I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Beszerzésmenedzsment alapjai
Azonosító
BMEGT20VVV1000-00
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Kelemen Tamás
Beosztása
mestertanár
Email címe
kelemen.tamas@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU, angol - EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.11.26.) az 581015/11/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.11.26-tól.

Célkitűzések

A tárgy keretében a hallgatók megismerkednek a beszerzésmenedzsment alapjaival, aktuális kérdéseivel. Áttekintést kapnak a beszerzés szektoraiban alkalmazott folyamatokról és ezek megvalósítását támogató módszerek alapjairól.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri és érti a vállalati beszerzési folyamatok, illetve az ellátásilánc működésére ható meghatározó üzleti és technikai folyamatokat.
  2. Ismeri a beszerzés és ellátásilánc-menedzsment területének meghatározó irányait, azok fogalomrendszerét és a szükséges módszertani alapokat.
  3. Jól ismeri a beszerzési rendszer belső felépítését, a beszerzési folyamatok és rendszerek, tervezési, elemzési és fejlesztési módszereit és eljárásait.
Képesség
  1. Képes a vállalati versenyképességet támogató beszerzési célkitűzések megfogalmazására.
  2. Képes a beszerzési folyamat elvárásainak és teljesítményének más vállalati funkcióval történő hatékony összehangolására.
Attitűd
  1. Elkötelezett a minőségi munkavégzés iránt.
  2. Nyitott és befogadó a beszerzésmenedzsment lehetőségei és a gyakorlat új eredményei, valamint a társadalmi-gazdasági-jogi környezet szakterületét érintő változások iránt.
Önállóság és felelősség
  1. A szakmai feladatok megoldása során önállóan választja ki és alkalmazza a releváns beszerzésmenedzsment problémamegoldási módszereket.
  2. Kutatási-fejlesztési és projektcsoportokhoz csatlakozva - a csoportok tagjaival együttműködve - megszerzett ismereteit, gyakorlati tapasztalatait, képességeit és készségeit mozgósítja.
  3. Képviseli, betartja és betartatja a szervezet etikai normáit, szükség esetén kezdeményezi azok továbbfejlesztését.

Oktatásmódszertan

Előadások és esettanulmányok.

Tanulástámogató anyagok

  • Bailey, P., Farmer, D., Crocker, B., Jesson, D., Jones, D. (2015) Procurement, Principles & Management. 11th edition. Pearson.
  • Sollish, F., Semanik, J. (2012) The Procurement and Supply Manager's Desk Reference. 2nd edition. John Wiley & Sons Inc.
  • Laari-Salmela, S., Mainela, T., Torvinen, H., Ulkuniemi, P. (2025) Embedding public procurement for innovation partnerships in place: Discursive practices for the place-embedded and responsive relationships. Journal of Purchasing and Supply Management, 149, 101085. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2025.103358
  • Chotia, V., Sharma, M., Alghafes, R., Walsh, S.T. (2026) Driving business performance through green procurement policy: The power of supply chain information sharing for robust supply chain. Technovation. 149, 103358. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2025.103358

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése félévközi számonkéréseken keresztül történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A félévközi érdemjegy egy esettanulmány-megoldás és egy beadandó feladat együttes, minimum 50%-os teljesítése esetén szerezhető meg. Külön-külön minimumkövetelmény nincs.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Esettanulmány-megoldás: 50
  • Beadandó feladat: 50
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 88-94
75-87
Közepes 63-74
Elégséges 50-62
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

Az esettanulmány-megoldás , javítására, pótlására nincs lehetőség. A beadandó feladat esetén a félév során egyszer van pótbeküldési lehetőség, a félév elején előre megadott időpontig.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel a kontaktórákon 28
Esettanulmány 32
Beadandó feladat elkészítése 30
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Szandi-Varga Péter oktatási dékánhelyettes 2025.11.10-én. Érvényes 2025.11.10-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Ellátási lánc általános alapjai
2. Beszerzési alapok
3. Beszerzési folyamatok
4. Beszállító kiválasztás
5. Beszállítói kapcsolatmenedzsment
6. Változásmenedzsment alapok
7. Beszerzési döntéselőkészítés

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Menedzsment és Vállalkozásgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.