I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Piaci játszmák
Azonosító
BMEGT30BX4U001-00
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Ligeti Zsombor
Beosztása
egyetemi docens
Email címe
ligeti.zsombor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Közgazdaságtan Tanszék
A tantárgy oktatásának nyelve
Magyar és angol - HU, EN
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Bármely szak

Tantárgy szerepe: Kötelezően választott

Ajánlott félév: 0

Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.07.10.) az 580501/3/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.07.10.-tól.

Célkitűzések

A tantárgy mérnöki és természettudományos képzésben részt vevő hallgatók számára nyújt bevezetést azokba a számukra is hasznos gazdasági mintázatokba – például a világ országainak eltérő fejlettségébe vagy a társadalmon belüli jövedelmi egyenlőtlenségekbe –, amelyek végső soron egyéni szereplők egymással összefüggő döntéseinek következtében alakulnak ki. Ezek a döntések a szereplők között létrejövő játszmák eredményeként születnek. A tantárgy keretében különböző játszmákat szimulálunk és modellezünk, amelyek során a hallgatók aktív résztvevőként ismerkedhetnek meg a döntéshozatal és a stratégiaalkotás lépéseivel. A kurzus kiemelt célja, hogy a stratégiaialkotás képességét fejlesztve a hétköznapi játszmák során gyakorlati előnyökhöz juttassa hallgatóit.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a játékelmélet általánosan használt alapfogalmait, a játékelméleti problémák megoldásának fontosabb alapelveit és módszereit,
  2. Ismeri a P.A.P.I elemzési keretet a döntési szituációkkal kapcsolatban,
  3. Tisztában van az aszimmetrikus, illetve hiányos információk szerepével a gazdasági, politikai szereplők döntéshozatalában,
  4. Alapszinten ismeri a hálózatok elemzéséhez használt gráfelméleti alapfogalmakat.
Képesség
  1. Képes a gazdasági, politikai döntéshozatal során végbemenő folyamatok, mikro- és makroszintű játszmák egyszerűbb játékelméleti modellekkel történő leírására,
  2. Képes a mindennapi döntési szituációkat azok lényegi elemeire egyszerűsíteni, kifizetési mátrix és döntési fa segítségével történő ábrázolni, majd ebben a keretben a játszmák lehetséges kimeneteleit és a szereplők által alkalmazott stratégiákat elemezni;
  3. Képes az adott modellezési keretrendszerben a szereplők számára optimális stratégiák azonosítására, ezek segítségével a játszmák várhatóan megvalósuló kimenetelének meghatározására;
  4. Képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
  1. A hallgató folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  2. A hallgató nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
  3. A halgató komplex megközelítést kívánó döntési helyzetekben is képes a szempontok teljes körű figyelembevételével és mérlegelésével meghozni döntéseit.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  2. A hallgató szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más szakterületek művelőivel is,
  3. A hallgató gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

Oktatásmódszertan

Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • 1. Tóth-Bozó Brigitta, Bánhidi Zoltán (szerk.): Piaci játszmák - A játékelmélet és alkalmazásai a modern világban, Akadémiai Kiadó Budapest, 2025. ISBN 978 963 664 121 4
  • 2. Eric Rasmusen – Games and Information, Blackwell, 2006,
  • 3. Barabási Albert-László (2016): A hálózatok tudománya. Libri, Budapest,
  • 4. Hal. R Varian (2014), Intermediate Microeconomics with Calculus, WW Norton and Co. New York
  • 5. Egyéb oktatási segédanyagok (gyakorló feladatok, mintazh, szorgalmi feladatok stb.) elérhetősége: https://edu.gtk.bme.hu/

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja évközi dolgozat formájában; amely tartalmaz egyrészt feleletválasztós és tesztkérdéseket, melyek a lexikális tudást, az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését, másrészt számítási feladatokat, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgyfelelős határozza meg a tantárgy előadóival egyetértésben.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • évközi eredmények beszámítása: 100

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 86-90
71-85
Közepes 56-70
Elégséges 40-55
Elégtelen 0-40

Javítás és pótlás

1) A kötelező évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelés a szorgalmi időszakban a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
felkészülés a teljesítményértékelésre 40
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 22

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Bevezetés I. Játékelmélet és a játszmák elemei
2. Bevezetés II. - Játékelmélet és a játszmák elemei
3. EU-s játszmák
4. Kereskedelempolitikai játszmák
5. Világ- és geopolitikai játszmák I.
6. Világ- és geopolitikai játszmák II.
7. Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat)
8. Árjátszmák
9. Aszimmetrikus információk I. - morális kockázat és kontraszelekció, jelzések
10. Aszimmetrikus információk II. - a megbízó-ügynök probléma
11. Bevezetés a hálózatok világába
12. Hálózati játszmák
13. Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat)
14. Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) javító/pótló alkalom

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Bánhidi Zoltán egyetemi adjunktus/senior lecturer banhidi.zoltan@gtk.bme.hu
Bernek Ágnes egyetemi adjunktus/senior lecturer bernek.agnes@gtk.bme.hu
Haragh Ágnes egyetemi tanársegéd / assistant lecturer haragh.agnes@gtk.bme.hu
Hevér Boglárka egyetemi tanársegéd / assistant lecturer hever.boglarka@gtk.bme.hu
Kupcsik Réka egyetemi tanársegéd / assistant lecturer kupcsik.reka@gtk.bme.hu
Rácz Tamás egyetemi tanársegéd / assistant lecturer racz.tamas@gtk.bme.hu
Tóth-Bozó Brigitta egyetemi tanársegéd / assistant lecturer toth-bozo.brigitta@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.