Szak: Szervezeti és üzleti coaching szakpszichológus szakirányú továbbképzési szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A kurzus célja, hogy a résztvevők képessé váljanak a coaching folyamat komplexebb és nagyobb kihívást jelentő, úgynevezett „nehéz eseteinek” kezelésére, melyek a coach részéről mindenképp nagyobb felkészültséget igényelnek. A résztvevők hatékonyabban tudják kezelni a bizalom és felelősségvállalás alakulását a coaching kapcsolat során.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a pszichológiai változási folyamat sajátosságait és lehetőségeit.
- Ismeri az elhárító mechanizmusok és az ellenállás jelenségét.
- Ismeri a rendszerszemlélet sajátosságait.
- Ismeri és felismeri a nehéz coaching helyzetek sajátosságait.
- Ismeri azokat az eszközöket és módszereket, amelyekkel a coaching folyamat komplexebb és nagyobb ki-hívást jelentő, úgynevezett „nehéz esetei” kezelhetők.
- Ismeri a bizalom és felelősségvállalás alakulásának lehetőségeit.
Képesség
- Képes kihívások elé állítani és konfrontálni az ügyfelet empatikus módon, megőrizve a tiszteletet.
- Képes szakszerűen reagálni az ügyfél erős érzelmi reakcióira.
- Képesek megőrizni saját pszichológiai biztonságérzetét és szakmai autonómiáját a külső, kimondott és kimondatlan elvárások, nyomásgyakorlás közepette is.
- Képes tudatosan menedzselni a coach – megrendelő (szponzor) – ügyfél háromszög helyzetet.
Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival.
- Folyamatos ismeretszerzéssel és a megszerzett ismeretek felhasználásával fejleszti önmagát.
- Törekszik a megszerzett tudását integrálni a mindennapjaiba (tanulás, magánélet, munka).
- Nyitott az új ismeretek befogadására.
- Nyitott a folyamatos önfejlesztésre és önreflexióra.
Önállóság és felelősség
- Rendszerszemléletben gondolkodik.
- Önállóan végzi az egyéni feladatok kiértékelését, elemzését, adott témához kapcsolódó kutatómunkát.
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
- Felelősséget vállal saját munkájáért.
- Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában, vala-mint képes felismerni, hogy mikor van szükség külső segítségre.
Oktatásmódszertan
Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Kötelező irodalom:
- Órai anyagok
- Van Nieuwerburgh, C. and Love, D (2019) Advanced Coaching Practice: Inspiring Change in Others, UK: Sage Publications Ltd.
- Ajánlott irodalom:
- Budde, C. (2017) Történetmesélés a coachingban. Z-Press Kiadó.
- De Haan, E., Bertie, C., Day, A., & Sills, C. (2020). Critical moments of clients and coaches: A direct‐comparison study. Coaching Researched: A Coaching Psychology Reader, 183-204.
- Hawkins, P & Turner, E (2020). Systemic Coaching: Delivering Value Beyond the Individual. Abingdon: Routledge.
- Lawrence, P., Moore, A. (2019) Coaching in Three Dimensions. Meeting the Challenges of a Complex World. New York: Routledge.
- Louis, D. & Fatien Diochon, P. (2019). Complex situations in coaching: A critical case-based approach. New York: Routledge.
- Morgan, K. (2019). The Coach’s Survival Guide. OUP, New York.
- Möller, H., & Zimmermann, J. (2022). Difficult Situations in Business Coaching. Springer
- Pliopas, A. (2017). Drawing the Triangle: How Coaches Manage Ambiguities Inherited in Executive Coaching. Brazilian Administration Review, 14(4), 1-23.
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel az interaktív előadások és a kiscsoportos gyakorlatok folya-matában. B. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): online feladat, amelynek során a hallgató önállóan végez a meg-adott témában a tárgyhoz kapcsolódó kutatómunkát. C. Elméleti összefoglaló dolgozat (házidolgozat): melynek megjelenési formája az egyénileg készített há-zi feladat, a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- aktív részvétel: 50
- online feladat: 25
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- házi dolgozat: 25
- Összesen: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Részvétel a kontaktórák min. 70%-án. Online házi feladatok teljesítése.
