Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Digitális média specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kulturális iparágak specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kommunikációtervezés specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Kulturális terek specializáció (2016-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Vizuális kommunikáció specializáció (2018-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Szak: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Digitális média specializáció (2016-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Szak: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Kommunikációtervezés specializáció (2016-tól)
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 3
Célkitűzések
A kurzus során a hallgatók megismerkedhetnek a nyilvános kommunikáció- és a médiaszabályozás célkitűzéseivel, a szabályozási eszközök és a médiakínálat, valamint a médiapiac működésének összefüggéseivel. A kurzus célja, hogy a hallgatók tisztában legyenek a média működésére vonatkozó legfontosabb szabályokkal. A kurzus elsősorban a nyilvánosságban megjelenő ügyek mentén, azok feldolgozásán keresztül nyújt bepillantást a szabályozás mélyebb összefüggéseibe. A gyakorlatorientált szemléletmód lehetőséget ad arra, hogy a szabályozás és a jogalkalmazás napi gyakorlata alapján ismerkedjenek meg a hallgatók a médiapiaci folyamatok és a tartalomszabályozás, valamint a plurális médiakínálatot célzó szabályozási eszközök közötti összefüggésekkel. Ezen túl a médiapiaci szereplők, valamint az újságírók mozgásterét kijelölő szabályozási kerettel.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Tisztában van a nyilvános kommunikáció korlátozásának alkotmányos alapjaival, a véleménynyilvánítás és sajtószabadság fogalmi keretével.
- Ismeri a nyilvános kommunikáció jogi korlátozásnak rendszerét, az egyes jogágak e területre vonatkozó legfontosabb szabályait.
- Tisztában van a szólás korlátozásának személyiségi jogok védelmet célzó szabályaival.
- Ismeri a gyűlöletbeszéd tilalmára vonatkozó szabályokat, valamint a jogalkalmazás gyakorlatát.
- Ismeri a médiaszabályozás alapvető céljait és eszközrendszerét, tisztában van a tartalom-szabályozás témaköreivel, és a médiapluralizmus megvalósítását célzó eszközrendszerrel.
- Tisztában van a nyilvános kommunikáció magánszféra védelmét célzó korlátaival, a személyes adatok védelmére vonatkozó alapvető szabályokkal. Ismeri az újságírói forrásvédelem szabályait, valamint az információszabadságot biztosító szabályozási és eljárási rendet.
- Ismeri a médiapiaci szolgáltatásokhoz kapcsolódó legfontosabb szerzői- és szomszédos jogi szabályokat.
- Tisztában van az újmédia legfontosabb szabályozási kihívásaival, ismeri a releváns szabályozási megoldásokat.
Képesség
- Képes megkülönböztetni a nyilvános kommunikációra vonatkozó jogi és az egyéb szabályozási eszközöket.
- Képes értékelni és elhelyezni a nyilvános kommunikációt érintő szabályokat.
- Képes a nyilvános kommunikációval kapcsolatos jelenségek, konfliktusok, problémák jogi relevanciájá-nak felis-merésére, a jogi megoldások megtalálását segítő megfelelő kérdések megfogalmazására.
- Képes a kritikai gondolkodásra.
Attitűd
- Megfelelően tudatos és felelősségteljes gondolkodás jellemzi a technológiai fejlődés eredményeként felmerülő társadalmi kockázatok értékelése során, sokféle forrásból tájékozódik.
- Nyitott a kritikus önértékelésre, a tevékenységeken alapuló, aktív tanulási módszerekre, a kísérletező stílusra.
- Elfogadja az alapjogi sztenderdek és követelmények érvényesülését.
