Objectives
The aim of the course is to develop students' presentation skills through the acquisition of theoretical knowledge and the performance of practical tasks, including the preparation and delivery of presentations in pairs, groups and individual work and the peer review of each other's work. Completion of the course will develop students' communication and digital competences and creativity. Upon completion of the course, students will know the theoretical principles of presentation as well as presentation techniques using different software and genAI tools.
Academic results
Knowledge
- Knows the fundamental principles of presentation, with particular reference to the types, language and delivery of oral and written presentations. Understands the technical methods of presentation and the possibilities of using different software and artificial intelligence tools. Understands the psychological principles of effective presentations, the role of storytelling and interactivity and the importance of non-verbal communication.
Skills
- Can design, prepare and deliver presentations independently and in pairs/groups. Can use digital tools and presentation software, including generative AI-based solutions, to coordinate visual and content elements. Can constructively assess peers, provide feedback and learn from peers' presentations.
Attitude
- Is open to new ways of using presentation techniques and digital tools, and constantly strives for self-improvement. Has a positive attitude towards peer review and feedback and uses it to improve. Is committed to creative and effective communication, values teamwork and collaboration.
Independence and responsibility
- Can prepare and deliver presentations independently on different topics and in different genres. Can manage their own learning process, independently selecting and using appropriate presentation tools and methods. Can take responsibility for his/her own work, independently analyse and develop his/her presentation skills.
Teaching methodology
Előadás, egyéni, páros és csoportmunkák, kommunikáció írásban és szóban, IKT eszközök és technikák használata. Lecture, individual, pair and group work, written and oral communication, use of ICT tools and techniques.
Materials supporting learning
- Lőrincz, É. A., Sturcz, Z. (2013): Prezentáció. Typotex: Budapest
- Prezi: The Science of Effective Presentations. https://prezi.com/hu/the-science/
- Anderson, C. (2013): How to give a killer presentation. Lessons from TED. https://hbr.org/2013/06/how-to-give-a-killer-presentation
- Hsu, J. (2008): The secrets of Storytelling: why We Love a Good Yarn. Scientific American https://www.scientificamerican.com/article/the-secrets-of-storytelling/
- Reynolds, G. (2017): preZENtáció. Egyszerű ötletek prezentációk készítéséhez és előadásához. HVG könyvek. HVG Kiadó Zrt.
General Rules
The assessment of the learning outcomes defined in 2.2 is based on active participation in class and completion of homework assignment.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés: páros és/vagy csoportos prezentáció készítése és előadása órai munkában, a tantárgy oktatója által meghatározott témákban. 2. Részteljesítmény-értékelés: az órán előadott egyéni, páros és csoportos prezentációk értékelése online értékelőlap kitöltésével. 3. Részteljesítmény-értékelés: egyéni prezentáció készítése és előadása, a tantárgy oktatója által mghatározott témában.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- részteljesítmény értékelés (prezentációkészítés órai munkában): 30
- részteljesítmény értékelés (prezentációk értékelése): 30
- . részteljesítmény értékelés (egyéni prezentáció készítése és előadása):: 40
- Összesen: 100
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 96-100 |
Very good | 87-95 |
Good | 75-86 |
Satisfactory | 62-74 |
Pass | 50-61 |
Fail | <50 |
Retake and late completion
1) Homework may be handed in late until the end of the make-up period, subject to the payment of a fee as specified in the regulations. 2) Due to its nature, active participation cannot be made up and cannot be corrected. Absences are allowed up to 30% of the lessons as specified in the regulations. The fee payable is determined in accordance with the TVSZ in force.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
házi feladat elkészítése | 32 |
egyéb felkészülés | 16 |
összesn | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 07.07.2024.
Topics covered during the term
In order to achieve the learning outcomes set out in 2.2, the subject consists of the following thematic blocks.
Lecture topics | |
---|---|
1. | 1. The concept of presentation, types of oral and written presentations, forms of language and delivery 2. Technical methods and tools for making presentations 3. Psychological principles of effective presentation and delivery, the role of storytelling and interactivity in presentation |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Bükki Eszter | adjunktus | bukki.eszter@gtk.bme.hu |