Érdemjegy-megállapítás
| % | |
|---|---|
| Jeles | 95-100 |
| Jeles | 86.95 |
| Jó | 75-85 |
| Közepes | 65-74 |
| Elégséges | 50-64 |
| Elégtelen | 50 alatt |
Javítás és pótlás
1. Az e-learning házi feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Munka jellege | Munkaórák száma |
|---|---|
| részvétel a kontakt tanórákon | 20 |
| online feladat elkészítése | 30 |
| házi feladat elkészítése | 40 |
| kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 60 |
| Összesen | 150 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.10.13-án. Érvényes 2025.10.13-tól.
A félévben sorra vett témák
A kurzus célja, hogy pszichológus végzettségű szakemberek számára elmélyítse a coachinghoz kapcsolódó kom-petenciákat, különös tekintettel az összetettebb klienshelyzetekre, a reflexív működésre, a rendszerszintű gon-dolkodásra és az intervenciók tudatos megválasztására. A képzés olyan résztvevőknek szól, akik már rendelkez-nek alapfokú coachingismeretekkel, és ezeket professzionális szinten kívánják továbbfejleszteni. A kurzus elvég-zését követően a résztvevők magabiztosan alkalmaznak haladó coachingtechnikákat, adekvátan reagálnak komplex vagy elakadt ügyfélhelyzetekre, képesek mélyebb szintű reflexióra önmaguk és a folyamat kapcsán, integrálják pszichológusi tudásukat coachingkörnyezetben etikus módon, rugalmasan tervezik, alakítják és érté-kelik a coachingfolyamatokat, felismerik a rendszer- és szervezetkontextus hatásait és lehetőségeit, tudatosan működtetnek önszupervíziós és szakmai önfejlesztési mechanizmusokat. Coaching gyakorlása egyéni ülésben. Akváriumgyakorlat.
| Előadások témái | |
|---|---|
| 1. | 1. Haladó coaching-szemlélet és identitás. A coach-szerep mélyebb önreflexív megközelítése. Szakmai határok, szerepkoherencia, kompetenciafelelősség. Belső és külső megbízói rendszerek kezelése. |
| 2. | 2. Összetett ügyfélhelyzetek és háttérmechanizmusok. Motivációs ambivalencia, elakadás, ellenállás. Stressz, kiégés, változásmenedzsment szempontjai. Kliensrendszerek, több szereplős kontextus. |
| 3. | 3. Haladó kérdezéstechnika és intervenciós eszköztár. Mélyítő, konfrontatív és erőforrásalapú kérdések. Reflek-tív visszajelzés, áttétel/játszmák felismerése. Fejlett struktúrák és modellek (pl. narratív, megoldásfókuszú, kog-nitív). |
| 4. | 4. Coachingfolyamatok tervezése és adaptálása. Egyéni folyamatok szakaszolása, célok újradefiniálása. Üléster-vezési variációk komplex témákra. A változás fenntarthatóságának támogatása. |
| 5. | 5. Szervezeti és rendszerkontextusban való működés. Coachee–szervezet–coach háromszög. Vezetői, HR- és tanácsadói kapcsolódások. |
| 6. | 6. Eredményesség és visszacsatolási protokollok. Etikai és professzionális kérdések haladó szinten. |
| 7. | 7. Konfliktusos mandatív helyzetek kezelése. |
| 8. | 8. Szakmai integritás és lojalitási dilemmák. Szupervízió, minőségbiztosítás, önfejlesztés Nehéz coaching helyze-tek kezelése. Fókuszálás a coaching kapcsolat folyamatára. |
További oktatók
| Név | Beosztás | Elérhetőség |
|---|---|---|
| Oroszné dr. Perger Mónika | egyetemi adjunktus | perger.monik@gtk.bme.hu |
| Csányi Zsuzsanna | megbízott oktató | zsucsanyi@gmail.com |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.