Szak: Szervezeti és üzleti coach szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A kurzus célja, hogy elméleti ismereteken és gyakorlati példákon keresztül átfogó képet nyújtson a szervezetek működéséről, modelljeiről, változásokról, a változásmenedzsmentről, a szervezeti diagnó-zis és a szervezetfejlesztés lehetséges eszközeiről, módszereiről, valamint a vezetés pszichológiai hátte-réről alapjairól, a vezető szervezeti szerepéről, a vezetővé válás folyamatáról és a fejlődési folyamatát segítő szemléletről, módszerekről és eszközökről. A hallgatók ismerjék meg a szervezeti és üzleti coaching terepéül szolgáló közeget, a szervezetek működését és azon belül a vezető kiemelt szerepét.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató ismeri a szervezetpszichológia alapfogalmait, főbb elméleteit és a vezetés szempontjából releváns modelleket.
- Átlátja a szervezeti kultúra, motiváció, hatalom és befolyás pszichológiai összefüggéseit.
- Megérti a csoportdinamika, a döntéshozatal és a változásmenedzsment pszichológiai tényezőit.
Képesség
- Képes a vezetői helyzeteket pszichológiai szempontból elemezni és értelmezni.
- Alkalmazza a szervezetpszichológiai ismereteket vezetői és coaching folyamatokban.
- Tudatosan használ kommunikációs, motivációs és konfliktuskezelési eszközöket a vezetés támogatásában.
Attitűd
- Érzékeny a szervezeti kultúra és értékek szerepére, valamint a vezetői működés pszichológiai dimenzióira.
- Etikus hozzáállással kezeli a coach–vezető–szervezet hármas kapcsolatát.
- Nyitott a különböző vezetői stílusok és szervezeti kontextusok megértésére.
Önállóság és felelősség
- Képes önállóan vezetői coaching folyamatokat tervezni és megvalósítani, figyelembe véve a szervezeti környezet sajátosságait.
- Felelősen ismeri fel saját kompetenciahatárait, és szükség esetén megfelelő szakemberhez irányítja a klienst.
- Tudatosan vállal felelősséget a coaching hatásaiért a szervezeti rendszerben.
Oktatásmódszertan
Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom: Órai anyagok
- Ajánlott irodalom:
- Van Nieuwerburgh, C. and Love, D (2019) Advanced Coaching Practice: Inspiring Change in Others, UK: Sage Publications Ltd.
- Budde, C. (2017) Történetmesélés a coachingban. Z-Press Kiadó.
- Hawkins, P & Turner, E (2020). Systemic Coaching: Delivering Value Beyond the Individual. Abingdon: Routledge.
- Lawrence, P., Moore, A. (2019) Coaching in Three Dimensions. Meeting the Challenges of a Complex World. New York: Routledge.
- Louis, D. & Fatien Diochon, P. (2019). Complex situations in coaching: A critical case-based approach. New York: Routledge.
- Morgan, K. (2019). The Coach’s Survival Guide. OUP, New York.
- Pliopas, A. (2017). Drawing the Triangle: How Coaches Manage Ambiguities Inherited in Executive Coaching. Brazilian Administration Review, 14(4), 1-23.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismere-tekre és azok alkalmazására fókuszál, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tárgyfelelőse határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (e-learning házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyéni-leg a moodle felületen, vagyis e-learning formában készített házi feladat, amely kapcsolódik az előadások témáihoz. A házi feladat tartalmát, követelményeit, határidejét, értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 25
- Részteljesítmény értékelés (e-learning házi feladatok) : 25
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Vizsga: 50
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Félévközi feladatok teljesítése.
