Szak: Szervezeti és üzleti coaching szakpszichológus szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A kurzus eredményeként elkészíteni a coach és coaching szakpszichológus képzés teljesítéséhez szükséges portfóliót. Képessé válni a portfolióban szereplő munkák (beadandó dolgozatok, esszék, tanulási naplók, esetleírások) elkészítésére és kritikai szemléletű feldolgozására olyan módon, hogy az bizonyítsa a képzésen elsajátított elméleti tudásanyag, gyakorlati kompetenciák, szemléletmód és végül, de nem utolsó sorban etikai hozzáállás meglétét, koherens, egésszé integrálását.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a portfólió készítés célját, lépéseit és értékelési szempontjait.
- Ismeri a coach és coaching pszichológus kompetenciaprofilokat.
- Ismeri a szakmai identitásmunka jelentőségét és kihívásait.
Képesség
- Képes elkészíteni a saját munkájához kapcsolódó integratív és alkotó jellegű fejlesztési munkát.
- Képes saját szakmai tapasztalatának kritikai értékelésére és feldolgozására.
- Képes a problémafelvetés, megoldástervezés, a gyakorlati munka kivitelezésére, az eredmények értékelésére.
- Képes a szerzett tapasztalatai elemzésére.
- Képes a képzés során elkészülő aktivitásainak összegzésére, értékelését, és a hozzá kapcsolódó önreflexióra és önértékelésre.
Attitűd
- A pszichológiai jelenségek komplexitását elfogadja, megérti és képviseli.
- Szakmai kompetencia határokat ismeri és betartja.
- Nyitott a szakterületéhez kapcsolódó tudás bővítésére.
- Nyitott és motivált a megszerzett tudás alkalmazására.
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
Önállóság és felelősség
- Elvárja és hasznosítja az új ismereteket.
- Aktívan részt vesz az ismeretelsajátítás folyamatában.
- Felelősen és önállóan old meg egyéni és csoportos feladatokat.
- Csoportmunka során együttműködik hallgatótársaival.
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, egyéni és csoportos konzultációk.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom: Kiadott órai anyagok. Ajánlott irodalom: Bachkirova, T. & Smith, C. (2015). From competencies to capabilities in the assessment and accreditation of coaches. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring. 13. 123-140. Bartram, D., & Roe, R. A. (2005). Definition and Assessment of Competences in the Context of the European Diploma in Psychology. European psychologist, 10(2), 93-102. Bird, T., 1990. The school teachers portfolio: An essay on possibilities. In Millman, J. & Hammond, L.,(Eds.), The New Handbookof Teacher Evaluation: Assessing Elementary and Secondary School Teachers. 2nd Edn., Newbury Park, CA: Sage. pp: 241-256. Falus Iván – Kimmel Magdolna (2003): A portfólió. Gondolat Kiadói Kör, ELTE BTK Neveléstudományi Intézet, Budapest. Hungarian Association for Coaching Psychology (2021). Certification Process of HACP - ISCP Certified Coaching Psychologist. Belső Kiadány. Nguyen, M. B. (2021). Portfolio Assessment as a Tool for promoting reflection in Teacher Education: A Literature Review. VNU Journal of Foreign Studies, 37(4). Smith, K., & Tillema, H. (2007). Use of criteria in assessing teaching portfolios: Judgemental practices in summative evaluation. Scandinavian Journal of Educational Research, 51(1), 103-117. Lai, Y. L., & McDowall, A. (2014). A systematic review (SR) of coaching psychology: Focusing on the attributes of effectivecoaching psychologists. International Coaching Psychology Review, 9(2), 118-134. Lai, Y. L. (2014). Enhancing evidence-based coaching through the development of a coaching psychology competency framework: Focus on the coaching relationship. University of Surrey (United Kingdom). Vandaveer, Vicki & Lowman, Rodney & Pearlman, Kenneth & Brannick, Joan. (2016). A practice analysis of coaching psychology: Toward a foundational competency model. Consulting Psychology Journal: Practice and Research. 68. 118-142.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a beadott portfólió alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
