Programme: Organizational and business coach postgraduate specialization programme
Subject Role: Compulsory
Recommended semester: 1
Objectives
The aim of the course is to provide a comprehensive overview of the functioning of organizations, their models, changes, change management, possible tools and methods of organizational diagnosis and development, as well as the psychological background of leadership, the role of the leader in the organization, the process of becoming a leader, and the approaches, methods, and tools that support the development process. Students will learn about the environment in which organizational and business coaching takes place, the functioning of organizations, and the prominent role of the leader within them.
Academic results
Knowledge
- The student is familiar with the basic concepts and main theories of organizational psychology and models relevant to leadership.
- The student understands the psychological relationships between organizational culture, motivation, power, and influence.
- The student understands the psychological factors of group dynamics, decision-making, and change management.
Skills
- They are able to analyze and interpret leadership situations from a psychological perspective.
- They apply their knowledge of organizational psychology in leadership and coaching processes.
- They consciously use communication, motivation, and conflict management tools to support leadership.
Attitude
- Sensitive to the role of organizational culture and values, as well as the psychological dimensions of leadership.
- Treats the coach-leader-organization triad with an ethical approach.
- Open to understanding different leadership styles and organizational contexts.
Independence and responsibility
- Able to independently plan and implement executive coaching processes, taking into account the specific characteristics of the organizational environment.
- Responsibly recognizes the limits of their own competence and, if necessary, refers the client to an appropriate specialist.
- Consciously takes responsibility for the effects of coaching within the organizational system.
Teaching methodology
Lectures, individual (e-learning) task on the moodle interface, questionnaires, use of IT tools and techniques, class work in pairs and groups.
Materials supporting learning
- Kötelező irodalom: Órai anyagok
- Ajánlott irodalom:
- Van Nieuwerburgh, C. and Love, D (2019) Advanced Coaching Practice: Inspiring Change in Others, UK: Sage Publications Ltd.
- Budde, C. (2017) Történetmesélés a coachingban. Z-Press Kiadó.
- Hawkins, P & Turner, E (2020). Systemic Coaching: Delivering Value Beyond the Individual. Abingdon: Routledge.
- Lawrence, P., Moore, A. (2019) Coaching in Three Dimensions. Meeting the Challenges of a Complex World. New York: Routledge.
- Louis, D. & Fatien Diochon, P. (2019). Complex situations in coaching: A critical case-based approach. New York: Routledge.
- Morgan, K. (2019). The Coach’s Survival Guide. OUP, New York.
- Pliopas, A. (2017). Drawing the Triangle: How Coaches Manage Ambiguities Inherited in Executive Coaching. Brazilian Administration Review, 14(4), 1-23.
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismere-tekre és azok alkalmazására fókuszál, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tárgyfelelőse határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (e-learning házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyéni-leg a moodle felületen, vagyis e-learning formában készített házi feladat, amely kapcsolódik az előadások témáihoz. A házi feladat tartalmát, követelményeit, határidejét, értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 25
- Részteljesítmény értékelés (e-learning házi feladatok) : 25
Percentage of exam elements within the rating
- Vizsga: 50
Conditions for obtaining a signature, validity of the signature
Félévközi feladatok teljesítése.
Issuing grades
| % | |
|---|---|
| Excellent | 96-100 |
| Very good | 86–95 |
| Good | 75–85 |
| Satisfactory | 65–74 |
| Pass | 50–64 |
| Fail | 50 alatt |
Retake and late completion
1. Az e-learning házi feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.
Coursework required for the completion of the subject
| Nature of work | Number of sessions per term |
|---|---|
| participation in contact lessons | 15 |
| semester preparation for lessons | 25 |
| preparation for summary study performance evaluation | 10 |
| preparation of homework | 10 |
| independent acquisition of designated written curriculum | 40 |
| exam preparation | 50 |
| Sum | 150 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 13.10.2025.
Topics covered during the term
As a result of the course, participants will learn the basic concepts of organizational psychology and their appli-cation in management practice. During the training, students will deepen their knowledge of the psychological factors of organizational culture, motivation, power, group dynamics, and change management. The course sup-ports the development of a reflective, ethical, and responsible leadership and coaching approach.
| Lecture topics | |
|---|---|
| 1. | Bevezetés: szervezetpszichológia és coaching kapcsolata. A szervezeti pszichológia fő területei és jelentősége a coachingban. A vezetői coaching helye az üzleti és szervezeti környezetben. |
| 2. | Szervezetek működése és struktúrája. Klasszikus és modern szervezetelméletek. Hierarchia, mátrix és agilis szervezeti modellek. A szervezeti struktúra hatása a vezetői működésre. |
| 3. | Szervezeti kultúra és értékek. Kulturális modellek (pl. Schein, Hofstede). Kultúra diagnosztizálása és fejlesztése coaching eszközökkel. Értékek és normák szerepe a vezetésben. |
| 4. | Csoportdinamika és csapatpszichológia. Tuckman modellje (forming–storming–norming–performing). Szerepek, normák és kohézió a csoportokban. Csapatcoaching módszerei. |
| 5. | A vezetés pszichológiai alapjai. Vezetéselméletek áttekintése (trait, behavior, contingency, transformational leadership). A vezetői stílusok pszichológiai vonatkozásai. Vezetői identitás és hitelesség. |
| 6. | Motiváció a szervezetekben. Motivációs elméletek (Maslow, Herzberg, Deci–Ryan) szervezeti kontextusban. Munkavállalói elköteleződés és bevonódás. Hogyan tudja a coach támogatni a vezetőt motivációs kérdésekben? |
| 7. | Kommunikáció és hatalom a szervezetben. Formális és informális kommunikációs hálózatok. Hatalom- és befolyásformák (French–Raven modell). Nehéz beszélgetések vezetői és coaching helyzetben. |
| 8. | Konfliktus és döntéshozatal. Konfliktustípusok és konfliktuskezelési stílusok. A döntéshozatal pszichológiája és torzításai. Konfliktusok feldolgozása coaching eszközökkel. |
| 9. | Stressz, változás és reziliencia szervezeti közegben. Munkahelyi stressz és kiégés pszichológiája. Változásmenedzsment pszichológiai aspektusai (Kotter, Kübler–Ross görbe). A coach szerepe reziliencia és változási kompetenciák fejlesztésében. |
| 10. | Teljesítmény és értékelés pszichológiája. Teljesítménymenedzsment rendszerek és pszichológiai hatásuk. Értékelés, visszajelzés és motiváció kapcsolata. Coaching technikák a teljesítményfejlesztés támogatására. |
| 11. | Etika és felelősség a vezetői coachingban. A szervezet, a vezető és a coach hármas kapcsolata. Etikai dilemmák (konfidencialitás, lojalitás, határkérdések). Felelősségvállalás és kompetenciahatárok. |
Additional lecturers
| Name | Position | Contact details |
|---|---|---|
| Dr. Juhász Márta | egyetemi docens | juhasz.marta@gtk.bme.hu |
| Dr. Kun Ágota | egyetemi docens | kun.agota@gtk.bme.hu |
| Dr. Kapusy Katalin Zita | egyetemi adjunktus | kapusy.kata@gtk.bme.hu |
| Kis-Tamás Loránd | kistamas.lorand@gmail.com | kistamas.lorand@gmail.com |