Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2021/22/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 5
Szak: Kommunikáció és médiatudomány alapszak - kötelező tárgyak 2018-tól
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 0
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2015/16/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 4
Szak: Műszaki menedzser alapszak 2017/18/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 3
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2018/19/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 5
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2020/21/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 3
Szak: Pénzügy és számvitel alapszak 2019/20/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 4
Szak: Gazdálkodási és menedzsment alapszak 2018/19/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 5
Szak: Nemzetközi gazdálkodás alapszak 2022/23/1 félévtől
Tantárgy szerepe: Szabadon választható
Ajánlott félév: 5
Célkitűzések
A tárgy célja a digitális technológia által kínált médiakörnyezetben az álhírjelenség és e jelenség gazdasági és társadalmi összefüggéseinek megismerése. A témakör feldolgozása lehetőséget ad annak vizsgálatára, hogy az információ korában új dimenzióba kerülő álhírek mögött milyen politikai, gazdasági motivációk azonosíthatók, valamint, hogy ez a jelenség milyen társadalmi kockázatokat rejt, hogyan alakítja a nyilvános kommunikáció keretét. A tan-tárgy kitér a médiapiaci ökoszisztéma működésére, azonosítja az álhírek terjedésével összefüggésben a releváns piaci szereplőket, illetve azokat a piaci mechanizmusokat, és jelenségeket, amelyek összefüggésbe hozhatók az álhírek tömeges terjedésével. A tantárgy mélyebben vizsgálja az internetes forgalomirányító szolgáltatások, online platformok (pl. keresőszolgáltatások, közösségi médiaplatformok) hatását a hírfogyasztási szokásokra, a nyilvánosság működésére. Bemutatja e szolgáltatások jelenlegi szabályozási környezetét, és a felmerülő kockázatok alapján rávilágít a szabályozási igényt felvető problémákra, illetve ezzel összefüggésben tárgyalja az elérhető szabályozási kezdeményezéseket, megoldási javaslatokat. Mivel az online platformok szabályozása ma még formálódó jogterület, a téma-kör lehetőséget kínál a szabályozási folyamat modellezésére: a kurzus során a hallgatók a megismert társadalmi, kommunikációs, médiapiaci szempontok alapján, közös, összefoglaló policy javaslatot fogalmaznak meg. A témakör feldolgozása tevékenységcentrikus keretben, interaktív gyakorlatok formájában, elsősorban angol nyelvű forrásokra építve zajlik.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Tisztában van az álhír fogalmi keretével, a jelenség kommunikáció- és médiatudományi megközelítéseivel, összetett értékelésével.
- Ismeri az álhírek tömeges terjedésének politikai, gazdasági, üzleti mechanizmusokban megragadható okait. Áttekintéssel rendelkezik az infokommunikációs környezet azon üzleti, és a kereskedelmi kommunikációt érintő mechanizmusairól, amelyek támogatják, befolyásolják az álhírek terjedését.
- Ismeri azokat a releváns megközelítéseket, amelyek bemutatják, hogy milyen hatással vannak az álhírek a társadalmi nyilvánosság működésére, a világ megismerésének, megértésének folyamatára, hogyan hat a jelenség a tradicionális újságírásra.
- Ismeri az álhírjelenség alapjogi összefüggéseit, különös tekintettel a véleménynyilvánítás szabadságára.
- Tisztában van az internetes forgalomirányító szolgáltatások (online platformok) az álhírek tömeges terjedésében játszott szerepével.
- Ismeri az online platformok – a témakör szempontjából releváns – aktuális szabályozási környezetét, valamint a működésükből fakadó társadalmi kockázatokra reagáló szabályozási kérdéseket, illetve kezdeményezéseket.
- Áttekintéssel rendelkezik az álhírjelenséggel összefüggésben megrajzolható problématérképre aktuálisan adott, adható szabályozási megoldásokról.
- Ismeri az álhírek felismerését biztosító elemzési szempontokat.
Képesség
- Képes a gyakorlatban a médiahasználati trendek, kutatási eredmények megfelelő értelmezésére, elhelyezésére.
- Képes jogi és gazdasági szempontból elemezni az online platformok álhírekkel összefüggésben megragadható szerepét, motivációit, tevékenységét.
- Képes egy sokszempontú összefüggésrendszer megragadására, a vizsgált témakör tekintetében a közpolitikai stratégiai tervezés modellezésére.
- Képes a kritikai gondolkodásra, a manipulációs szándék felismerésére, az elfogult, de még legitim hírmagyarázat, kommentár elhatárolására a propagandától és a hazugságtól.
Attitűd
- Megfelelően tudatos saját hírfogyasztása során, sokféle forrásból tájékozódik, tudatosan keresi az információs szűrőbuborékból való kilépés lehetőségeit.
- Nyitott médiahasználata során az önreflexióra, a kritikai befogadásra, a kritikai gondolkodásra.
- Nyitott a kritikus önértékelésre, a tevékenységeken alapuló, aktív, tanulási módszerekre, a kísérletező stílusra.
- Elfogadja a szabályozás kiindulópontjaként az alapjogi sztrenderdek és követelmények érvényesülését.
Önállóság és felelősség
Oktatásmódszertan
Előadások, interaktív órai gyakorlatok, csoportmunkában készített referátumok, házi feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Az előadások diasorai, rövid összefoglalói, irodalomjegyzék.
Általános szabályok
A. 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy félévközi írásbeli teljesítménymérés és a házi feladatok alapján történik. A tantárgy teljesítéséhez szükséges a félévközi zárthelyi dolgozat legalább 40% teljesítése.
Teljesítményértékelési módszerek
1) félévközi írásbeli teljesítményértékelés: a tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat állhat tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a lexikális tudást, valamint a szintetizáló képességet vizsgálják; a rendelkezésre álló munkaidő 30-60 perc; 2) házi feladatok értékelése: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája a csoportosan készített házi feladat, a házi feladatok tartalmát, követelményeit, beadási határidejét, értékelési módját az oktató a félév elején és a félév során határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítmény értékelése ZH: 50%
- részteljesítmény értékelés (házi feladatok): 50%
- összesen: 100%
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | > 90-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 76–84 |
Közepes | 64–75 |
Elégséges | 50-63 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
1) A zárthelyi dolgozat javítása a TVSZ szerinti határidőben történik és a Neptunon keresztül kerül hivatalos közlésre. 2) A zárthelyi dolgozat az dolgozat megírásának időpontját követő héten pótolható, javítható. 3) A zárthelyi dolgozat javítása esetén a jobban sikerült dolgozat eredménye számít az érdemjegy-megállapításához figyelembe vett összesített pontszámba.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | |
házi feladat elkészítése | |
felkészülés a teljesítményértékelésre | |
összesen |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2019. június 26-án, érvényes 2019. szeptember 1-től.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Nagy Krisztina |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.6. pontban megjelölt Üzleti Jog Tanszék vezetője hagyja jóvá.