Célkitűzések
A kurzus során a hallgatók betekintést nyernek a különböző médiumok narratíváinak tanulmányozásába és a történetmesélés jelentőségébe a kommunikácóban. Elméleti ismereteket szereznek a történetmesélésről és olyan készségeket fejlesztenek ki, amelyek segítségével tudatosabban tudnak történeteket alkotni.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A társadalomtudományi fogalmi rendszerek és módszertanok magas szintű ismerete.
- Az európai kultúra ismerete.
- Kommunikációs és médiajelenségek leírásához szükséges fogalomkészlet ismerete
Képesség
- Önálló elemzés, állítások, következtetések és magyarázatok képessége.
- Az elsajátított akadémiai ismeretek, módszerek és normák birtokában szakmai és értelmiségi önreflexióra való képes.
- Új ismeretek elsajátításának ismerete
Attitűd
- Kritikus önértékelés és önfejlesztés
- Társadalomtudományi egocentrizmustól való tartózkodás más társadalomtudományok összefüggésében
- Az innovációra való kritikai nyitottság
Önállóság és felelősség
- Szuverén módon képviseli szakmai ismeretei és normáit nem szakmai közegben.
- Önállóság
- Konstruktivitás és asszertivitás intézményi működés keretében
Oktatásmódszertan
Az órák előadásokból és közös elemzésekből, illetve gyakorlatokból állnak. A hallgatók minden óra végén egy rövid tesztet írnak az óra anyagából. Az órai munka és a tezstek alapján megajánlott jegyet lehet szerezni. Aki ezt nem fogadja el, az prezentációval készülhet a pótlási héten.
Tanulástámogató anyagok
- - Dan P. McAdams: A történet jelentése az irodalomban és az életben. In: Thomka Beáta szerk.: Narratívák V: Narratív pszichológia. Kijárat Kiadó, Budapest, 2001: 157-176.
- - Manovich, Lev (2000): Az adatbázis logikája.Magyar Műhely, 2000 (115): 48-69.
- - Henry Jenkins: A játéktervezés mint narratív építészet. In.: Thomka Beáta szerk.: Narratívák 7. Kijárat Kiadó, Budapest, 2008: 175-192.
- - Hayden White: A történeti szöveg mint irodalmi alkotás. F. Heil Tamás. In.: HW: A történelem terhe. Osiris, Bp. 1997. 68-102.
- - Seymour Chatman: Amire a regény képes, de a film nem (és fordítva) – letölthető: http://szabadbolcseszet.elte.hu/mediatar/vir/szoveggyujtemeny/chatman/index.html
- - Pierosara, S. Narrative autonomy and artificial storytelling. AI & Soc 39, 1785–1794 (2024). https://doi.org/10.1007/s00146-022-01595-9
Általános szabályok
Az órai részvétel kötelező, A gyakorlati foglalkozások összóraszámának harminc százalékát meghaladó hiányzás esetén a tantárgy kreditje nem szerezhető meg.
Teljesítményértékelési módszerek
Tesztek, órai munka, prezentáció
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- órai tesztek: 50
- órai gyakorlatok: 25
- prezentáció: 25
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Részvétel az órákon
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | -95-100 |
Jeles | 85-94 |
Jó | 75-84 |
Közepes | 60-74 |
Elégséges | 50-59 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
félévközi készülés az órákra | 32 |
felkészülés a prezentációkra | 30 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.
A félévben sorra vett témák
A modern narratívaelmélet - a történetek struktúráinak és mechanizmusainak tanulmányozása - azon a felismerésen alapul, hogy az elbeszélések, legyenek azok mítoszok, mesék, filmek vagy mindennapi elbeszélések, ugyanazokra a mélystruktúrákra épülnek. A 20. század eleji orosz néprajzkutatóktól kezdve a kortárs kognitív pszichológusokig a tudósok különböző elméleteket javasoltak arról, hogy mi a közös a történetekben, és mi a közös mintázat eredete. Ezen a kurzuson először néhány ilyen elképzelést fogunk megvizsgálni, majd a történetmesélés különböző kérdéseit vesszük sorra.
Előadások témái | |
---|---|
1. | 1. Bevezetés a történetek tanulmányozásába |
2. | 2. A történetek jelentősége a kultúrában és a kommunikációban 1. |
3. | 3. A történetek jelentősége a kultúrában és a kommunikációban 2. |
4. | 4. A történetek alapstruktúrái 1. |
5. | 5. A történetek alapstruktúrái 2. |
6. | 6. Történetmesélés a különböző médiumokban 1. |
7. | 7. Törénetmesélés a különböző médiumokban 2. |
8. | 8. Tér és történetmesélés 1. |
9. | 9. Tér és történetmesélés 2. |
10. | 10. Mesterséges intelligencia és történetmesélés |
11. | 11. Önreprezentáció és történetmesélés |
12. | 12. Manipuláció és történetmesélés |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Szociológia és Kommunikáció Tanszék vezetője hagyja jóvá.