I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Prezentációkészítés
Azonosító
BMEGT51BX4K001-00
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
3
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Manojlovic Heléna
Beosztása
adjunktus
Email címe
manojlovic.helena@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs/No
Gyenge
Nincs/No
Párhuzamos
Nincs/No
Kizáró feltételek
Nincs/No
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.07.10.) az 580501/3/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.07.10.-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja a hallgatók prezentációkészítési és előadói kompetenciáinak fejlesztése, elméleti ismeretek elsajátítása és gyakorlati feladatok végzése által, beleértve páros, csoportos és egyéni prezentációk készítését és előadását, valamint egymás munkáinak társértékelését. A tantárgy elvégzése fejleszti a hallgatók kommunikációs és digitális kompetenciáit és kreativitását. A félév során a hallgatók megismerik a prezentációkészítés és előadás elméleti alapelveit, valamint a különböző szoftverek és generatív mesterséges intelligencia-alapú eszközök segítségével történő prezentációkészítés technikáit.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a prezentációkészítés és előadás elméleti alapelveit, különös tekintettel a szóbeli és írásbeli prezentációk fajtáira, nyelvi és előadási formáira. Átlátja a prezentációkészítés technikai módszereit, a különböző szoftverek és mesterséges intelligencia-alapú eszközök alkalmazási lehetőségeit. Megérti a hatásos prezentációk pszichológiai alapelveit, a történetmesélés és az interaktivitás szerepét, valamint a nem verbális kommunikáció jelentőségét.
Képesség
  1. Képes önállóan és párban/csoportban prezentációkat tervezni, elkészíteni és előadni. Alkalmazza a digitális eszközöket és prezentációs szoftvereket, beleértve a generatív mesterséges inteligencia-alapú megoldásokat is, a vizuális és tartalmi elemek összehangolására. Képes társait konstruktívan értékelni, visszajelzést adni, valamint mások prezentációiból tanulni.
Attitűd
  1. Nyitott a prezentációs technikák és digitális eszközök újszerű alkalmazására, folyamatosan törekszik önmaga fejlesztésére. Pozitív hozzáállással fogadja a társértékelést és a visszajelzéseket, azokat fejlődése érdekében hasznosítja. Elkötelezett a kreatív és hatékony kommunikáció iránt, értékeli a csapatmunkát és az együttműködést.
Önállóság és felelősség
  1. Képes önállóan felkészülni és prezentációt tartani különböző témákban és műfajokban. Saját tanulási folyamatát képes irányítani, önállóan választja ki és alkalmazza a megfelelő prezentációs eszközöket és módszereket. Felelősséget vállal saját munkájáért, önállóan elemzi és fejleszti előadói kompetenciáit.

Oktatásmódszertan

Előadás, egyéni, páros és csoportmunkák, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Lőrincz, É. A., Sturcz, Z. (2013): Prezentáció. Typotex: Budapest
  • Prezi: The Science of Effective Presentations. https://prezi.com/hu/the-science/
  • Anderson, C. (2013): How to give a killer presentation. Lessons from TED. https://hbr.org/2013/06/how-to-give-a-killer-presentation
  • Hsu, J. (2008): The secrets of Storytelling: why We Love a Good Yarn. Scientific American https://www.scientificamerican.com/article/the-secrets-of-storytelling/
  • Reynolds, G. (2017): preZENtáció. Egyszerű ötletek prezentációk készítéséhez és előadásához. HVG könyvek. HVG Kiadó Zrt.

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a foglalkozásokon tanúsított aktív részvétel és évközi házi feladat alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés: páros és/vagy csoportos prezentáció készítése és előadása órai munkában, a tantárgy oktatója által meghatározott témákban. 2. Részteljesítmény-értékelés: az órán előadott egyéni, páros és csoportos prezentációk értékelése online értékelőlap kitöltésével. 3. Részteljesítmény-értékelés: egyéni prezentáció készítése és előadása, a tantárgy oktatója által mghatározott témában.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítmény értékelés (prezentációkészítés órai munkában): 30
  • részteljesítmény értékelés (prezentációk értékelése): 30
  • . részteljesítmény értékelés (egyéni prezentáció készítése és előadása):: 40
  • Összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 87-95
75-86
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen <50

Javítás és pótlás

1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak végéig adható be. 2) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan –nem pótolható és nem javítható. Hiányzás legfeljebb az órák 30%-ában megengedett a szabályzatban meghatározottak szerint. A fizetendő díj a hatályos TVSZ szerint van meghatározva.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 42
házi feladat elkészítése 32
egyéb felkészülés 16
összesn 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll.

Előadások témái
1. 1. A prezentáció fogalma, a szóbeli és az írásbeli prezentáció fajtái, nyelvi és előadási formái 2. A prezentációkészítés technikai módszerei és eszközei 3. A hatásos prezentáció készítésének és előadásának pszichológiai alapelvei, történetmesélés és interaktivitás szerepe a prezentációban 4. A nem verbális kommunikáció, testbeszéd szerepe az előadásban 5. A prezentációkészítés formai alapelvei, a dizájn szerepe a prezentációban 6. Prezentációs műfajok jellemzői és alapelvei (pl. munkahelyi értekezlet, pitch, konferenciaelőadás stb.) 7. A páros, csoportos és online prezentáció jellemzői és alapelvei

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Bükki Eszter adjunktus bukki.eszter@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.