Verziók

I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
KOMMUNIKÁCIÓ- ÉS MÉDIASZABÁLYOZÁS
Azonosító
BMEGT55M301
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
4
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Grad-Gyenge Anikó
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
grad-gyenge.aniko@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Üzleti Jog Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Digitális média specializáció (2018-tól)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kulturális iparágak specializáció (2018-tól)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Kommunikációtervezés specializáció (2018-tól)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Kulturális terek specializáció (2016-tól)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Kommunikáció és médiatudomány mesterszak - Vizuális kommunikáció specializáció (2018-tól)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Szak: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Digitális média specializáció (2016-tól)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Szak: Kommunikáció- és médiatudomány mesterszak - Kommunikációtervezés specializáció (2016-tól)

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs/None
Gyenge
Nincs/None
Párhuzamos
Nincs/None
Kizáró feltételek
Nincs/None
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2022.05.25.) az 580302/7/2022 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2022.05.25-től.

Célkitűzések

A kurzus során a hallgatók megismerkedhetnek a nyilvános kommunikáció- és a médiaszabályozás célkitűzéseivel, a szabályozási eszközök és a médiakínálat, valamint a médiapiac működésének összefüggéseivel. A kurzus célja, hogy a hallgatók tisztában legyenek a média működésére vonatkozó legfontosabb szabályokkal. A kurzus elsősorban a nyilvánosságban megjelenő ügyek mentén, azok feldolgozásán keresztül nyújt bepillantást a szabályozás mélyebb összefüggéseibe. A gyakorlatorientált szemléletmód lehetőséget ad arra, hogy a szabályozás és a jogalkalmazás napi gyakorlata alapján ismerkedjenek meg a hallgatók a médiapiaci folyamatok és a tartalomszabályozás, valamint a plurális médiakínálatot célzó szabályozási eszközök közötti összefüggésekkel. Ezen túl a médiapiaci szereplők, valamint az újságírók mozgásterét kijelölő szabályozási kerettel.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Tisztában van a nyilvános kommunikáció korlátozásának alkotmányos alapjaival, a véleménynyilvánítás és sajtószabadság fogalmi keretével.
  2. Ismeri a nyilvános kommunikáció jogi korlátozásnak rendszerét, az egyes jogágak e területre vonatkozó legfontosabb szabályait.
  3. Tisztában van a szólás korlátozásának személyiségi jogok védelmet célzó szabályaival.
  4. Ismeri a gyűlöletbeszéd tilalmára vonatkozó szabályokat, valamint a jogalkalmazás gyakorlatát.
  5. Ismeri a médiaszabályozás alapvető céljait és eszközrendszerét, tisztában van a tartalom-szabályozás témaköreivel, és a médiapluralizmus megvalósítását célzó eszközrendszerrel.
  6. Tisztában van a nyilvános kommunikáció magánszféra védelmét célzó korlátaival, a személyes adatok védelmére vonatkozó alapvető szabályokkal. Ismeri az újságírói forrásvédelem szabályait, valamint az információszabadságot biztosító szabályozási és eljárási rendet.
  7. Ismeri a médiapiaci szolgáltatásokhoz kapcsolódó legfontosabb szerzői- és szomszédos jogi szabályokat.
  8. Tisztában van az újmédia legfontosabb szabályozási kihívásaival, ismeri a releváns szabályozási megoldásokat.
Képesség
  1. Képes megkülönböztetni a nyilvános kommunikációra vonatkozó jogi és az egyéb szabályozási eszközöket.
  2. Képes értékelni és elhelyezni a nyilvános kommunikációt érintő szabályokat.
  3. Képes a nyilvános kommunikációval kapcsolatos jelenségek, konfliktusok, problémák jogi relevanciájá-nak felis-merésére, a jogi megoldások megtalálását segítő megfelelő kérdések megfogalmazására.
  4. Képes a kritikai gondolkodásra.
Attitűd
  1. Megfelelően tudatos és felelősségteljes gondolkodás jellemzi a technológiai fejlődés eredményeként felmerülő társadalmi kockázatok értékelése során, sokféle forrásból tájékozódik.
  2. Nyitott a kritikus önértékelésre, a tevékenységeken alapuló, aktív tanulási módszerekre, a kísérletező stílusra.
  3. Elfogadja az alapjogi sztenderdek és követelmények érvényesülését.
Önállóság és felelősség
  1. -

