Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
MÉDIASZÍNTEREK
Azonosító
BMEGT43A220
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Gács Anna
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
gacs.anna@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - Tartalomfejlesztés és médiapiac specializáció 2018-tól

Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező

Ajánlott félév: 4

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - Vizuális kommunikáció specializáció 2018-tól

Tantárgy szerepe: Szakirányon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A félév során a hallgatók egy bevezető elméleti óra után elsősorban gyakorlati példákon, feladatokon keresztül, a valódi magyar médiaszínterek használatával fognak megismerkedni az újságírói szakma elméleti és gyakorlati alapvetéseivel. A félév elején a hírekkel és a narratív írással fogunk foglalkozni: a hírek és a hírérték gyakorlatilag bármilyen médiaműfaj alapját képezik, legyen szó politikai, gazdasági, vagy kulturális újságírásról. A narratív történetmondás azért kiemelt fontosságú, mert a nyugati újságírásban – minőségtől és mennyiségtől függetlenül – az újságírók legtöbbször ugyanazokat a narratív struktúrákat és elemeket alkalmazzák. A narratívák fontosságának megértése az álhírek és ideológiai háborúk korában különösen időszerű, hiszen, ha az írások mélyére nézünk, tulajdonképpen nem (pusztán) egymással háborúzó ideológiákat és világnézeteket, hanem legfőképpen egymásnak feszülő narratívákat találunk. A félév közepén a választási kampány sajátos lehetőséget ad arra, hogy a hallgatók a korábban elsajátított ismeretek alapján, egy valódi szerkesztőség munkáját imitálva kövessék nyomon és írják meg a 2018-as választási kampány legfontosabb történéseit, különös tekintettel azokra a témákra, amelyek a leghangsúlyosabban jelennek meg a kampányban (bevándorlás, korrupció, szociálpolitika, autoriter törekvések). Ezután visszatérünk a legfontosabb sajtóműfajok és médiaszínterek elemzéséhez, gyakran olyan vendégelőadó segítségével, aki az adott területet magas színvonalon képviseli.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A kommunikációs jelenségek tanulmányozásához szükséges társadalomtudományi fogalomkészlet ismerete
  2. Társadalmi jelenségek működését leíró tudományos fogalomkészlet ismerete
  3. Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete.
Képesség
  1. Új ismeretek elsajátításának ismerete
  2. Jártasság a szakirodalom-kutatásban
  3. Argumentációs és racionális vitában részvétel képessége.
Attitűd
  1. Társadalmi érzékenység, szolidaritás
  2. A demokratikus és jogállami normák elfogadása
  3. Szakmai és morális hozzáállás.
Önállóság és felelősség
  1. Felelős, szakmai alapokon nyugvó társadalmi jelenlét
  2. Szakmai normák elfogadás és érvényesítése
  3. Önállóság.

Oktatásmódszertan

Előadás, csoportmunka, egyéni kutatómunka

Tanulástámogató anyagok

  • Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok – Books, notes, downloadable materials
  • Nádori Péter: Propaganda-e a magyar médiamodell?, Kreatív
  • Ószabó Attila – Vajda Éva: „A valóság nyomában. Az oknyomozó újságírás eszközei és módszerei”. Médiakutató, 2001, nyár. 93--109.
  • Polyák Gábor – Uszkiewicz Erik, szerk. (2014): Foglyul ejtett média – Médiapolitikai írások. Mérték Médiaelemző Műhely, Budapest

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: Rendszeres órai részvétel, legfeljebb 3 hiányzás, félévközi és félév végi feladatok leadása.

Teljesítményértékelési módszerek

A szorgalmi időszakban az aktív órai munka és a beadandók értékelése, a vizsgaidőszakban a vizsga vagy vizsgadolgozat értékelése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Órai részvétel: 15
  • Félévközi feladatok: 35
  • n: 0
  • összesen: 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásos vizsga (beadandó): 50

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Aktív részvétel az órákon.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 90–94
75–89
Közepes 60–74
Elégséges 50–59
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 56
félév időtartama alatti felkészülések 54
dolgozatírás 40
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

Az újságírás intézménytörténete, bevezetés a műfajokba, az újságírás intézményrendszere és az újságíró autonómiája, műfajismeret, hír, tudósítás, riport, interjú, kritika, glossza

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.