Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
TÁRSAS KAPCSOLATOK PSZICHOLÓGIÁJA
Azonosító
BMEGT52A010
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Séllei Beatrix
Beosztása
adjunktus
Email címe
sellei.beatrix@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar – HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa 2020. november 25-én, érvényes 2020. szept. 1-től.

Célkitűzések

A tantárgy fő célkitűzése, hogy ismeretet adjon a társaskapcsolatok pszichológiai hátteréről. Megismertesse a hallgatók a kapcsolatok sokszínűségével, alakulásának, fejlődésének befolyásoló tényezőivel.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a kapcsolatok hátterében lévő pszichológiai, szociokulturális szempontból legfontosabb összefüggéseket és elméleteket,
  2. Ismeri azokat a jellemzőket, melyek a társas- társadalmi érintkezés során befolyásolják mindennapi kapcsolatainkat
Képesség
  1. Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
  2. Képes megérteni és használni a kapcsolati rendszerek szakirodalmát, könyvtári forrásait,
  3. Képes arra, hogy szakterületének megfelelően használni tudja kreatívan az elsajátított ismereteket
Attitűd
  1. Együttműködő az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
  2. Nyitott az emberi kommunikációra, és az emberek elfogadására.
  3. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását
Önállóság és felelősség
  1. Nyitottan fogadja a megalapozott visszajelzéseket.
  2. Egyes helyzetekben törekszik arra, hogy megfogalmazza és felvállalja véleményét.
  3. Gondolkozásában, társas, kommunikációs helyzetekben, viszonyulásában hatás gyakorlásban fejlődik

Oktatásmódszertan

Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • 1. Bodnár Gabriella, Simon Péter: A pszichológiai viselkedés alapjai (2011). Letölthető.
  • 2. Mező Ferenc (2014): Kreatív kapcsolatalakítási stratégiák, Kocka Kör
  • 3. Eliot R. Smith, Diane M. Mackie (2004): Szociálpszichológia Osiris Kiadó
  • 4. Elliot Aronson (2010): Életem és a szociálpszichológia. Ab Ovo Kiadó
  • 5. Elliot Aronson (2008): Társas lény. Akadémiai kiadó, (és letölthető)
  • 6. Forgács József (2019): A társas érintkezés pszichológiája Kairosz, Budapest,
  • 7. Mohás Lívia könyvei

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), házi feladatok alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában; a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során; az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc. 2. Részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített zh adja meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 40%
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 60%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 90-100
Jeles 80–90
70–80
Közepes 60–70
Elégséges 40–60
Elégtelen < 410

Javítás és pótlás

1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért egyenkénti pótlásuk nem lehetséges. 2) A Zh eredményei után javítási lehetőség van egy alkalommal a szorgalmi időszakban.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 14
félévközi készülés az órákra
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. november 25-én, érvényes 2020. szeptember 1-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. A társas érintkezés különböző pszichológiai megközelítései. A szocializáció, mint az egyén elsődleges tanulási színtere. A szociális tanulás formái. Státusz, szerepek, szerepkonfliktusok és azok feloldási formái. Foglalkozási szerepek.
2. A szociálisan meghatározott személyiségjellemzők. Az önértékelés, önkontroll, az önnevelés folyamata. A családi szocializáció szerepe társaskapcsolataink alakulásában. Minta, utánzás mint tanulási folyamat.
3. A kommunikációs helyzetek pszichológiai jellemzői, verbális és nem verbális kommunikáció. Személyközi kommunikáció eredményes módjai. Társas reprezentációk.
4. Kapcsolati motivációk. Kulturális különbségek a társas reprezentációban. Interakció és interperszonális kapcsolatok sajátosságai, társas hatás, individualizáció. Az interakciók elemzésének tapasztalatai.
5. Az társas érintkezésének információszerzési lehetőségei. A személyészlelés jellemzői, zavarai. Értékek, normák, hagyományok szerepe a kapcsolatok indulásában, viselkedéskultúra.
6. Beállítódásunkat, viszonyulásunkat meghatározó tényezők. Társas kapcsolatok a kompetenciák és esélyek erősítése érdekében, siker és kudarc az egyének életében, kapcsolataik alakulásában.
7. Az egyén társ, -csoporthoz tartozásának jellemzői. Különböző csoportok az egyén fejlődésében. Stratégiák a társas kapcsolatok megközelítésében.
8. Az emberi kapcsolatokat befolyásoló munka világa. Pszichológia és a munka, a munka társas vonatkozásai. Munkahelyi szocializáció.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Bodnár Gabriella bodnar.gabriella@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.