I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
EMPIRIKUS KUTATÁSMÓDSZERTAN
Azonosító
BMEGT43A212
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
1
Gyakorlat
1
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Janky Béla
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
janky.bela@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - kötelező tárgyak 2018-tól

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 4

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2023.03.29.) az 580251/13/2023 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2023.03.29-től.

Célkitűzések

A tárgy célja, hogy alapvető ismereteket nyújtson a társadalmi jelenségekkel kapcsolatos adatok értelmezésének és elemzésének néhány, kommunikáció szakos hallgatók számára releváns módszeréről. A kurzus során a hallgatók egy elemzési feladatot választanak, melyet az előadások, intenzív laborok és konzultációk segítségével készítenek el a félév végére. A kurzus teljesítéséhez elengedhetetlen a rendszeres otthoni készülés és órai részvétel. A kötelező szakirodalom egy része angol nyelvű.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Társadalmi jelenségek működését leíró tudományos fogalomkészlet ismerete
  2. Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete
  3. Társadalomtudományi módszertanok ismerete.
Képesség
  1. Kutatási képességek
  2. Elemzési képesség
  3. Szakmai nyelvhasználat képessége.
Attitűd
  1. Társadalomtudományi egocentrizmustól való tartózkodás más társadalomtudományok összefüggésében
  2. Társadalomtudományi egocentrizmustól való tartózkodás más tudományterületek összefüggésében
  3. Az innovációra való kritikai nyitottság.
Önállóság és felelősség
  1. Szakmai normák elfogadás és érvényesítése
  2. Önállóság
  3. Jó nyelvi megformáltságra törekvés a megnyilatkozásokban.

Oktatásmódszertan

Előadás, laborgyakorlat, házi feladatok

Tanulástámogató anyagok

  • Janky Béla. Empirikus kutatásmódszertan. Óravázlatok
  • Massey, D. S., & Tourangeau, R. (2013). Introduction: New challenges to social measurement. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 645(1), 6-22.
  • Young, N. S., Ioannidis, J. P., & Al-Ubaydli, O. (2008). Why current publication practices may distort science. PLoS medicine, 5(10), e201.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelését a félévi munkával szerzett jegy képezi.

Teljesítményértékelési módszerek

Írásbeli órai Zárthelyi dolgozat, otthoni írásos feladat

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • házi feladatok : 25
  • órai írásbeli feladatok: 25
  • összesen: 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • írásbeli vizsga: 50

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Előadások rendszeres látogatása

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 80–89
70–79
Közepes 60–69
Elégséges 50-59
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés a gyakorlatokra 15
házi feladat elkészítése 20
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 15
vizsgafelkészülés 12
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2023.03.13-án. Érvényes 2023.03.13-tól.

A félévben sorra vett témák

Meglévő adatok és kutatási eredmények keresése --- Speciális kérdőíves kérdezési technikák --- Kvantitatív szövegelemzési módszerek és szoftverek --- Szövegek és képek kvalitatív elemzése --- Csoportos szóbeli kérdezési technikák 5. Csoportos kérdezési technikák

Előadások témái
1. -

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Boros István óraadó oktató
Schlemmer Éva óraadó oktató
Szabó Gabriella óraadó oktató

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.