials supporting learning
- Blaskó Ágnes -- Hamp Gábor: Írás 1.0: Az ötlettől a jól strukturált szövegig. Typotex, Budapest, 2007Claudia Mast: Az újságírás ábécéje. Bevezetés a szerkesztőségi munkába. Greger-Delacroix. SZTEBudapest Média Intézet.
- Koltay András – Török Bernát, szerk. (2015): Sajtószabadság és médiajog a 21. század elején 2Complex Kiadó, Budapest
- Tóth Szabolcs Töhötöm: Első leütés. Gyakorlati újságírás nem csak kezdőknek. Másfél Flekk KiadóKft., 2011.
- Polyák Gábor (2015) Médiaszabályozás, médiapolitika. Budapest, Gondolat-PTEAjánlott irodalmak:Harle Tamás: Az újságírás mestersége és művészete. Budapest: Kék Európa Stúdió, 2012.
- Tóth Szabolcs Töhötöm: Első leütés. Gyakorlati újságírás nem csak kezdőknek. Másfél FlekkKiadó Kft., 2011.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: A félév során maximum négy alkalommal lehet hiányozni, ennél több hiányzás esetén a hallgató nemszerezheti meg az aláírást. A kurzus során teljesítendő feladatok: Rendszeres és aktív jelenlét az órákon: az órai feladatok elkészítésében részt kell venni, az oktatókérésére ezeket be kell adni, a házi feladatokat el kell készíteni Prezentáció a témaegyeztető workshopon: a vizsgacikk választott témájának ismertetése a csoporttal. Aprezentációt csak pontlevonással (-50%) lehet pótolni.Cikkismertető: a félév során egyszer példával és elemzéssel kell készülni, amit a hallgató prezentál a csoportnak (20%). Időpont egyeztetés: az első oktatási héten.Vizsgacikk: 8000-10000 leütés terjedelmű cikk szabadon választott témájú cikk, mely bármelyikszínvonalas magazinban/közéleti lapban megjelenhetne. Javasolt műfaj: riport. A késés automatikusan elégtelent jelent. Plusz pont (1-5) szerzési lehetőség: megfelelő minőségű bejegyzés írás a BME KomMédia BA- és MA-képzés blogjára (konzervtelefon.blog.hu).
Performance assessment methods
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A tárgyteljesítéshez szükséges feladatok tartalmi és formai követelményeiről az első tanórán kapnak részletes tájékoztatást a hallgatók. Ezek a félév folyamán a csoporttal megosztott Drive mappában lesznek elérhetőek.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- homeworks: 30
- presentation: 20
- article: 50
- total: 100
Percentage of exam elements within the rating
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Óralátogatás.
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 95-100 |
Very good | 90–94 |
Good | 75–89 |
Satisfactory | 60–74 |
Pass | 50–59 |
Fail | < 50 |
Retake and late completion
Retake and make-up test options are defined by the valid regulations of the University’s Code on Education and Examination.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
class attendance | 56 |
preparation for the assignments | 94 |
total | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Topics covered during the term
A kurzus célja a szövegalkotási készségek fejlesztése. A félév során változatos sajtóműfajokkal ismerkedhetnek meg a hallgatók, így átfogó képet kapnak az informatív, kommentatív és átmeneti műfajcsaládokhoz tartozó műfajokról. A műhelymunka során lehetőségük lesz ezek közül néhányban kipróbálni magukat. A kurzus kifejezetten nagy hangsúlyt fektet a magazin újságírás szempontjából releváns műfajokra, és a magazinkészítéssel kapcsolatos tudnivalók ismertetésére. A gyakorlati foglalkozások célja az elemző és íráskészség, valamint kritikai érzék fejlesztése. A kurzus során tárgyalt főbb témakörök: 1. Cikkelemzés 2. Témaválasztás 3. Az újságíró információforrásai 4. Információk, megszólalók kezelése 5. Írástechnika 6. Cikkírás 7. Médiapiaci ismeretek 8. Laptípusok 9. Az újságírás területei 10. Műfajismeret 11. Tényközlő műfajok (hír, tudósítás, oknyomozó újságírás) 12. Riport
Lecture topics | |
---|---|
1. | - |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Héder-Nádasi Eszter | adjunktus | heder-nadasi.eszter@gtk.bme.hu |