I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Mérnökök fenntartható szakmai élete
Azonosító
BMEGT42BX4K000-00
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
3
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Zöldy Máté
Beosztása
egyetemi tanár
Email címe
zoldy.mate@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.07.10.) az 580501/3/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.07.10.-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy felkészítse a mérnököket a folyamatos szakmai fejlődésre, tudatos és fenntartható szakmai életre. A tárgy keretén belül a hallgatók megismerkednek a személyiségtipológia alapjaival, hogy ezen keresztül felismerjék a saját és partnerük viselkedését kapcsolati háló alakítása közben. Megosztásra kerülnek a konferenciák, mint a mérnöki élet kiemelet szakmai és kapcsolati csomópontjai, felépítései. A fenntarthatósági témával is foglalkozó konferenciák közül (például Fenntartható Gazdaság 2030, a Budapest Climate Summit, Cognitive Mobility vagy az EELISA fenntarthatósági workshop) és egy konferencián keresztül a hallgatók kipróbálják a konferenciára készülés, részvétel és ezek kiértékelését. A tantárgy második felében önéletrajzírással illetve lLinkedIn profil kialakítás alapjaival foglalkozunk, kiemelve a zöld szempontok megjelenítésének a fontosságát ezeken a felületeken. Ezek fontos elemei a szakmai kapcsolati háló fenntartásának. A gyakorlatok keretében történik a szakirodalom (videós anyag, könyv stb.) feldolgozása, az egyéni feladatok konzultálása és a közös feladatrészek megbeszélése: - Kapcsolatépítési alapok, - Tudatos szakmai „selfbranding” építés, - Önismereti alapismeretek elsajátítása, - Szakmai konferenciák alapvető logikájának megismerése, - Konferenciák típusai, szekciók közötti választás alapjai, - Konferenciákon való mind szakmai, mind kapcsolati szempontból hatékony és felkészült részvétel reflexióval. A hallgatók a gyakorlati órák alapján, oktatói útmutatás segítségével, szakmailag felkészülnek egy konferenciára: cikkek priorizálásával, szűrésével, és kiválasztott cikkek feldolgozásával. Ezt követi egy konferencián való részvétel, majd ennek szakmai- és egyéni kiértékelése oktatói konzultációval egybekötve.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. A hallgató rendelkezik alapvető önismereti alapismeretekkel;
  2. ismeri a szakmai konferenciák alapvető logikáját;
  3. ismeri a szakmai selfbranding alapjait;
  4. ismeri a fenntarthatóság és környezetgazdaságtan alapfogalmait a szakmai kapcsolatépítés szempontjából.
Képesség
  1. A hallgató felméri saját adottságait egy kommunikációs helyzetben;
  2. képes felismerni a partner viselkedésének tipikus jegyeit;
  3. fel tud készülni szakmailag és kapcsolatépítésileg egy konferenciára;
  4. célzottan sajátít el szakmai ismereteket egy konferencián;
  5. képes aktívan növelni a kapcsolati hálóját;
  6. képes a fenntarthatósági értékeket kommunikálni szakmai kapcsolatok építése során.
Attitűd
  1. A hallgató a minőségi munkavégzés érdekében problémaérzékeny, proaktív magatartást tanúsít, kezdeményező;
  2. nyitottan képes szakmai kommunikációra;
  3. befogadó a szakmai információkra konferencia formán keresztül;
  4. érzékeny a környezeti és társadalmi fenntarthatóság szakmai szempontjaira, nyitott a zöld innovációk iránt.
Önállóság és felelősség
  1. A hallgató felelősséget vállal a folyamatos szakmai életéért;
  2. magáért és partneréért felelősen kommunikál;
  3. tudatosan képviseli a fenntarthatóságot saját szakmai narratívájában és kapcsolati hálójában.

Oktatásmódszertan

A tantárgy során frontális tudásátadást kis mértékben kerül alkalmazásra, jellemzően az egyes tématerületek bevezetésekor. A hallgatók online teszteket oldanak meg, a kiértékelés kiscsoportban, majd közösen történik. A konferenciára készülés egyéni munka, az előkészített konferencia részvétel pedig korábban előkészített kapcsolati háló bővítési helyzetek gyakorlására egy előkészített, élő lehetőség. A reflexió megírása egyedül történik, a tapasztalatok megosztása kiscsoportban majd pedig plénumban. A CV és linkedin oldal készítés frontális megosztásból indul, amelyet egyéni munka majd a tanulságok közös levonása követ. A folyamatot egyéni konzultációs lehetőségek zárják.

Tanulástámogató anyagok

  • https://nyitok.hu/leckek/18,47,358/vallalati_kultura_munkahelyi_egyuttmukodes/szemelyisegunk_a_disc_tipusok#q=,s=6
  • Lichtenegger Erdős Zsuzsanna: Hogyan beszélgessek ismeretlenekkel?, ISBN 9786150028644
  • John C. Maxwell: A kapcsolatteremtés művészete - Amit a legjobbak másképp csinálnak
  • Jim Dornan - John C. Maxwell: Hogyan legyünk hatással az emberekre - A hatásgyakorlás eredményei a vezetésben
  • Szalmáné, Csete Mária ; Zöldy, Máté ; Török, Ádám: Új mobilitási megoldások: technikai lehetőségek és pénzügyi aspektusok a fenntarthatóság tükrében, In: Kolozsi, Pál Péter (szerk.) A pénz jövője, a jövő pénze I. : Pénzügyek történelmi perspektívában, zöld pénzügyi fordulat
  • Barna, Orsolya; Szalmáné Csete, Mária: Certificate-Based Good Practice To Motivate Engineering Students To Learn Sustainability Skills, In: Reilly, G.; Murphy, M.; Nagy, B.V.; Jarvinen, H.M. (szerk.) Proceedings of the 51st Annual Conference of the European Society for Engineering Education, SEFI

Általános szabályok

A hallgatókkal szemben támasztott alapkövetelmény az előadásokon való részvétel, a TVSZ szerinti hiányzás elfogadott. A tárgy keretében előre egyeztetett konferencián részvétel, erről a megtanult módon reflexió készítése. A jegy a reflexió alapján kerül megállapításra. A konferenciarészvétel indokolt esetben pótolható egy a hallgató által javasolt és az oktató által elfogadott konferencián.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Részteljesítményértékelés (gyakorlati feladat): a tantárgy során elsajátított tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemei alapján egy konferencia felkészülő anyag elkészítése, amelynek kiértékelése és kibővítése a konferencia-részvétel után történik. A felkészülő anyagot a konferencia előtt el kell küldeni az oktatónak, a reflexiót pedig a konferencia után legkésőbb két héttel kell az oktató számára eljuttatni. Az értékelés szempontjai: előkészítő anyag alapossága, tapasztalatok és tanulási pontok összegzésének minősége.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • részteljesítményértékelés (gyakorlati feladat): 100
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

-

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 73-95
65-72
Közepes 59-64
Elégséges 50-58
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) A részteljesítményértékelés jellegéből fakadóan nem javítható, pótolható, adható le késedelmesen.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel kontakt órákon 42
Felkészülés kontakt órákra 21
Részteljesítményértékelés elkészítése 27
Összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint.

Előadások témái
1. Mérnöki kapcsolatépítés bevezetés
2. Önismeret
3. Felkészülés szakmai konferenciára
4. Részvétel szakmai konferencián
5. Szakmai konferencia kiértékelés
6. Önéletrajzírás alapjai
7. Linkedin profil szerkesztés alapjai

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
- -

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Környezetgazdaságtan és Fenntartható Fejlődés Tanszék vezetője hagyja jóvá.