I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Szervezetpszichológia és a vezetés gyakorlata
Azonosító
BMEGT52STK5002-00
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
10
Gyakorlat
5
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Répáczki Rita
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
repaczki.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szervezeti és üzleti coach szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.10.29.) az 580950/7/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.10.29-től.

Célkitűzések

A kurzus célja, hogy elméleti ismereteken és gyakorlati példákon keresztül átfogó képet nyújtson a szervezetek működéséről, modelljeiről, változásokról, a változásmenedzsmentről, a szervezeti diagnó-zis és a szervezetfejlesztés lehetséges eszközeiről, módszereiről, valamint a vezetés pszichológiai hátte-réről alapjairól, a vezető szervezeti szerepéről, a vezetővé válás folyamatáról és a fejlődési folyamatát segítő szemléletről, módszerekről és eszközökről. A hallgatók ismerjék meg a szervezeti és üzleti coaching terepéül szolgáló közeget, a szervezetek működését és azon belül a vezető kiemelt szerepét.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató ismeri a szervezetpszichológia alapfogalmait, főbb elméleteit és a vezetés szempontjából releváns modelleket.
  2. Átlátja a szervezeti kultúra, motiváció, hatalom és befolyás pszichológiai összefüggéseit.
  3. Megérti a csoportdinamika, a döntéshozatal és a változásmenedzsment pszichológiai tényezőit.
Képesség
  1. Képes a vezetői helyzeteket pszichológiai szempontból elemezni és értelmezni.
  2. Alkalmazza a szervezetpszichológiai ismereteket vezetői és coaching folyamatokban.
  3. Tudatosan használ kommunikációs, motivációs és konfliktuskezelési eszközöket a vezetés támogatásában.
Attitűd
  1. Érzékeny a szervezeti kultúra és értékek szerepére, valamint a vezetői működés pszichológiai dimenzióira.
  2. Etikus hozzáállással kezeli a coach–vezető–szervezet hármas kapcsolatát.
  3. Nyitott a különböző vezetői stílusok és szervezeti kontextusok megértésére.
Önállóság és felelősség
  1. Képes önállóan vezetői coaching folyamatokat tervezni és megvalósítani, figyelembe véve a szervezeti környezet sajátosságait.
  2. Felelősen ismeri fel saját kompetenciahatárait, és szükség esetén megfelelő szakemberhez irányítja a klienst.
  3. Tudatosan vállal felelősséget a coaching hatásaiért a szervezeti rendszerben.

Oktatásmódszertan

Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom: Órai anyagok
  • Ajánlott irodalom:
  • Van Nieuwerburgh, C. and Love, D (2019) Advanced Coaching Practice: Inspiring Change in Others, UK: Sage Publications Ltd.
  • Budde, C. (2017) Történetmesélés a coachingban. Z-Press Kiadó.
  • Hawkins, P & Turner, E (2020). Systemic Coaching: Delivering Value Beyond the Individual. Abingdon: Routledge.
  • Lawrence, P., Moore, A. (2019) Coaching in Three Dimensions. Meeting the Challenges of a Complex World. New York: Routledge.
  • Louis, D. & Fatien Diochon, P. (2019). Complex situations in coaching: A critical case-based approach. New York: Routledge.
  • Morgan, K. (2019). The Coach’s Survival Guide. OUP, New York.
  • Pliopas, A. (2017). Drawing the Triangle: How Coaches Manage Ambiguities Inherited in Executive Coaching. Brazilian Administration Review, 14(4), 1-23.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismere-tekre és azok alkalmazására fókuszál, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tárgyfelelőse határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (e-learning házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyéni-leg a moodle felületen, vagyis e-learning formában készített házi feladat, amely kapcsolódik az előadások témáihoz. A házi feladat tartalmát, követelményeit, határidejét, értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 25
  • Részteljesítmény értékelés (e-learning házi feladatok) : 25

