Verziók
Szak: Szabadon választható tárgyak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Szak: Szabadon választható tárgyak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Szak: Szabadon választható tárgyak
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tantárgy fő célkitűzése, hogy ismeretet adjon a társaskapcsolatok pszichológiai hátteréről. Megismertesse a hallgatók a kapcsolatok sokszínűségével, alakulásának, fejlődésének befolyásoló tényezőivel.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a kapcsolatok hátterében lévő pszichológiai, szociokulturális szempontból legfontosabb összefüggéseket és elméleteket,
- Ismeri azokat a jellemzőket, melyek a társas- társadalmi érintkezés során befolyásolják mindennapi kapcsolatainkat
Képesség
- Képes önálló tanulás megtervezésére, megszervezésére és végzésére,
- Képes megérteni és használni a kapcsolati rendszerek szakirodalmát, könyvtári forrásait,
- Képes arra, hogy szakterületének megfelelően használni tudja kreatívan az elsajátított ismereteket
Attitűd
- Együttműködő az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
- Nyitott az emberi kommunikációra, és az emberek elfogadására.
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását
Önállóság és felelősség
- Nyitottan fogadja a megalapozott visszajelzéseket.
- Egyes helyzetekben törekszik arra, hogy megfogalmazza és felvállalja véleményét.
- Gondolkozásában, társas, kommunikációs helyzetekben, viszonyulásában hatás gyakorlásban fejlődik
Oktatásmódszertan
Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- 1. Bodnár Gabriella, Simon Péter: A pszichológiai viselkedés alapjai (2011). Letölthető.
- 2. Mező Ferenc (2014): Kreatív kapcsolatalakítási stratégiák, Kocka Kör
- 3. Eliot R. Smith, Diane M. Mackie (2004): Szociálpszichológia Osiris Kiadó
- 4. Elliot Aronson (2010): Életem és a szociálpszichológia. Ab Ovo Kiadó
- 5. Elliot Aronson (2008): Társas lény. Akadémiai kiadó, (és letölthető)
- 6. Forgács József (2019): A társas érintkezés pszichológiája Kairosz, Budapest,
- 7. Mohás Lívia könyvei
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), házi feladatok alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában; a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretek alkalmazására fókuszál, így a problémafelismerést és -megoldást helyezi a középpontba, azaz gyakorlati feladatokat kell megoldani a teljesítményértékelés során; az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg a gyakorlatvezetőkkel egyetértésben, a rendelkezésre álló munkaidő 90 perc. 2. Részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített zh adja meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 40%
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 60%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- :
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 90-100 |
Jeles | 80–90 |
Jó | 70–80 |
Közepes | 60–70 |
Elégséges | 40–60 |
Elégtelen | < 410 |
Javítás és pótlás
1) Az egyes évközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért egyenkénti pótlásuk nem lehetséges. 2) A Zh eredményei után javítási lehetőség van egy alkalommal a szorgalmi időszakban.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 14 |
félévközi készülés az órákra | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2020. november 25-én, érvényes 2020. szeptember 1-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | A társas érintkezés különböző pszichológiai megközelítései. A szocializáció, mint az egyén elsődleges tanulási színtere. A szociális tanulás formái. Státusz, szerepek, szerepkonfliktusok és azok feloldási formái. Foglalkozási szerepek. |
2. | A szociálisan meghatározott személyiségjellemzők. Az önértékelés, önkontroll, az önnevelés folyamata. A családi szocializáció szerepe társaskapcsolataink alakulásában. Minta, utánzás mint tanulási folyamat. |
3. | A kommunikációs helyzetek pszichológiai jellemzői, verbális és nem verbális kommunikáció. Személyközi kommunikáció eredményes módjai. Társas reprezentációk. |
4. | Kapcsolati motivációk. Kulturális különbségek a társas reprezentációban. Interakció és interperszonális kapcsolatok sajátosságai, társas hatás, individualizáció. Az interakciók elemzésének tapasztalatai. |
5. | Az társas érintkezésének információszerzési lehetőségei. A személyészlelés jellemzői, zavarai. Értékek, normák, hagyományok szerepe a kapcsolatok indulásában, viselkedéskultúra. |
6. | Beállítódásunkat, viszonyulásunkat meghatározó tényezők. Társas kapcsolatok a kompetenciák és esélyek erősítése érdekében, siker és kudarc az egyének életében, kapcsolataik alakulásában. |
7. | Az egyén társ, -csoporthoz tartozásának jellemzői. Különböző csoportok az egyén fejlődésében. Stratégiák a társas kapcsolatok megközelítésében. |
8. | Az emberi kapcsolatokat befolyásoló munka világa. Pszichológia és a munka, a munka társas vonatkozásai. Munkahelyi szocializáció. |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Bodnár Gabriella | bodnar.gabriella@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.