Szak: Bármely szak
Tantárgy szerepe: Kötelezően választott
Ajánlott félév: 0
Célkitűzések
A tantárgy mérnöki és természettudományos képzésben részt vevő hallgatók számára nyújt bevezetést azokba a számukra is hasznos gazdasági mintázatokba – például a világ országainak eltérő fejlettségébe vagy a társadalmon belüli jövedelmi egyenlőtlenségekbe –, amelyek végső soron egyéni szereplők egymással összefüggő döntéseinek következtében alakulnak ki. Ezek a döntések a szereplők között létrejövő játszmák eredményeként születnek. A tantárgy keretében különböző játszmákat szimulálunk és modellezünk, amelyek során a hallgatók aktív résztvevőként ismerkedhetnek meg a döntéshozatal és a stratégiaalkotás lépéseivel. A kurzus kiemelt célja, hogy a stratégiaialkotás képességét fejlesztve a hétköznapi játszmák során gyakorlati előnyökhöz juttassa hallgatóit.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a játékelmélet általánosan használt alapfogalmait, a játékelméleti problémák megoldásának fontosabb alapelveit és módszereit,
- Ismeri a P.A.P.I elemzési keretet a döntési szituációkkal kapcsolatban,
- Tisztában van az aszimmetrikus, illetve hiányos információk szerepével a gazdasági, politikai szereplők döntéshozatalában,
- Alapszinten ismeri a hálózatok elemzéséhez használt gráfelméleti alapfogalmakat.
Képesség
- Képes a gazdasági, politikai döntéshozatal során végbemenő folyamatok, mikro- és makroszintű játszmák egyszerűbb játékelméleti modellekkel történő leírására,
- Képes a mindennapi döntési szituációkat azok lényegi elemeire egyszerűsíteni, kifizetési mátrix és döntési fa segítségével történő ábrázolni, majd ebben a keretben a játszmák lehetséges kimeneteleit és a szereplők által alkalmazott stratégiákat elemezni;
- Képes az adott modellezési keretrendszerben a szereplők számára optimális stratégiák azonosítására, ezek segítségével a játszmák várhatóan megvalósuló kimenetelének meghatározására;
- Képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
Attitűd
- A hallgató folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- A hallgató nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- A halgató komplex megközelítést kívánó döntési helyzetekben is képes a szempontok teljes körű figyelembevételével és mérlegelésével meghozni döntéseit.
Önállóság és felelősség
- A hallgató nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- A hallgató szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más szakterületek művelőivel is,
- A hallgató gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
Oktatásmódszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- 1. Tóth-Bozó Brigitta, Bánhidi Zoltán (szerk.): Piaci játszmák - A játékelmélet és alkalmazásai a modern világban, Akadémiai Kiadó Budapest, 2025. ISBN 978 963 664 121 4
- 2. Eric Rasmusen – Games and Information, Blackwell, 2006,
- 3. Barabási Albert-László (2016): A hálózatok tudománya. Libri, Budapest,
- 4. Hal. R Varian (2014), Intermediate Microeconomics with Calculus, WW Norton and Co. New York
- 5. Egyéb oktatási segédanyagok (gyakorló feladatok, mintazh, szorgalmi feladatok stb.) elérhetősége: https://edu.gtk.bme.hu/
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja évközi dolgozat formájában; amely tartalmaz egyrészt feleletválasztós és tesztkérdéseket, melyek a lexikális tudást, az egyes fogalmak értelmezését és az azok közötti összefüggések felismerését, másrészt számítási feladatokat, melyek a problémafelismerő–megoldó képességet vizsgálják. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgyfelelős határozza meg a tantárgy előadóival egyetértésben.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
- 2. összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- évközi eredmények beszámítása: 100
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 86-90 |
Jó | 71-85 |
Közepes | 56-70 |
Elégséges | 40-55 |
Elégtelen | 0-40 |
Javítás és pótlás
1) A kötelező évközi összegző tanulmányi teljesítményértékelés a szorgalmi időszakban a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 40 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 22 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés I. Játékelmélet és a játszmák elemei |
2. | Bevezetés II. - Játékelmélet és a játszmák elemei |
3. | EU-s játszmák |
4. | Kereskedelempolitikai játszmák |
5. | Világ- és geopolitikai játszmák I. |
6. | Világ- és geopolitikai játszmák II. |
7. | Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) |
8. | Árjátszmák |
9. | Aszimmetrikus információk I. - morális kockázat és kontraszelekció, jelzések |
10. | Aszimmetrikus információk II. - a megbízó-ügynök probléma |
11. | Bevezetés a hálózatok világába |
12. | Hálózati játszmák |
13. | Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) |
14. | Kötelező összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zárthelyi dolgozat) javító/pótló alkalom |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Bánhidi Zoltán | egyetemi adjunktus/senior lecturer | banhidi.zoltan@gtk.bme.hu |
Bernek Ágnes | egyetemi adjunktus/senior lecturer | bernek.agnes@gtk.bme.hu |
Haragh Ágnes | egyetemi tanársegéd / assistant lecturer | haragh.agnes@gtk.bme.hu |
Hevér Boglárka | egyetemi tanársegéd / assistant lecturer | hever.boglarka@gtk.bme.hu |
Kupcsik Réka | egyetemi tanársegéd / assistant lecturer | kupcsik.reka@gtk.bme.hu |
Rácz Tamás | egyetemi tanársegéd / assistant lecturer | racz.tamas@gtk.bme.hu |
Tóth-Bozó Brigitta | egyetemi tanársegéd / assistant lecturer | toth-bozo.brigitta@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Közgazdaságtan Tanszék vezetője hagyja jóvá.