I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Kutatásmódszertan, mérőeszközök a szervezeti és a személyes coachingban
Azonosító
BMEGT52S219
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
15
Gyakorlat
5
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Répáczki Rita
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
repaczki.rita@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Szervezeti és üzleti coaching szakpszichológus szakirányú továbbképzési szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 3

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.10.29.) az 580950/7/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.10.29-től.

Célkitűzések

A kurzus eredményeként a résztvevők megismerik azokat a kutatási módszereket és technikákat, amelyeket alkalmazhatnak a coaching praxis és a coaching témájú kutatási folyamatok során. Képessé válnak a coaching szak-irodalom és kutatási eredmények feldolgozására, értelmezésére, ezáltal a saját szakmai gyakorlatuk rendszeres megújítására a legfrissebb tudományos eredmények alapján. A kurzus további célja praktikus ismereteket nyúj-tani egy coaching alapú kutatás (akár a későbbi szakdolgozat) kivitelezéséhez, és ahhoz, hogy a résztvevők ké-pessé váljanak elvégezni egy szupervíziós támogatással kivitelezésre kerülő gyakorlati munkát, egy kvantitatív, kvalitatív, vagy szisztematikus irodalmi áttekintés módszertanra épülő kutatási projektet.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri azokat a kutatási mérőeszközöket és technikákat, amelyeket alkalmazhat a coaching praxis és a coaching témájú kutatási folyamatok során.
  2. Ismeri a kutatás etikai kérdéseit, szempontjait.
  3. Ismeri a fő coaching és coaching pszichológiai folyóiratokat, kutatási eredményeket szemléző portálokat.
  4. Ismeri a coaching és a coaching pszichológia aktuális kutatási irányait és témáit. 
Képesség
  1. Képes a coaching szakirodalom és kutatási eredmények feldolgozására, értelmezésére.
  2. Képes saját szakmai gyakorlatának rendszeres megújítására a legfrissebb tudományos eredmények alapján.
  3. Képes megtervezni egy coaching alapú kutatást.
  4. Képes egy coaching alapú kutatás kivitelezésére.
  5. Képes elvégezni egy szupervíziós támogatással kivitelezésre kerülő gyakorlati munkát, egy kvantitatív vagy kvalitatív módszertanra épülő kutatási projektet.
Attitűd
  1. Rendszerszemléletben gondolkodik a pszichológiai ismeretek és az emberi jellemzőkről szóló tudásának felhasználásával.
  2. Nyitott az új ismeretekre, valamint nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  3. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában, vala-mint képes felismerni, hogy mikor van szükség külső segítségre.
Önállóság és felelősség
  1. Rendszerszemléletben gondolkodik.
  2. Önállóan végzi az egyéni feladatok kiértékelését, elemzését, adott témához kapcsolódó kutatómunkát.
  3. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
  4. Felelősséget vállal saját munkájáért.
  5. Egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában, valamint képes felismerni, hogy mikor van szükség külső segítségre. 

