I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Haladó szintű coach készségek
Azonosító
BMEGT52S217
A tantárgy jellege
konktaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
5
Gyakorlat
15
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Répáczki Rita
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
repaczki.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szervezeti és üzleti coaching szakpszichológus szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 2

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Bevezetés a coachingba
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.10.29.) az 580950/7/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.10.29-től.

Célkitűzések

A kurzus célja, hogy a résztvevők képessé váljanak a coaching folyamat komplexebb és nagyobb kihívást jelentő, úgynevezett „nehéz eseteinek” kezelésére, melyek a coach részéről mindenképp nagyobb felkészültséget igényelnek. A résztvevők hatékonyabban tudják kezelni a bizalom és felelősségvállalás alakulását a coaching kapcsolat során.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a pszichológiai változási folyamat sajátosságait és lehetőségeit.
  2. Ismeri az elhárító mechanizmusok és az ellenállás jelenségét.
  3. Ismeri a rendszerszemlélet sajátosságait.
  4. Ismeri és felismeri a nehéz coaching helyzetek sajátosságait.
  5. Ismeri azokat az eszközöket és módszereket, amelyekkel a coaching folyamat komplexebb és nagyobb ki-hívást jelentő, úgynevezett „nehéz esetei” kezelhetők.
  6. Ismeri a bizalom és felelősségvállalás alakulásának lehetőségeit.
Képesség
  1. Képes kihívások elé állítani és konfrontálni az ügyfelet empatikus módon, megőrizve a tiszteletet.
  2. Képes szakszerűen reagálni az ügyfél erős érzelmi reakcióira.
  3. Képesek megőrizni saját pszichológiai biztonságérzetét és szakmai autonómiáját a külső, kimondott és kimondatlan elvárások, nyomásgyakorlás közepette is.
  4. Képes tudatosan menedzselni a coach – megrendelő (szponzor) – ügyfél háromszög helyzetet.
Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
  2. Folyamatos ismeretszerzéssel és a megszerzett ismeretek felhasználásával fejleszti önmagát.
  3. Törekszik a megszerzett tudását integrálni a mindennapjaiba (tanulás, magánélet, munka).
  4. Nyitott az új ismeretek befogadására.
  5. Nyitott a folyamatos önfejlesztésre és önreflexióra.
Önállóság és felelősség
  1. Rendszerszemléletben gondolkodik.
  2. Önállóan végzi az egyéni feladatok kiértékelését, elemzését, adott témához kapcsolódó kutatómunkát.
  3. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  4. Felelősséget vállal saját munkájáért.
  5. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában, vala-mint képes felismerni, hogy mikor van szükség külső segítségre.

Oktatásmódszertan

Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom:
  • Órai anyagok
  • Van Nieuwerburgh, C. and Love, D (2019) Advanced Coaching Practice: Inspiring Change in Others, UK: Sage Publications Ltd.
  • Ajánlott irodalom:
  • Budde, C. (2017) Történetmesélés a coachingban. Z-Press Kiadó.
  • De Haan, E., Bertie, C., Day, A., & Sills, C. (2020). Critical moments of clients and coaches: A direct‐comparison study. Coaching Researched: A Coaching Psychology Reader, 183-204.
  • Hawkins, P & Turner, E (2020). Systemic Coaching: Delivering Value Beyond the Individual. Abingdon: Routledge.
  • Lawrence, P., Moore, A. (2019) Coaching in Three Dimensions. Meeting the Challenges of a Complex World. New York: Routledge.
  • Louis, D. & Fatien Diochon, P. (2019). Complex situations in coaching: A critical case-based approach. New York: Routledge.
  • Morgan, K. (2019). The Coach’s Survival Guide. OUP, New York.
  • Möller, H., & Zimmermann, J. (2022). Difficult Situations in Business Coaching. Springer
  • Pliopas, A. (2017). Drawing the Triangle: How Coaches Manage Ambiguities Inherited in Executive Coaching. Brazilian Administration Review, 14(4), 1-23.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel az interaktív előadások és a kiscsoportos gyakorlatok folya-matában. B. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): online feladat, amelynek során a hallgató önállóan végez a meg-adott témában a tárgyhoz kapcsolódó kutatómunkát. C. Elméleti összefoglaló dolgozat (házidolgozat): melynek megjelenési formája az egyénileg készített há-zi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • aktív részvétel: 50
  • online feladat: 25

