Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy felkészítse a mérnököket a folyamatos szakmai fejlődésre, tudatos és fenntartható szakmai életre. A tárgy keretén belül a hallgatók megismerkednek a személyiségtipológia alapjaival, hogy ezen keresztül felismerjék a saját és partnerük viselkedését kapcsolati háló alakítása közben. Megosztásra kerülnek a konferenciák, mint a mérnöki élet kiemelet szakmai és kapcsolati csomópontjai, felépítései. A fenntarthatósági témával is foglalkozó konferenciák közül (például Fenntartható Gazdaság 2030, a Budapest Climate Summit, Cognitive Mobility vagy az EELISA fenntarthatósági workshop) és egy konferencián keresztül a hallgatók kipróbálják a konferenciára készülés, részvétel és ezek kiértékelését. A tantárgy második felében önéletrajzírással illetve lLinkedIn profil kialakítás alapjaival foglalkozunk, kiemelve a zöld szempontok megjelenítésének a fontosságát ezeken a felületeken. Ezek fontos elemei a szakmai kapcsolati háló fenntartásának. A gyakorlatok keretében történik a szakirodalom (videós anyag, könyv stb.) feldolgozása, az egyéni feladatok konzultálása és a közös feladatrészek megbeszélése: - Kapcsolatépítési alapok, - Tudatos szakmai „selfbranding” építés, - Önismereti alapismeretek elsajátítása, - Szakmai konferenciák alapvető logikájának megismerése, - Konferenciák típusai, szekciók közötti választás alapjai, - Konferenciákon való mind szakmai, mind kapcsolati szempontból hatékony és felkészült részvétel reflexióval. A hallgatók a gyakorlati órák alapján, oktatói útmutatás segítségével, szakmailag felkészülnek egy konferenciára: cikkek priorizálásával, szűrésével, és kiválasztott cikkek feldolgozásával. Ezt követi egy konferencián való részvétel, majd ennek szakmai- és egyéni kiértékelése oktatói konzultációval egybekötve.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- A hallgató rendelkezik alapvető önismereti alapismeretekkel;
- ismeri a szakmai konferenciák alapvető logikáját;
- ismeri a szakmai selfbranding alapjait;
- ismeri a fenntarthatóság és környezetgazdaságtan alapfogalmait a szakmai kapcsolatépítés szempontjából.
Képesség
- A hallgató felméri saját adottságait egy kommunikációs helyzetben;
- képes felismerni a partner viselkedésének tipikus jegyeit;
- fel tud készülni szakmailag és kapcsolatépítésileg egy konferenciára;
- célzottan sajátít el szakmai ismereteket egy konferencián;
- képes aktívan növelni a kapcsolati hálóját;
- képes a fenntarthatósági értékeket kommunikálni szakmai kapcsolatok építése során.
Attitűd
- A hallgató a minőségi munkavégzés érdekében problémaérzékeny, proaktív magatartást tanúsít, kezdeményező;
- nyitottan képes szakmai kommunikációra;
- befogadó a szakmai információkra konferencia formán keresztül;
- érzékeny a környezeti és társadalmi fenntarthatóság szakmai szempontjaira, nyitott a zöld innovációk iránt.
Önállóság és felelősség
- A hallgató felelősséget vállal a folyamatos szakmai életéért;
- magáért és partneréért felelősen kommunikál;
- tudatosan képviseli a fenntarthatóságot saját szakmai narratívájában és kapcsolati hálójában.
Oktatásmódszertan
A tantárgy során frontális tudásátadást kis mértékben kerül alkalmazásra, jellemzően az egyes tématerületek bevezetésekor. A hallgatók online teszteket oldanak meg, a kiértékelés kiscsoportban, majd közösen történik. A konferenciára készülés egyéni munka, az előkészített konferencia részvétel pedig korábban előkészített kapcsolati háló bővítési helyzetek gyakorlására egy előkészített, élő lehetőség. A reflexió megírása egyedül történik, a tapasztalatok megosztása kiscsoportban majd pedig plénumban. A CV és linkedin oldal készítés frontális megosztásból indul, amelyet egyéni munka majd a tanulságok közös levonása követ. A folyamatot egyéni konzultációs lehetőségek zárják.
Tanulástámogató anyagok
- https://nyitok.hu/leckek/18,47,358/vallalati_kultura_munkahelyi_egyuttmukodes/szemelyisegunk_a_disc_tipusok#q=,s=6
- Lichtenegger Erdős Zsuzsanna: Hogyan beszélgessek ismeretlenekkel?, ISBN 9786150028644
- John C. Maxwell: A kapcsolatteremtés művészete - Amit a legjobbak másképp csinálnak
- Jim Dornan - John C. Maxwell: Hogyan legyünk hatással az emberekre - A hatásgyakorlás eredményei a vezetésben
- Szalmáné, Csete Mária ; Zöldy, Máté ; Török, Ádám: Új mobilitási megoldások: technikai lehetőségek és pénzügyi aspektusok a fenntarthatóság tükrében, In: Kolozsi, Pál Péter (szerk.) A pénz jövője, a jövő pénze I. : Pénzügyek történelmi perspektívában, zöld pénzügyi fordulat
- Barna, Orsolya; Szalmáné Csete, Mária: Certificate-Based Good Practice To Motivate Engineering Students To Learn Sustainability Skills, In: Reilly, G.; Murphy, M.; Nagy, B.V.; Jarvinen, H.M. (szerk.) Proceedings of the 51st Annual Conference of the European Society for Engineering Education, SEFI
Általános szabályok
A hallgatókkal szemben támasztott alapkövetelmény az előadásokon való részvétel, a TVSZ szerinti hiányzás elfogadott. A tárgy keretében előre egyeztetett konferencián részvétel, erről a megtanult módon reflexió készítése. A jegy a reflexió alapján kerül megállapításra. A konferenciarészvétel indokolt esetben pótolható egy a hallgató által javasolt és az oktató által elfogadott konferencián.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítményértékelés (gyakorlati feladat): a tantárgy során elsajátított tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemei alapján egy konferencia felkészülő anyag elkészítése, amelynek kiértékelése és kibővítése a konferencia-részvétel után történik. A felkészülő anyagot a konferencia előtt el kell küldeni az oktatónak, a reflexiót pedig a konferencia után legkésőbb két héttel kell az oktató számára eljuttatni. Az értékelés szempontjai: előkészítő anyag alapossága, tapasztalatok és tanulási pontok összegzésének minősége.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- részteljesítményértékelés (gyakorlati feladat): 100
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
-
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 73-95 |
Jó | 65-72 |
Közepes | 59-64 |
Elégséges | 50-58 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
1) A részteljesítményértékelés jellegéből fakadóan nem javítható, pótolható, adható le késedelmesen.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel kontakt órákon | 42 |
Felkészülés kontakt órákra | 21 |
Részteljesítményértékelés elkészítése | 27 |
Összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.
A félévben sorra vett témák
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Mérnöki kapcsolatépítés bevezetés |
2. | Önismeret |
3. | Felkészülés szakmai konferenciára |
4. | Részvétel szakmai konferencián |
5. | Szakmai konferencia kiértékelés |
6. | Önéletrajzírás alapjai |
7. | Linkedin profil szerkesztés alapjai |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
- | - |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.