Elemzés és integráló dolgozat (esszé) elkészítése: A képzés során elkészülő szakmai és önreflektív anyagok önálló, kritikai szemléletű áttekintése és értékelése, majd mindezen eredmények koherens dolgozattá integrálása. A dolgozat magában foglalja a hallgató képzés során elkészülő aktivitásait, azok értékelését, és a hozzá kapcsolódó önreflexiót és önértékelést. A hallgató feladata, hogy a képzés során elkészülő gyakorlati munkáit egy komplex portfólióvá integrálja, melyet szakmai önreflexióval egészít ki.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (Dolgozat, önreflektív): 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
| % | |
|---|---|
| Jeles | 95-100 |
| Jeles | 86–95% |
| Jó | 75–85% |
| Közepes | 65–74% |
| Elégséges | 50–64% |
| Elégtelen | 50% |
Javítás és pótlás
1. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Munka jellege | Munkaórák száma |
|---|---|
| Részvétel a kontakt tanórákon | 20 |
| Részvétel a konzultációkon | 20 |
| Portfólió elkészítése | 260 |
| összesen | 300 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.10.13-án. Érvényes 2025.10.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A kurzus célja, hogy a résztvevők megismerjék a szakmai portfólió funkcióját, szerkezetét és értékelési szempontjait, valamint elsajátítsák a reflektív önértékelés és önfejlesztés módszereit. A képzés támo-gatja a coaching szakpszichológus jelöltek identitásformálódását, hivatásszemélyiségének tudatosítását, valamint a szakmai fejlődés dokumentálását és demonstrálását. A kurzus elvégzése után a résztvevők értik a portfólió funkcióját a szakmai identitásformálásban és értékelésben, képesek saját szakmai fejlődésüket dokumentálni és bemutatni, tudatosan alkalmazzák az önreflexió eszközeit, meg tudnak fogalmazni személyes fejlődési tervet, azonosítják és értelmezni tudják kompetenciáikat a képességmodell mentén, etikus, önreflektív és professzionális attitűddel közelítenek a hivatásukhoz.
| Előadások témái | |
|---|---|
| 1. | 1. A portfólió fogalma és szerepe. A portfólió mint a szakmai fejlődés és kompetenciák dokumentá-lásának eszköze. A portfólió funkciói: reflexió, bizonyítás, fejlődési ív bemutatása. A kompeten-ciaalapú értékelésben betöltött szerep. |
| 2. | 2. A portfólió felépítése és kötelező tartalmi elemei. Dokumentumelemek: esettanulmá-nyok, jegyzőkönyvek, visszajelzések, reflexiós anyagok. A gyakorlati munka összegző bemutatása. Illeszkedés a coaching szakpszichológus képességmodelljéhez. |
| 3. | 3. Az önreflektív esszé szerepe és tartalma. A portfólióelemek integrálása. Saját szakmai út, tanulási folyamatok és fordulópontok bemutatása. Önismereti aspektusok, erőforrások és fejlesztendő területek. |
| 4. | 4. Önreflektív esszé írásának módszertana. Személyes és szakmai nézőpontok összehango-lása. Narratív, elemző és kritikai-reflektív stílus. Tipikus hibák és jó gyakorlatok. |
| 5. | 5. A személyes fejlődési terv (PFT) szerepe. A fejlődési szükségletek azonosítása. Célkitű-zés, időkeretek, eszközök és önmonitorozás. A PFT integrációja az esszébe |
| 6. | 6. A coaching szakpszichológus átfogó képességmodellje. Szakmai tudás, készségek, attitű-dök rendszere. A szervezeti és üzleti coaching kompetenciaterületei. A szemléletmód és identitásfejlődés értékelési szempontjai. |
| 7. | 7. Önreflexió és hivatásszemélyiség. Saját stílus, szakmai identitás, szereptisztázás. Etikus hozzáállás és szakmai magatartás alapelvei. Dilemmák, határok és felelősség. |
| 8. | 8. Gyakorlati munka bemutatása és értékelése. Összegző és elemző bemutatási formák. Ese-tek, intervenciók, visszajelzések. Szakmai út és kompetenciafejlődés dokumentálása. |
| 9. | 9. Konzultációs támogatás. Csoportos megbeszélések a felépítésről és önreflexióról. Egyéni konzultációk a portfóliófejlesztéshez. Visszajelzés, korrekció és véglegesítés. |
További oktatók
| Név | Beosztás | Elérhetőség |
|---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.