Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók alapismereteket szerezzenek a pályaválasztás, karriertervezés témájával kapcsolatban és konkrét gyakorlatokon keresztül saját élményre alapozva megtapasztalják a karriertervezés folyamatát. Szakmailag hiteles, de élményszerű formában gyarapítsák a tudásukat, amelyek birtokában a későbbiekben alkalmasak lesznek tudatosabb karriertervezésre.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a pályaválasztás fogalmát, abban szerepet játszó tényezőket.
- Tisztában van a karrier fogalmával és a főbb karrierelméletekkel.
- Tájékozott abban, hogy az önismeret milyen szerepet játszik a karriertervezés folyamatában.
- Ismeri a fontosabb álláskeresési csatornákat, ahol a munkalehetőségekről tud tájékozódni.
- Átlátja az önéletrajz és a motivációs levél struktúráját és szerepét.
- Ismeri az állásinterjú és az Assessment Center szerepét a kiválasztás folyamatában.
- Ismeri a munkahelyi teamekben betölthető szerepeket.
- Tájékozott a team munka hatékony működésének kulcstényezőivel.
Képesség
- Képes beazonosítani a saját pályaválasztásában szerepet játszó főbb tényezőket és motívumokat.
- Képes a karrierelméletek alapján meghatározni a napjainkban megjelenő karrierutakat.
- Képes beazonosítani az önismerete alapján azokat az erősségeket, értékeket, célokat, amelyek meghatározóak a saját karriertervezése szempontjából.
- Képes a főbb álláskeresési csatornákat alkalmazva munkalehetőségekről tájékozódni.
- Képes egy adott munkakörhöz illeszkedő önéletrajzot és motivációs levelet megírni.
- Képes tudatosan felkészülni egy állásinterjúra és egy Assessment Centerben történő feladatvégzésre.
- Képes tudatosabban átgondolni a karrierjével kapcsolatos jövőbeli terveit.
Attitűd
- Együttműködő az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival.
- Nyitott, érdeklődő mások véleménye iránt.
- Igénye van az önismerete fokozására.
- Törekszik az önkritikára.
- Igénye van a korábban megszerzett tudásának más tudomány területek ismereteivel való bővítésére.
Önállóság és felelősség
- Egyes feladatok esetében a csapat részeként együttműködik hallgatótársaival a feladat megoldásában.
- Felelősséget vállal saját munkájáért.
- Gondolkodásában a különböző tudomány területek ismereteinek összekapcsolása jelenik meg.
- Önállóan végzi az egyéni feladatokat, az adott témákhoz kapcsolódó kutatómunkát.
Oktatásmódszertan
Előadások, kérdőívek, páros és csoportmunkában végzett órai feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- 1. Bolles, R. N. (2013): Karrieriránytű. Álláskeresők és pályamódosítók kézikönyve. Budapest: HVG Könyvek
- 2. Pintér Zsolt (2007): Hogyan csináljunk karriert? Az álláskeresés enciklopédiája. Nyíregyháza: Nyíregyházi Főiskola Gazdasági és Társadalomtudományi Kar
- 3. Séllei Beatrix, Takács Ildikó (szerk.) (2014): Pszichológia a gyakorlatban. Budapest: Typotex
Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretekre és azok alkalmazására fókuszál, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tárgyfelelőse határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (önreflexió, kérdőív): Részteljesítmény-értékelés (önreflexiók & kérdőívek): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja. Ennek formái a kurzus moodle oldalán feltöltendő önreflexiók és a témához kapcsolódó kérdőívek. Az önreflexiók és kérdőívek tartalmát, követelményeit, határidejét, értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 20
- Részteljesítmény értékelés (e-learning házi feladatok): 80
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 85-90 |
Jó | 75-84 |
Közepes | 65-74 |
Elégséges | 50-64 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A kontakt órákon a TVSz szerint meghatározott min. 70%-on jelenlét előírt. Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
kérdőívek kitöltése | 21 |
önreflexiók kitöltése | 21 |
önálló készülés az összegző tanulmányi teljesítményértékelésre | 20 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.
A félévben sorra vett témák
A félév során sorra vett témák az alábbiak.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés karrier fogalma, jellemzői |
2. | Pályaválasztási kérdések, a pályaválasztás elméletei |
3. | Önismeret és mások megismerése |
4. | Kompetenciák a munkában |
5. | Szocializáció, munkahelyi szocializáció |
6. | Önismereti kérdőívek |
7. | Pályaválasztási kérdőívek (Super, Holland) |
8. | „Karriertörténetem”. Önéletrajzi munkafüzet a sikeres életpályáért |
9. | Önéletrajz és motivációs levél |
10. | Állásinterjú gyakorlat |
11. | Assessment Center gyakorlat |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Répáczki Rita | egyetemi adjunktus | repaczki.rita@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.