I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Énmárka és coaching praxis
Azonosító
BMEGT52STK5008-00
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
5
Gyakorlat
10
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Répáczki Rita
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
repaczki.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szervezeti és üzleti coach szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.10.29.) az 580950/7/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.10.29-től.

Célkitűzések

A kurzus célja, hogy a résztvevők tudatosan kialakítsák és fejlesszék saját énmárká-jukat, valamint megalapozzák és felépítsék coaching praxisukat. A képzés során a hallgatók feltérképezik személyes erősségeiket, értékeiket és egyedi szakmai ajánlatukat, valamint megtanulják, hogyan pozicionálják magukat hitelesen a coaching piacon. Kiemelt figyelmet kap a kommunikáció és a megjelenés – beleértve az online lát-hatóságot és a közösségi média használatát –, továbbá a praxisépítés gyakorlati kér-dései, mint a célcsoport-meghatározás, a szolgáltatásportfólió kialakítása és az ügy-félszerzés. A kurzus hangsúlyt helyez az etikai felelősségvállalásra, a hosszú távú fenntarthatóságra és a szakmai önmenedzsmentre is. A résztvevők a képzés végére személyre szabott énmárka- és praxisfejlesztési tervet dolgoznak ki, amely támogatja hiteles, tudatos és sikeres szakmai működésüket.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató megérti az énmárka szerepét a coaching szakmai hitelességében és piaci pozicionálásában.
  2. Átlátja a praxisépítés főbb elemeit: célcsoport, szolgáltatásportfólió, árstratégia, ügyfélszerzés és láthatóság.
  3. Ismeri az etikai szempontokat az önreprezentáció és az ügyfélszerzés területén.
Képesség
  1. Képes saját szakmai identitását és egyedi értékajánlatát megfogalmazni.
  2. Tudatosan és hitelesen kommunikálja énmárkáját különböző felületeken és helyzetekben.
  3. Önállóan képes praxisépítési és ügyfélszerzési stratégiát kidolgozni.
  4. Gyakorlatban alkalmazza az önmenedzsment és fenntartható szakmai fejlődés eszközeit.
Attitűd
  1. Reflektíven és etikus módon közelít saját énmárka-építéséhez és praxisfejlesztéséhez.
  2. Nyitott a folyamatos önfejlesztésre, szupervízióra és szakmai láthatóság növelésére.
  3. Elkötelezett a hitelesség, átláthatóság és szakmai minőség iránt.
Önállóság és felelősség
  1. Képes önállóan megtervezni és fenntartani énmárkáját és praxisát hosszú távon.
  2. Tudatosan vállalja a kommunikációs és praxisépítési döntései következményeit.
  3. Elkészít egy személyre szabott, írásos énmárka- és praxisfejlesztési tervet, amely gyakorlati iránytűként szolgál szakmai útja számára.

Oktatásmódszertan

Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom: Órai kiadott anyagok.
  • Ajánlott irodalom:
  • Chandler, S., Litvin, R. (2017). A sikeres coach. Cor Leonis Kiadó.
  • Iordanou, I., Hawley, R., Iordanou, C. (2017) Values and Ethics in Coaching First Edition. Sage
  • Mietus, A. (2010) Ethical coaching across cultures: Ethical aspects of coaching and management in inter-cultural settings. Grin
  • Osterwalder, A. (2012). Üzletimodell-építés. Cser Könyvkiadó.
  • Williams, P., Anderson, S. H. (2004) Law and Ethics in Coaching: How to Solve and Avoid Difficult Prob-lems in Your Practice. Wiley

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel az interaktív előadások és a kiscsoportos gyakorlatok fo-lyamatában. B. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): online feladat, amelynek során a hallgató önállóan végez a megadott témában a tárgyhoz kapcsolódó kutatómunkát. C. Reflexió és önreflexió alapú összefoglaló dolgozat (házidolgozat): melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • aktív részvétel: 25
  • online feladat: 50
  • házidolgozat: 25
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 86-94
76-85
Közepes 66-75
Elégséges 50-65
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1. Az e-learning házi feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 15
Elméleti anyag önálló feldolgozása 35
Online feladat és reflexió 50
Összefoglaló dolgozat 50
Összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Szandi-Varga Péter oktatási dékánhelyettes 2025.10.13-án. Érvényes 2025.10.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A hallgatók a kurzus végére képesek lesznek tudatosan kialakítani és fejleszteni sa-ját énmárkájukat, valamint megtervezni coaching praxisuk felépítését és működtetését. A kurzus végére kézzel fogható outputként minden hallgatónak lesz egy személyre sza-bott énmárka- és praxisfejlesztési terve (írásos dokumentum), amely irányt mutat a szakmai identitásuk, pozicionálásuk és ügyfélszerzési stratégiájuk kialakításához.

Előadások témái
1. Énmárka alapjai és szerepe a coachingban. Az énmárka jelentősége a coach szakmában. Szakmai identitás, értékek és hitelesség. Önismereti gyakorlat: „Mit üzenek a világnak coachként?”
2. Önismeret és egyedi értékajánlat. Erősségek és kompetenciák feltárása. Egyedi szakmai pozicionálás meghatározása. Gyakorlat: személyes SWOT-analízis és értékajánlat megfogalmazása.
3. Kommunikáció és láthatóság. Verbális és nonverbális kommunikáció szerepe az énmárkában. Online jelenlét, közösségi média és szakmai láthatóság. Gyakorlat: saját bemutatkozás kidolgozása különböző platformokra.
4. Praxisépítés gyakorlati kérdései. Piaci trendek és célcsoportok azonosítása. Szolgáltatásportfólió és árstratégia kialakítása. Gyakorlat: coaching szolgáltatáscsomag tervezése.
5. Ügyfélszerzés és kapcsolatépítés. Kapcsolati háló, együttműködések és ajánlások szerepe. Etikai kérdések az ügyfélszerzésben. Gyakorlat: ügyfélszerzési stratégia kidolgozása.
6. Fenntartható szakmai fejlődés és önmenedzsment. Szakmai önreflexió és szupervízió szerepe. Burnout-megelőzés és önmenedzsment technikák. Gyakorlat: személyes szakmai fejlődési terv készítése.
7. Saját énmárka- és praxisfejlesztési terv bemutatása. Résztvevők prezentációi és közös reflektív feldolgozás.
8. Visszajelzés és finomhangolás. Összegzés: hogyan tartható fenn és fejleszthető az énmárka hosszú távon?

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Lógó Emma egyetemi docens logo.emma@gtk.bme.hu
Dr. Bíró-Szigeti Szilvia egyetemi docens szigeti.szilvia@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.