Verziók
Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - Tartalomfejlesztés és médiapiac specializáció 2018-tól
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 4
Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - Vizuális kommunikáció specializáció 2018-tól
Tantárgy szerepe: Szakirányon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A félév során a hallgatók egy bevezető elméleti óra után elsősorban gyakorlati példákon, feladatokon keresztül, a valódi magyar médiaszínterek használatával fognak megismerkedni az újságírói szakma elméleti és gyakorlati alapvetéseivel. A félév elején a hírekkel és a narratív írással fogunk foglalkozni: a hírek és a hírérték gyakorlatilag bármilyen médiaműfaj alapját képezik, legyen szó politikai, gazdasági, vagy kulturális újságírásról. A narratív történetmondás azért kiemelt fontosságú, mert a nyugati újságírásban – minőségtől és mennyiségtől függetlenül – az újságírók legtöbbször ugyanazokat a narratív struktúrákat és elemeket alkalmazzák. A narratívák fontosságának megértése az álhírek és ideológiai háborúk korában különösen időszerű, hiszen, ha az írások mélyére nézünk, tulajdonképpen nem (pusztán) egymással háborúzó ideológiákat és világnézeteket, hanem legfőképpen egymásnak feszülő narratívákat találunk. A félév közepén a választási kampány sajátos lehetőséget ad arra, hogy a hallgatók a korábban elsajátított ismeretek alapján, egy valódi szerkesztőség munkáját imitálva kövessék nyomon és írják meg a 2018-as választási kampány legfontosabb történéseit, különös tekintettel azokra a témákra, amelyek a leghangsúlyosabban jelennek meg a kampányban (bevándorlás, korrupció, szociálpolitika, autoriter törekvések). Ezután visszatérünk a legfontosabb sajtóműfajok és médiaszínterek elemzéséhez, gyakran olyan vendégelőadó segítségével, aki az adott területet magas színvonalon képviseli.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A kommunikációs jelenségek tanulmányozásához szükséges társadalomtudományi fogalomkészlet ismerete
- Társadalmi jelenségek működését leíró tudományos fogalomkészlet ismerete
- Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete.
Képesség
- Új ismeretek elsajátításának ismerete
- Jártasság a szakirodalom-kutatásban
- Argumentációs és racionális vitában részvétel képessége.
Attitűd
- Társadalmi érzékenység, szolidaritás
- A demokratikus és jogállami normák elfogadása
- Szakmai és morális hozzáállás.
Önállóság és felelősség
- Felelős, szakmai alapokon nyugvó társadalmi jelenlét
- Szakmai normák elfogadás és érvényesítése
- Önállóság.
Oktatásmódszertan
Előadás, csoportmunka, egyéni kutatómunka
Tanulástámogató anyagok
- Tankönyvek, jegyzetek, letölthető anyagok – Books, notes, downloadable materials
- Nádori Péter: Propaganda-e a magyar médiamodell?, Kreatív
- Ószabó Attila – Vajda Éva: „A valóság nyomában. Az oknyomozó újságírás eszközei és módszerei”. Médiakutató, 2001, nyár. 93--109.
- Polyák Gábor – Uszkiewicz Erik, szerk. (2014): Foglyul ejtett média – Médiapolitikai írások. Mérték Médiaelemző Műhely, Budapest
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése: Rendszeres órai részvétel, legfeljebb 3 hiányzás, félévközi és félév végi feladatok leadása.
Teljesítményértékelési módszerek
A szorgalmi időszakban az aktív órai munka és a beadandók értékelése, a vizsgaidőszakban a vizsga vagy vizsgadolgozat értékelése.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Órai részvétel: 15
- Félévközi feladatok: 35
- n: 0
- összesen: 50
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- írásos vizsga (beadandó): 50
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Aktív részvétel az órákon.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 90–94 |
Jó | 75–89 |
Közepes | 60–74 |
Elégséges | 50–59 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 56 |
félév időtartama alatti felkészülések | 54 |
dolgozatírás | 40 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.
A félévben sorra vett témák
Az újságírás intézménytörténete, bevezetés a műfajokba, az újságírás intézményrendszere és az újságíró autonómiája, műfajismeret, hír, tudósítás, riport, interjú, kritika, glossza
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.