Objectives
The course's goal is to offer students with a fundamental understanding of career choice and career planning, as well as to provide them hands-on experience with the career planning process through actual tasks. They will obtain knowledge in a professionally authentic but experiential manner, allowing them to plan their careers more strategically in the future.
Academic results
Knowledge
- The student understands the notion of career choice and the elements involved.
- understands the concept of a career and the various career philosophies.
- understands the importance of self-awareness in the career planning process.
- is aware with the primary job search methods for finding work openings.
- understands the structure and purpose of resumes and cover letters.
- recognises the role of the job interview and Assessment Centre in the selection process.
- understands the roles that can be played in working teams.
- is familiar with the basic components of good teamwork.
Skills
- The student is able to recognise the primary elements and motivations that influence their own career decision.
- is able to identify current career paths based on career theory.
- may determine, via self-awareness, the strengths, values, and goals that are important for their own career planning.
- is able to learn about work prospects through the primary job search channels.
- is able to prepare a CV and cover letter that are acceptable for the job.
- is able to mentally prepare for a job interview and an evaluation centre.
- is able to think more clearly about future job goals.
Attitude
- works collaboratively with the teacher and other students to improve knowledge.
- is open and interested in other people's perspectives.
- wants to increase self-awareness.
- aims for self-criticism.
- desires to broaden his/her prior knowledge to other disciplines.
Independence and responsibility
- Collaborate with your classmates as part of a team to complete some assignments.
- They take responsibility for their own work.
- In their thinking, the opportunity to connect knowledge from different fields of science appears.
- Independently do individual assignments and research on certain themes.
Teaching methodology
Lectures, questionnaires, pair and group works during lectures.
Materials supporting learning
- 1. Bolles, R. N. (2013): Karrieriránytű. Álláskeresők és pályamódosítók kézikönyve. Budapest: HVG Könyvek
- 2. Pintér Zsolt (2007): Hogyan csináljunk karriert? Az álláskeresés enciklopédiája. Nyíregyháza: Nyíregyházi Főiskola Gazdasági és Társadalomtudományi Kar
- 3. Séllei Beatrix, Takács Ildikó (szerk.) (2014): Pszichológia a gyakorlatban. Budapest: Typotex
General Rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése e-learning házi feladatok és összegző tanulmányi teljesítményértékelés alapján történik.
Performance assessment methods
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában, a dolgozat alapvetően a megszerzett ismeretekre és azok alkalmazására fókuszál, az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tárgyfelelőse határozza meg. 2. Részteljesítmény-értékelés (önreflexió, kérdőív): Részteljesítmény-értékelés (önreflexiók & kérdőívek): a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja. Ennek formái a kurzus moodle oldalán feltöltendő önreflexiók és a témához kapcsolódó kérdőívek. Az önreflexiók és kérdőívek tartalmát, követelményeit, határidejét, értékelési módját a tárgyfelelős határozza meg.
Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 20
- Részteljesítmény értékelés (e-learning házi feladatok): 80
Percentage of exam elements within the rating
Issuing grades
% | |
---|---|
Excellent | 91-100 |
Very good | 85-90 |
Good | 75-84 |
Satisfactory | 65-74 |
Pass | 50-64 |
Fail | 0-49 |
Retake and late completion
Attendance at contact hours is mandatory with a minimum of 70% participation, as specified by the Academic and Examination Regulations (TVSz). The summative academic performance assessment may be retaken or improved once without any additional fee.
Coursework required for the completion of the subject
Nature of work | Number of sessions per term |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
kérdőívek kitöltése | 21 |
önreflexiók kitöltése | 21 |
önálló készülés az összegző tanulmányi teljesítményértékelésre | 20 |
összesen | 90 |
Approval and validity of subject requirements
Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 07.07.2024.
Topics covered during the term
A félév során sorra vett témák az alábbiak.
Lecture topics | |
---|---|
1. | Bevezetés karrier fogalma, jellemzői |
2. | Pályaválasztási kérdések, a pályaválasztás elméletei |
3. | Önismeret és mások megismerése |
4. | Kompetenciák a munkában |
5. | Szocializáció, munkahelyi szocializáció |
6. | Önismereti kérdőívek |
7. | Pályaválasztási kérdőívek (Super, Holland) |
8. | „Karriertörténetem”. Önéletrajzi munkafüzet a sikeres életpályáért |
9. | Önéletrajz és motivációs levél |
10. | Állásinterjú gyakorlat |
11. | Assessment Center gyakorlat |
Additional lecturers
Name | Position | Contact details |
---|---|---|
Dr. Répáczki Rita | egyetemi adjunktus | repaczki.rita@gtk.bme.hu |