Oktatásmódszertan

Előadások, egyéni (e-learning) feladat a moodle felületen, kérdőívek, IT eszközök és technikák használata, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Kötelező irodalom:
  • Órai anyagok
  • Ajánlott irodalom:
  • Fillery-Travis, A., & Lane, D. (2014). Does coaching work? In Handbook of coaching psychology (pp. 77-90). Routledge.
  • Grant, A. M. (2017). The contribution of qualitative research to coaching psychology: Counting numbers is not enough, qualitative counts too. The Journal of Positive Psychology, 12(3), 317-318.
  • Lai, Y. L., & McDowall, A. (2014). A systematic review (SR) of coaching psychology: Focusing on the at-tributes of effective coaching psychologists. International Coaching Psychology Review, 9(2), 120-136.
  • Lai, Y. L., & Palmer, S. (2018). Understanding evidence-based coaching through the analysis of coaching psychology research methodology. In Handbook of Coaching Psychology (pp. 80-90). Routledge.
  • Linley, P. A. (2006). Coaching Research: who? what? where? when? why. International Journal of Evi-dence Based Coaching and Mentoring, 4(2), 1-7.
  • Oades, L., Siokou, C. L., & Slemp, G. (2019). Coaching and mentoring research: A practical guide. Sage.
  • Passmore, J. & Tee, D. (2021) Coaching Researched: A coaching psychology reader for practitioners and researchers. Wiley.
  • Passmore, J. & Theeboom, T. (2016). Coaching Psychology: A journey of development in research. In L. E. Van Zyl, M. W. Stander & A. Oodendal (ed.). Coaching Psychology: Meta-theoretical perspectives and applications in multi-cultural contexts. New York, NY. Springer. 27-46
  • Szokolszky Á. (2020) A pszichológiai kutatás módszertana. Osiris Kiadó.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: A. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: kutatási terv készítése, melyben a hallgató a kurzus keretei kö-zött megszerzett ismeretekre és azok alkalmazására fókuszál. B. Részteljesítmény-értékelés (e-learning házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg a moodle felületen, vagyis e-learning formában készített házi feladat, amely kapcsolódik az előadások témáihoz. A házi feladat tartalmát, követelményeit, határidejét, értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Összegző tanulmányi teljesítményértékelés : 60
  • Részteljesítmény értékelés (e-learning házi feladatok) : 40
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének a feltétele a 3.2-es pontban részletezett részfeladatok és teljesítmények követése, megoldása.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 85-94
75-84
Közepes 60-74
Elégséges 50-59
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1. Az e-learning házi feladatok a leadási határidő után az előre megadott pótlási határidőkig díjmentesen pótolhatók. 2. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 20
online feladat elkészítése 30
házi feladat elkészítése 50
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 50
Összesen 150

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.10.13-án. Érvényes 2025.10.13-tól.

A félévben sorra vett témák

A kurzus eredményeként a résztvevők megismerik azokat a kutatási módszereket és technikákat, amelyeket alkalmazhatnak a coaching praxis és a coaching témájú kutatási folyamatok során. Képessé válnak a coaching szakirodalom és kutatási eredmények feldolgozására, értelmezésére, ezáltal a saját szakmai gyakorlatuk rendszeres megújítására a legfrissebb tudományos eredmények alapján. A kurzus további célja praktikus ismereteket nyújtani egy coaching alapú kutatás (akár a későbbi szakdolgozat) kivitelezéséhez, és ahhoz, hogy a résztvevők képessé váljanak elvégezni egy szupervíziós támogatással kivitelezésre kerülő gyakorlati munkát, egy kvantitatív, kvalitatív, vagy szisztematikus irodalmi áttekintés módszertanra épülő kutatási projektet.

Előadások témái
1. A tudományos kutatás fogalma, jelentősége, alkalmazási területei.
2. A kutatási eredményeken alapuló szakmai gyakorlat fontossága a coaching és coaching pszichológia jövője szempontjából. Hogyan olvassunk szakirodalmat? Javasolt coaching és coaching pszichológiai folyóiratok, és kutatási eredményeket szemléző portálok.
3. Jelenségek, problémák, coaching kihívások, és a vizsgálatukra alkalmas eszközök és módszerek.
4. Aktuális kutatási irányok és témák a coachingban és a coaching pszichológiában. Kutatási filozófia, módszertan és technikák áttekintése.
5. A kutatás etikai vonatkozásai.
6. A kutatás kivitelezésének folyamata és módszertana. Kutatási terv készítése. Online kérdőíves adatgyűjtésen nyugvó felmérés készítése. Esettanulmány jellegű kutatási módszer alapelvei és szabályai. Akciókutatás, mint kutatási és fejlesztési eljárás.
7. A kutatási beszámoló tartalmi és formai jegyei.
8. A coaching praxis és a coaching témájú kutatási folyamatok eszköztára és módszerei.

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Geszten Dalma egyetemi adjunktus geszten.dalma@gtk.bme.hu
Dr. Salamon János egyetemi adjunktus salamon.janos@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.