Önállóság és felelősség
- -
Oktatásmódszertan
A tárgy oktatása a szabályozás alapvető rendszerének, a különböző jogterületek összefüggéseinek bemutatására, valamint az egyes problémákat, jelenségeket, konfliktusokat illusztráló jogesetek tárgyalására épül. Az előadások interaktív formában, a hallgatók témakörhöz kapcsolódó kérdései, észrevételei mentén, esetenként gyakorlati ta-pasztalataira építve zajlanak. A jogesetek bemutatását multimédiás oktatási segédanyagok használata segíti. A kurzus során a hallgatók nyilvános bírósági tárgyaláson vesznek részt, amely hozzájárul a joganyag mélyebb megértéséhez.
Tanulástámogató anyagok
- Az előadások diasorai, rövid összefoglalói, irodalomjegyzék. Slides, short summaries of the lectures, bibliography.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi ZH, félév végi, a vizsgaidőszak során teljesítendő írásbeli vizsga és a félév során megoldandó csoportfeladatok alapján történik. A tantárgy teljesítéséhez szükséges: a ZH és a vizsgadolgozat legalább 50% -os teljesítése, az előadásokhoz készített, a Moodle-ban elérhető ismétlő kérdések megoldása, valamint az előadások 70 %-án való részvétel.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A ZH és a félév végi írásbeli vizsga: a tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja írásbeli dolgozat formájában, a dolgozat állhat tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a lexikális tudást, valamint a szintetizáló képességet vizsgálják; a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. A félév folyamán a hallgatók csoportfeladatokat oldanak meg, amelyek az ismeretanyag elmélyítését és gyakorlati alkalmazását célozzák. A csoportfeladatokat az érintett témakörhöz kapcsoltan, a feladat kiadásakor meghatározott időpontig kell elkészíteni. A hallgatók feladata a csoportmunkában való aktív részvétel és a csoport feladatmegoldásának beadása.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- év végi vizsga: 50
- részteljesítmény értékelés (csoportfeladatok): 20
- ZH: 30
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- vizsga: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
TVSZ szerint.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 85–90 |
Jó | 76–84 |
Közepes | 64–75 |
Elégséges | 50–63 |
Elégtelen | < 50 |
Javítás és pótlás
1) A vizsgadolgozat javítása a TVSZ szerinti határidőben történik és a Neptunon keresztül kerül hivatalos köz-lésre. A Tanszék a tesztekbe való betekintés időpontját esetileg, a következő vizsgára jelentkezés határidejére tekintettel teszi közzé. 2) A vizsgán szerzett jegy javítására a TVSZ szerint van lehetőség. 3) A vizsgaidőszakban a TVSZ-nek megfelelő számú vizsgaalkalom meghirdetésére kerül sor. Javasolt az utolsó előtti vizsgaidőpontban az első vizsga megkísérlése.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 52 |
csoportmunka | 21 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 27 |
vizsgafelkészülés | 50 |
összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő témakörökből áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés: Társadalom, demokrácia, nyilvánosság, a média társadalmi funkciói, a nyilvános kommunikáció szabályozási kerete |
2. | A véleménynyilvánítás szabadsága, a szabadságjog korlátainak rendje. A korlátozás alapjául szolgáló védendő érdekek |
3. | Véleménynyilvánítás szabadságának korlátai – egyéni érdekek védelme (személyhez fűződő jogok)Véleménynyilvánítás szabadságának korlátai – közösségi érdekek védelme (gyűlöletbeszéd)Bírósági tárgyalás látogatás |
4. | Információszabadság, titokszabályozás, személyes adatok védelme, forrásvédelem |
5. | ZH |
6. | Szolgáltatások a médiapiacon, a piacra lépés szabályozási kerete |
7. | Médiapluralizmus I. |
8. | Médiapluralizmus II. |
9. | A tartalomszabályozás rendje |
10. | A kereskedelmi kommunikáció szabályozása |
11. | Gyermekvédelem a digitális médiakörnyezetben, médiaműveltség |
12. | A médiafelügyelet intézményrendszere, társszabályozás, önszabályozás |
13. | Az újmédia szabályozási kihívásai, és megoldásai |
14. | Szerzői és szomszédos jogok |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Nagy Krisztina | egyetemi adjunktus | nagy.krisztina@gtk.bme.hu |