I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Történetmesélés és kreatív kommunikáció
Azonosító
BMEGT43BX4K001-00
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
2
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi jegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Gács Anna
Beosztása
docens
Email címe
gacs.anna@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Szociológia és Kommunikáció Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
Magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.07.10.) az 580501/3/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.07.10.-tól.

Célkitűzések

A kurzus során a hallgatók betekintést nyernek a különböző médiumok narratíváinak tanulmányozásába és a történetmesélés jelentőségébe a kommunikácóban. Elméleti ismereteket szereznek a történetmesélésről és olyan készségeket fejlesztenek ki, amelyek segítségével tudatosabban tudnak történeteket alkotni.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A társadalomtudományi fogalmi rendszerek és módszertanok magas szintű ismerete.
  2. Az európai kultúra ismerete.
  3. Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete
Képesség
  1. Önálló elemzés, állítások, következtetések és magyarázatok képessége.
  2. Az elsajátított akadémiai ismeretek, módszerek és normák birtokában szakmai és értelmiségi önreflexióra való képes.
  3. Új ismeretek elsajátításának ismerete
Attitűd
  1. Kritikus önértékelés és önfejlesztés
  2. Társadalomtudományi egocentrizmustól való tartózkodás más társadalomtudományok összefüggésében
  3. Az innovációra való kritikai nyitottság
Önállóság és felelősség
  1. Szuverén módon képviseli szakmai ismeretei és normáit nem szakmai közegben.
  2. Önállóság
  3. Konstruktivitás és asszertivitás intézményi működés keretében

Oktatásmódszertan

Az órák előadásokból és közös elemzésekből, illetve gyakorlatokból állnak. A hallgatók minden óra végén egy rövid tesztet írnak az óra anyagából. Az órai munka és a tezstek alapján megajánlott jegyet lehet szerezni. Aki ezt nem fogadja el, az prezentációval készülhet a pótlási héten.

Tanulástámogató anyagok

  • - Dan P. McAdams: A történet jelentése az irodalomban és az életben. In: Thomka Beáta szerk.: Narratívák V: Narratív pszichológia. Kijárat Kiadó, Budapest, 2001: 157-176.
  • - Manovich, Lev (2000): Az adatbázis logikája.Magyar Műhely, 2000 (115): 48-69.
  • - Henry Jenkins: A játéktervezés mint narratív építészet. In.: Thomka Beáta szerk.: Narratívák 7. Kijárat Kiadó, Budapest, 2008: 175-192.
  • - Hayden White: A történeti szöveg mint irodalmi alkotás. F. Heil Tamás. In.: HW: A történelem terhe. Osiris, Bp. 1997. 68-102.
  • - Seymour Chatman: Amire a regény képes, de a film nem (és fordítva) – letölthető: http://szabadbolcseszet.elte.hu/mediatar/vir/szoveggyujtemeny/chatman/index.html
  • - Pierosara, S. Narrative autonomy and artificial storytelling. AI & Soc 39, 1785–1794 (2024). https://doi.org/10.1007/s00146-022-01595-9

Általános szabályok

Az órai részvétel kötelező, A gyakorlati foglalkozások összóraszámának harminc százalékát meghaladó hiányzás esetén a tantárgy kreditje nem szerezhető meg.

Teljesítményértékelési módszerek

Tesztek, órai munka, prezentáció

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • órai tesztek: 50
  • órai gyakorlatok: 25
  • prezentáció: 25
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Részvétel az órákon

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles -95-100
Jeles 85-94
75-84
Közepes 60-74
Elégséges 50-59
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 28
félévközi készülés az órákra 32
felkészülés a prezentációkra 30
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.

A félévben sorra vett témák

A modern narratívaelmélet - a történetek struktúráinak és mechanizmusainak tanulmányozása - azon a felismerésen alapul, hogy az elbeszélések, legyenek azok mítoszok, mesék, filmek vagy mindennapi elbeszélések, ugyanazokra a mélystruktúrákra épülnek. A 20. század eleji orosz néprajzkutatóktól kezdve a kortárs kognitív pszichológusokig a tudósok különböző elméleteket javasoltak arról, hogy mi a közös a történetekben, és mi a közös mintázat eredete. Ezen a kurzuson először néhány ilyen elképzelést fogunk megvizsgálni, majd a történetmesélés különböző kérdéseit vesszük sorra.

Előadások témái
1. 1. Bevezetés a történetek tanulmányozásába
2. 2. A történetek jelentősége a kultúrában és a kommunikációban 1.
3. 3. A történetek jelentősége a kultúrában és a kommunikációban 2.
4. 4. A történetek alapstruktúrái 1.
5. 5. A történetek alapstruktúrái 2.
6. 6. Történetmesélés a különböző médiumokban 1.
7. 7. Törénetmesélés a különböző médiumokban 2.
8. 8. Tér és történetmesélés 1.
9. 9. Tér és történetmesélés 2.
10. 10. Mesterséges intelligencia és történetmesélés
11. 11. Önreprezentáció és történetmesélés
12. 12. Manipuláció és történetmesélés

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.