Szak: Szervezeti és üzleti coach szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A kurzus célja, hogy a résztvevők tudatosan kialakítsák és fejlesszék saját énmárká-jukat, valamint megalapozzák és felépítsék coaching praxisukat. A képzés során a hallgatók feltérképezik személyes erősségeiket, értékeiket és egyedi szakmai ajánlatukat, valamint megtanulják, hogyan pozicionálják magukat hitelesen a coaching piacon. Kiemelt figyelmet kap a kommunikáció és a megjelenés – beleértve az online lát-hatóságot és a közösségi média használatát –, továbbá a praxisépítés gyakorlati kér-dései, mint a célcsoport-meghatározás, a szolgáltatásportfólió kialakítása és az ügy-félszerzés. A kurzus hangsúlyt helyez az etikai felelősségvállalásra, a hosszú távú fenntarthatóságra és a szakmai önmenedzsmentre is. A résztvevők a képzés végére személyre szabott énmárka- és praxisfejlesztési tervet dolgoznak ki, amely támogatja hiteles, tudatos és sikeres szakmai működésüket.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató megérti az énmárka szerepét a coaching szakmai hitelességében és piaci pozicionálásában.
- Átlátja a praxisépítés főbb elemeit: célcsoport, szolgáltatásportfólió, árstratégia, ügyfélszerzés és láthatóság.
- Ismeri az etikai szempontokat az önreprezentáció és az ügyfélszerzés területén.
Képesség
- Képes saját szakmai identitását és egyedi értékajánlatát megfogalmazni.
- Tudatosan és hitelesen kommunikálja énmárkáját különböző felületeken és helyzetekben.
- Önállóan képes praxisépítési és ügyfélszerzési stratégiát kidolgozni.
- Gyakorlatban alkalmazza az önmenedzsment és fenntartható szakmai fejlődés eszközeit.
Attitűd
- Reflektíven és etikus módon közelít saját énmárka-építéséhez és praxisfejlesztéséhez.
- Nyitott a folyamatos önfejlesztésre, szupervízióra és szakmai láthatóság növelésére.
- Elkötelezett a hitelesség, átláthatóság és szakmai minőség iránt.
Önállóság és felelősség
- Képes önállóan megtervezni és fenntartani énmárkáját és praxisát hosszú távon.
- Tudatosan vállalja a kommunikációs és praxisépítési döntései következményeit.
- Elkészít egy személyre szabott, írásos énmárka- és praxisfejlesztési tervet, amely gyakorlati iránytűként szolgál szakmai útja számára.
Oktatásmódszertan
Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom: Órai kiadott anyagok.
- Ajánlott irodalom:
- Chandler, S., Litvin, R. (2017). A sikeres coach. Cor Leonis Kiadó.
- Iordanou, I., Hawley, R., Iordanou, C. (2017) Values and Ethics in Coaching First Edition. Sage
- Mietus, A. (2010) Ethical coaching across cultures: Ethical aspects of coaching and management in inter-cultural settings. Grin
- Osterwalder, A. (2012). Üzletimodell-építés. Cser Könyvkiadó.
- Williams, P., Anderson, S. H. (2004) Law and Ethics in Coaching: How to Solve and Avoid Difficult Prob-lems in Your Practice. Wiley
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel az interaktív előadások és a kiscsoportos gyakorlatok fo-lyamatában. B. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): online feladat, amelynek során a hallgató önállóan végez a megadott témában a tárgyhoz kapcsolódó kutatómunkát. C. Reflexió és önreflexió alapú összefoglaló dolgozat (házidolgozat): melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- aktív részvétel: 25
- online feladat: 50
- házidolgozat: 25
- Összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
| % | |
|---|---|
| Jeles | 95-100 |
| Jeles | 86-94 |
| Jó | 76-85 |
| Közepes | 66-75 |
| Elégséges | 50-65 |
| Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1. Az e-learning házi feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Munka jellege | Munkaórák száma |
|---|---|
| részvétel a kontakt tanórákon | 15 |
| Elméleti anyag önálló feldolgozása | 35 |
| Online feladat és reflexió | 50 |
| Összefoglaló dolgozat | 50 |
| Összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Szandi-Varga Péter oktatási dékánhelyettes 2025.10.13-án. Érvényes 2025.10.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A hallgatók a kurzus végére képesek lesznek tudatosan kialakítani és fejleszteni sa-ját énmárkájukat, valamint megtervezni coaching praxisuk felépítését és működtetését. A kurzus végére kézzel fogható outputként minden hallgatónak lesz egy személyre sza-bott énmárka- és praxisfejlesztési terve (írásos dokumentum), amely irányt mutat a szakmai identitásuk, pozicionálásuk és ügyfélszerzési stratégiájuk kialakításához.
| Előadások témái | |
|---|---|
| 1. | Énmárka alapjai és szerepe a coachingban. Az énmárka jelentősége a coach szakmában. Szakmai identitás, értékek és hitelesség. Önismereti gyakorlat: „Mit üzenek a világnak coachként?” |
| 2. | Önismeret és egyedi értékajánlat. Erősségek és kompetenciák feltárása. Egyedi szakmai pozicionálás meghatározása. Gyakorlat: személyes SWOT-analízis és értékajánlat megfogalmazása. |
| 3. | Kommunikáció és láthatóság. Verbális és nonverbális kommunikáció szerepe az énmárkában. Online jelenlét, közösségi média és szakmai láthatóság. Gyakorlat: saját bemutatkozás kidolgozása különböző platformokra. |
| 4. | Praxisépítés gyakorlati kérdései. Piaci trendek és célcsoportok azonosítása. Szolgáltatásportfólió és árstratégia kialakítása. Gyakorlat: coaching szolgáltatáscsomag tervezése. |
| 5. | Ügyfélszerzés és kapcsolatépítés. Kapcsolati háló, együttműködések és ajánlások szerepe. Etikai kérdések az ügyfélszerzésben. Gyakorlat: ügyfélszerzési stratégia kidolgozása. |
| 6. | Fenntartható szakmai fejlődés és önmenedzsment. Szakmai önreflexió és szupervízió szerepe. Burnout-megelőzés és önmenedzsment technikák. Gyakorlat: személyes szakmai fejlődési terv készítése. |
| 7. | Saját énmárka- és praxisfejlesztési terv bemutatása. Résztvevők prezentációi és közös reflektív feldolgozás. |
| 8. | Visszajelzés és finomhangolás. Összegzés: hogyan tartható fenn és fejleszthető az énmárka hosszú távon? |
További oktatók
| Név | Beosztás | Elérhetőség |
|---|---|---|
| Dr. Lógó Emma | egyetemi docens | logo.emma@gtk.bme.hu |
| Dr. Bíró-Szigeti Szilvia | egyetemi docens | szigeti.szilvia@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.