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • házi dolgozat: 25
  • Összesen: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Részvétel a kontaktórák min. 70%-án. Online házi feladatok teljesítése.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 86.95
75-85
Közepes 65-74
Elégséges 50-64
Elégtelen 50 alatt

Javítás és pótlás

1. Az e-learning házi feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 20
online feladat elkészítése 30
házi feladat elkészítése 40
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 60
Összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.10.13-án. Érvényes 2025.10.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A kurzus célja, hogy pszichológus végzettségű szakemberek számára elmélyítse a coachinghoz kapcsolódó kom-petenciákat, különös tekintettel az összetettebb klienshelyzetekre, a reflexív működésre, a rendszerszintű gon-dolkodásra és az intervenciók tudatos megválasztására. A képzés olyan résztvevőknek szól, akik már rendelkez-nek alapfokú coachingismeretekkel, és ezeket professzionális szinten kívánják továbbfejleszteni. A kurzus elvég-zését követően a résztvevők magabiztosan alkalmaznak haladó coachingtechnikákat, adekvátan reagálnak komplex vagy elakadt ügyfélhelyzetekre, képesek mélyebb szintű reflexióra önmaguk és a folyamat kapcsán, integrálják pszichológusi tudásukat coachingkörnyezetben etikus módon, rugalmasan tervezik, alakítják és érté-kelik a coachingfolyamatokat, felismerik a rendszer- és szervezetkontextus hatásait és lehetőségeit, tudatosan működtetnek önszupervíziós és szakmai önfejlesztési mechanizmusokat. Coaching gyakorlása egyéni ülésben. Akváriumgyakorlat.

Előadások témái
1. 1. Haladó coaching-szemlélet és identitás. A coach-szerep mélyebb önreflexív megközelítése. Szakmai határok, szerepkoherencia, kompetenciafelelősség. Belső és külső megbízói rendszerek kezelése.
2. 2. Összetett ügyfélhelyzetek és háttérmechanizmusok. Motivációs ambivalencia, elakadás, ellenállás. Stressz, kiégés, változásmenedzsment szempontjai. Kliensrendszerek, több szereplős kontextus.
3. 3. Haladó kérdezéstechnika és intervenciós eszköztár. Mélyítő, konfrontatív és erőforrásalapú kérdések. Reflek-tív visszajelzés, áttétel/játszmák felismerése. Fejlett struktúrák és modellek (pl. narratív, megoldásfókuszú, kog-nitív).
4. 4. Coachingfolyamatok tervezése és adaptálása. Egyéni folyamatok szakaszolása, célok újradefiniálása. Üléster-vezési variációk komplex témákra. A változás fenntarthatóságának támogatása.
5. 5. Szervezeti és rendszerkontextusban való működés. Coachee–szervezet–coach háromszög. Vezetői, HR- és tanácsadói kapcsolódások.
6. 6. Eredményesség és visszacsatolási protokollok. Etikai és professzionális kérdések haladó szinten.
7. 7. Konfliktusos mandatív helyzetek kezelése.
8. 8. Szakmai integritás és lojalitási dilemmák. Szupervízió, minőségbiztosítás, önfejlesztés Nehéz coaching helyze-tek kezelése. Fókuszálás a coaching kapcsolat folyamatára.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Oroszné dr. Perger Mónika egyetemi adjunktus perger.monik@gtk.bme.hu
Csányi Zsuzsanna megbízott oktató zsucsanyi@gmail.com

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.