Oktatásmódszertan

A tárgy oktatása a szabályozás alapvető rendszerének, a különböző jogterületek összefüggéseinek bemutatására, valamint az egyes problémákat, jelenségeket, konfliktusokat illusztráló jogesetek tárgyalására épül. Az előadások interaktív formában, a hallgatók témakörhöz kapcsolódó kérdései, észrevételei mentén, esetenként gyakorlati ta-pasztalataira építve zajlanak. A jogesetek bemutatását multimédiás oktatási segédanyagok használata segíti. A kurzus során a hallgatók nyilvános bírósági tárgyaláson vesznek részt, amely hozzájárul a joganyag mélyebb megértéséhez.

Tanulástámogató anyagok

  • Az előadások diasorai, rövid összefoglalói, irodalomjegyzék. Slides, short summaries of the lectures, bibliography.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése évközi ZH, félév végi, a vizsgaidőszak során teljesítendő írásbeli vizsga és a félév során megoldandó csoportfeladatok alapján történik. A tantárgy teljesítéséhez szükséges: a ZH és a vizsgadolgozat legalább 50% -os teljesítése, az előadásokhoz készített, a Moodle-ban elérhető ismétlő kérdések megoldása, valamint az előadások 70 %-án való részvétel.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A ZH és a félév végi írásbeli vizsga: a tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja írásbeli dolgozat formájában, a dolgozat állhat tesztkérdésekből, melyek az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését; esszékérdésekből, melyek a lexikális tudást, valamint a szintetizáló képességet vizsgálják; a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. A félév folyamán a hallgatók csoportfeladatokat oldanak meg, amelyek az ismeretanyag elmélyítését és gyakorlati alkalmazását célozzák. A csoportfeladatokat az érintett témakörhöz kapcsoltan, a feladat kiadásakor meghatározott időpontig kell elkészíteni. A hallgatók feladata a csoportmunkában való aktív részvétel és a csoport feladatmegoldásának beadása.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • év végi vizsga: 50
  • részteljesítmény értékelés (csoportfeladatok): 20
  • ZH: 30
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • vizsga: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

TVSZ szerint.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 85–90
76–84
Közepes 64–75
Elégséges 50–63
Elégtelen < 50

Javítás és pótlás

1) A vizsgadolgozat javítása a TVSZ szerinti határidőben történik és a Neptunon keresztül kerül hivatalos köz-lésre. A Tanszék a tesztekbe való betekintés időpontját esetileg, a következő vizsgára jelentkezés határidejére tekintettel teszi közzé. 2) A vizsgán szerzett jegy javítására a TVSZ szerint van lehetőség. 3) A vizsgaidőszakban a TVSZ-nek megfelelő számú vizsgaalkalom meghirdetésére kerül sor. Javasolt az utolsó előtti vizsgaidőpontban az első vizsga megkísérlése.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 52
csoportmunka 21
felkészülés a teljesítményértékelésre 27
vizsgafelkészülés 50
összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő témakörökből áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés: Társadalom, demokrácia, nyilvánosság, a média társadalmi funkciói, a nyilvános kommunikáció szabályozási kerete
2. A véleménynyilvánítás szabadsága, a szabadságjog korlátainak rendje. A korlátozás alapjául szolgáló védendő érdekek
3. Véleménynyilvánítás szabadságának korlátai – egyéni érdekek védelme (személyhez fűződő jogok)Véleménynyilvánítás szabadságának korlátai – közösségi érdekek védelme (gyűlöletbeszéd)Bírósági tárgyalás látogatás
4. Információszabadság, titokszabályozás, személyes adatok védelme, forrásvédelem
5. ZH
6. Szolgáltatások a médiapiacon, a piacra lépés szabályozási kerete
7. Médiapluralizmus I.
8. Médiapluralizmus II.
9. A tartalomszabályozás rendje
10. A kereskedelmi kommunikáció szabályozása
11. Gyermekvédelem a digitális médiakörnyezetben, médiaműveltség
12. A médiafelügyelet intézményrendszere, társszabályozás, önszabályozás
13. Az újmédia szabályozási kihívásai, és megoldásai
14. Szerzői és szomszédos jogok

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Nagy Krisztina egyetemi adjunktus nagy.krisztina@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége