Valtozasok

ALAPADATOK

A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE

Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
A VEZETŐVÉ VÁLÁS PSZICHOLÓGIÁJA
Azonosító
BMEGT52A005
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység e-learning támogatással
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
2
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Répáczki Rita
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
repaczki.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Szak: Szabadon választható tárgyak

Tantárgy szerepe: Szabadon választható

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Oktatási Bizottsága (Érvényes: 2021.09.06-tól).

Célkitűzések

A tantárgy fő célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek a vezetéslélektan fő témáival, kérdéseivel, dilemmáival, illetve hogy bepillantást kapjanak a vezetővé érés folyamatába, és abba, miként válhat valaki jó vezetővé.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a fő vezetéslélektani elméleteket.
  2. Tájékozott a csoporton belüli szerepekben és a konfliktus kezelési módokban.
  3. Ismeri az érzelmi intelligencia sajátosságait és szerepét.
  4. Ismeri a teljesítménymotiváció összetevőit, jelentőségét.
  5. Ismeri a stresszel való megküzdés lehetőségeit.
Képesség
  1. Képes idejét hatékonyan beosztani.
  2. Képes tartani a határidőket.
  3. Képes beazonosítani teljesítmény helyzetben a siker és kudarc okait.
  4. Képes személyiséget vizsgáló kérdőív alapján meghatározni erősségeit és fejlesztendő területeit.
  5. Képes felmérni adott szituációhoz kapcsolódóan az érzelmek szerepét, jelentőségét.
Attitűd
  1. Együttműködő az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
  2. Nyitott, érdeklődő mások nézőpontjára, véleményére.
  3. Empatikus hozzáállást tanúsít.
  4. Törekszik az önkritikára.
  5. Igénye van a megszerzett tudás bővítésére.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan végzi az egyéni feladatok kiértékelését, elemzését, adott témához kapcsolódó kutatómunkát.
  2. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Felelősséget vállal saját munkájáért.

Oktatásmódszertan

Pszichológiai kérdőívek egyéni kitöltése, kiértékelése, pszichológiai témákhoz kapcsolódó feladatok feldolgozása. E-learning alapú tananyag elsajátítása.

Tanulástámogató anyagok

  • Klein Sándor: Vezetés- és szervezetpszichológia
  • Antal Zsuzsanna, Dobák Miklós (2016): Vezetés és szervezés - Szervezetek kialakítása és működtetése, Akadémia Kiadó
  • Belbin, M. (2015): A team, avagy az együttműködő csoport, Edge 2000 Kft
  • Branson, R. (2017): A Virgin-módszer – Minden, amit a vezetésről tudok HVG Könyvek
  • Greßer, K., Freisler, R. (2016): Agilis és sikeres vezetés, Z-Press Kiadó
  • Répáczki Rita (2014): A szakmai és a vezetői identitás alakulása fiatal felnőttkorban. A vezetői identitás alakulása a mentális komplexitás és a személyiség tükrében fiatal felnőtteknél. Doktori Disszertáció. ELTE PPK, Budapest
  • Tantárgyi kurzuslapról letölthető anyagok – Material downloadable from the course page

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat és hat darab online feladat alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása : Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja két zárthelyi dolgozat és hat darab online feladat formájában.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. zárthelyi dolgozat – mid-term exam: 50%
  • online tasks: 50%
  • összesen: 100%

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • :

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles > 95-100
Jeles 85–95
75–84
Közepes 65–74
Elégséges 50–64
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

A zárthelyi dolgozatot min. 50%-ra kell teljesíteni. A zárthelyi dolgozat az utolsó tanulmányi héten tartott pótZH-val pótolható és javítható. Az online feladatok pótlására és javítására a pótlási időszakban van lehetőség. Valamennyi online feladat pótolható és javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon
félévközi készülés az órákra
házi online feladatok elkészítése
felkészülés az összegző tanulmányi teljesítményértékelésre
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása
összesen

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

2017 előtti, következő felülvizsgálat 2021. szeptember.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. Önismeret, egyéniség és vezetés
2. Sokszínűség a vezetésben, az egyéni jellemzők érvényesülése
3. Személyiség és vezetés
4. Erősségek és fejlesztendő területek vezetőként
5. Tudatos önfejlesztés
6. Agilitás a vezetésben
7. A vezetési folyamata alapjai
8. Vezető és vezetettek
9. A vezetés alapjai és alapfogalmai
10. Vezetéstörténet
11. A vezető feladatai és szerepei
12. Az egyéni tulajdonságok hatása a vezetés folyamatára
13. Vezetők és vezetési stílusok
14. A digitális kor megújuló vezetési koncepciója
15. Milyen változásokat hozott a digitalizáció?
16. Új kompetenciák és vezetés
17. Új vezetés, jobb vezetés?
18. A hatékony vezetés régen és ma
19. A jelen kor munkavállalóinak elvárásai és a megújult munkaerőpiaci környezet
20. Csoportok és csapatok pszichológiája
21. Egyén és csapat
22. Csapatvezetés
23. A hatékony csapat és a csapat hatékony működésének akadályai
24. Motiváció érzelemkezelés és érzelmi intelligencia a vezetésben
25. A motiváció alapfogalmai és alapfolyamatai
26. Mitől lesz motivált a vezető?
27. Hogyan tudja a vezető motiváltan tartani a csapatát
28. Megtartás és motiváció
29. Az érzelmileg intelligens vezető
30. Stresszkezelés és reziliencia
31. A stressz fogalmának értelmezése
32. Jó stressz és rossz stressz
33. A munka és a magánélet egyensúlya
34. Önismeret és időmenedzselés
35. A stressz, mint napi rutin
36. Hatékony stresszkezelés és lelki ellenállóképesség

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.