Érdemjegy-megállapítás
| % | |
|---|---|
| Jeles | 96-100 |
| Jeles | 86–95 |
| Jó | 75–85 |
| Közepes | 65–74 |
| Elégséges | 50–64 |
| Elégtelen | 50 alatt |
Javítás és pótlás
1. Az e-learning házi feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Munka jellege | Munkaórák száma |
|---|---|
| részvétel a kontakt tanórákon | 15 |
| félévközi készülés az órákra | 25 |
| felkészülés az összegző tanulmányi telje-sítményértékelésre | 10 |
| házi (e-learning) feladat elkészítése | 10 |
| kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 40 |
| vizsgafelkészülés | 50 |
| Összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.10.13-án. Érvényes 2025.10.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A kurzus eredményeként a résztvevők megismerik a szervezetpszichológia alapvető fogalmait és azok vezetői gyakorlatban való alkalmazását. A képzés során a hallgatók elmélyítik tudásukat a szervezeti kultúra, motiváció, hatalom, csoportdinamika és változásmenedzsment pszichológiai tényezőiről. A kurzus támogatja a reflektív, etikus és felelős vezetői és coaching szemlélet kialakítását.
| Előadások témái | |
|---|---|
| 1. | Bevezetés: szervezetpszichológia és coaching kapcsolata. A szervezeti pszichológia fő területei és jelentősége a coachingban. A vezetői coaching helye az üzleti és szervezeti környezetben. |
| 2. | Szervezetek működése és struktúrája. Klasszikus és modern szervezetelméletek. Hierarchia, mátrix és agilis szervezeti modellek. A szervezeti struktúra hatása a vezetői működésre. |
| 3. | Szervezeti kultúra és értékek. Kulturális modellek (pl. Schein, Hofstede). Kultúra diagnosztizálása és fejlesztése coaching eszközökkel. Értékek és normák szerepe a vezetésben. |
| 4. | Csoportdinamika és csapatpszichológia. Tuckman modellje (forming–storming–norming–performing). Szerepek, normák és kohézió a csoportokban. Csapatcoaching módszerei. |
| 5. | A vezetés pszichológiai alapjai. Vezetéselméletek áttekintése (trait, behavior, contingency, transformational leadership). A vezetői stílusok pszichológiai vonatkozásai. Vezetői identitás és hitelesség. |
| 6. | Motiváció a szervezetekben. Motivációs elméletek (Maslow, Herzberg, Deci–Ryan) szervezeti kontextusban. Munkavállalói elköteleződés és bevonódás. Hogyan tudja a coach támogatni a vezetőt motivációs kérdésekben? |
| 7. | Kommunikáció és hatalom a szervezetben. Formális és informális kommunikációs hálózatok. Hatalom- és befolyásformák (French–Raven modell). Nehéz beszélgetések vezetői és coaching helyzetben. |
| 8. | Konfliktus és döntéshozatal. Konfliktustípusok és konfliktuskezelési stílusok. A döntéshozatal pszichológiája és torzításai. Konfliktusok feldolgozása coaching eszközökkel. |
| 9. | Stressz, változás és reziliencia szervezeti közegben. Munkahelyi stressz és kiégés pszichológiája. Változásmenedzsment pszichológiai aspektusai (Kotter, Kübler–Ross görbe). A coach szerepe reziliencia és változási kompetenciák fejlesztésében. |
| 10. | Teljesítmény és értékelés pszichológiája. Teljesítménymenedzsment rendszerek és pszichológiai hatásuk. Értékelés, visszajelzés és motiváció kapcsolata. Coaching technikák a teljesítményfejlesztés támogatására. |
| 11. | Etika és felelősség a vezetői coachingban. A szervezet, a vezető és a coach hármas kapcsolata. Etikai dilemmák (konfidencialitás, lojalitás, határkérdések). Felelősségvállalás és kompetenciahatárok. |
További oktatók
| Név | Beosztás | Elérhetőség |
|---|---|---|
| Dr. Juhász Márta | egyetemi docens | juhasz.marta@gtk.bme.hu |
| Dr. Kun Ágota | egyetemi docens | kun.agota@gtk.bme.hu |
| Dr. Kapusy Katalin Zita | egyetemi adjunktus | kapusy.kata@gtk.bme.hu |
| Kis-Tamás Loránd | kistamas.lorand@gmail.com | kistamas.lorand@gmail.com |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.