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Vizsga: 50

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Félévközi feladatok teljesítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 86–95
75–85
Közepes 65–74
Elégséges 50–64
Elégtelen 50 alatt

Javítás és pótlás

1. Az e-learning házi feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 15
félévközi készülés az órákra 25
felkészülés az összegző tanulmányi telje-sítményértékelésre 10
házi (e-learning) feladat elkészítése 10
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 40
vizsgafelkészülés 50
Összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.10.13-án. Érvényes 2025.10.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A kurzus eredményeként a résztvevők megismerik a szervezetpszichológia alapvető fogalmait és azok vezetői gyakorlatban való alkalmazását. A képzés során a hallgatók elmélyítik tudásukat a szervezeti kultúra, motiváció, hatalom, csoportdinamika és változásmenedzsment pszichológiai tényezőiről. A kurzus támogatja a reflektív, etikus és felelős vezetői és coaching szemlélet kialakítását.

Előadások témái
1. Bevezetés: szervezetpszichológia és coaching kapcsolata. A szervezeti pszichológia fő területei és jelentősége a coachingban. A vezetői coaching helye az üzleti és szervezeti környezetben.
2. Szervezetek működése és struktúrája. Klasszikus és modern szervezetelméletek. Hierarchia, mátrix és agilis szervezeti modellek. A szervezeti struktúra hatása a vezetői működésre.
3. Szervezeti kultúra és értékek. Kulturális modellek (pl. Schein, Hofstede). Kultúra diagnosztizálása és fejlesztése coaching eszközökkel. Értékek és normák szerepe a vezetésben.
4. Csoportdinamika és csapatpszichológia. Tuckman modellje (forming–storming–norming–performing). Szerepek, normák és kohézió a csoportokban. Csapatcoaching módszerei.
5. A vezetés pszichológiai alapjai. Vezetéselméletek áttekintése (trait, behavior, contingency, transformational leadership). A vezetői stílusok pszichológiai vonatkozásai. Vezetői identitás és hitelesség.
6. Motiváció a szervezetekben. Motivációs elméletek (Maslow, Herzberg, Deci–Ryan) szervezeti kontextusban. Munkavállalói elköteleződés és bevonódás. Hogyan tudja a coach támogatni a vezetőt motivációs kérdésekben?
7. Kommunikáció és hatalom a szervezetben. Formális és informális kommunikációs hálózatok. Hatalom- és befolyásformák (French–Raven modell). Nehéz beszélgetések vezetői és coaching helyzetben.
8. Konfliktus és döntéshozatal. Konfliktustípusok és konfliktuskezelési stílusok. A döntéshozatal pszichológiája és torzításai. Konfliktusok feldolgozása coaching eszközökkel.
9. Stressz, változás és reziliencia szervezeti közegben. Munkahelyi stressz és kiégés pszichológiája. Változásmenedzsment pszichológiai aspektusai (Kotter, Kübler–Ross görbe). A coach szerepe reziliencia és változási kompetenciák fejlesztésében.
10. Teljesítmény és értékelés pszichológiája. Teljesítménymenedzsment rendszerek és pszichológiai hatásuk. Értékelés, visszajelzés és motiváció kapcsolata. Coaching technikák a teljesítményfejlesztés támogatására.
11. Etika és felelősség a vezetői coachingban. A szervezet, a vezető és a coach hármas kapcsolata. Etikai dilemmák (konfidencialitás, lojalitás, határkérdések). Felelősségvállalás és kompetenciahatárok.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Juhász Márta egyetemi docens juhasz.marta@gtk.bme.hu
Dr. Kun Ágota egyetemi docens kun.agota@gtk.bme.hu
Dr. Kapusy Katalin Zita egyetemi adjunktus kapusy.kata@gtk.bme.hu
Kis-Tamás Loránd kistamas.lorand@gmail.com kistamas.lorand@gmail.com

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.