Célkitűzések
A kurzus célja, hogy bevezetést nyújtson az ergonómia alapelveibe, és érzékenyítse a hallgatókat az emberi tényezők szerepére a mérnöki tervezésben. A hallgatók megismerik, hogyan befolyásolja a termék és fizikai környezet a hatékonyságot, biztonságot és jóllétet.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- • Megismeri az ergonómia alapfogalmait és főbb területeit (fizikai, kognitív, szervezeti ergonómia).
- • Átlátja az emberi tényezők szerepét a terméktervezésben és környezetfejlesztésben.
- • Megismeri az általános, termékekre vonatkozó ergonómiai alapkövetelményeket
- • Ismereteket szerez az emberi test működéséről, érzékelésről, információfeldolgozásról és azok tervezésre gyakorolt hatásáról.
- • Megismeri az antropometriai mérezetés és értékelés alapjait
- • Megismeri az ergonómiai elemzési módszereket (pl. munkapozíció-értékelés, usability tesztelés).
Képesség
- • Képes felismerni nem megfelelően tervezett munkakörnyezeteket, eszközöket vagy rendszereket ergonómiai szempontból.
- • Tud emberközpontú szempontokat beépíteni mérnöki döntésekbe és tervekbe.
- • Alkalmazni tud egyszerű ergonómiai elemzési és értékelési eszközöket gyakorlati példákon.
- • a technikai problémák kizárólag műszaki megközelítése helyett képessé válnak az interdiszciplináris, rendszerszintű gondolkodásra.
Attitűd
- • Nyitottság a felhasználói szempontok iránt a mérnöki tervezés során.
- • Érzékenység az emberi igényekre, különösen biztonság, kényelem és jóllét tekintetében.
- • Társadalmi felelősségtudat fejlesztése: a hallgatók belátják, hogy döntéseik hatással vannak mások munkakörülményeire és életminőségére.
Önállóság és felelősség
- Önállóan képes beépíteni a mérnöki tervezőmunkába a felhasználói szempontokat
- Önállóan képes termékek ergonómiai értékelésére
Oktatásmódszertan
Előadások interaktív elemekkel, gyakorlati példákkal, egyéni feladatmegoldás, tudásmélyítő szorgalmi feladatok
Tanulástámogató anyagok
- Hercegfi K., Izsó L. (szerk.) (2007): Ergonómia. Typotex, Budapest.
- Szabó Gy. (szerk.): Tervezés speciális felhasználói körök számára. DSGI kiadó Budapest 2002
- William H. Cushman, Daniel J. Rosenberg: Human Factors in Product Design. Elsevier, 1991
- Daams, B. J. (1994): Human Force Exertion in User-product Interaction. TU Delft.
- Pheasant, S (1988): Bodyspace. Taylor & Francis.
- Sanders, M. S., McCormick, E. J. (1993): Human Factors in Engineering and Design. McGraw-Hill, London.
Általános szabályok
A félévközi jegy megszerzéséhez egy egyéni munka beadandó elkészítése szükséges megadott határidőre, valamint ezen kívül választható pontszerzési lehetőségek vannak: szorgalmi feladatok, illetve félév végi zárthelyi dolgozat formájában.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat; a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg. 2. Részteljesítmény értékelés: a félév során előre ütemezett időpontokban megoldható szorgalmi feladatok , illetve félév végi zárthelyi dolgozat, melyek közül a hallgató választhat.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- 1. részteljesítmény értékelés : 60
- 2. részteljesítmény értékelés: 40
- összesen: 100
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgy teljesítésének feltétele, hogy a házi feladatra kapható pontszám min. 40%-át, valamint az összesen szerezhető pontszám min. 40%-át érje el a hallgató.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 90-100 |
Jeles | 80-89 |
Jó | 70-79 |
Közepes | 60-69 |
Elégséges | 40-59 |
Elégtelen | 0-39 |
Javítás és pótlás
A házi feladat pótlással a pótlási időszak utolsó napján elektronikus formában 23:59-ig adható be, heti 5% (max. 20%) pontlevonással. A választható részteljesítmény értékelések közül a zárthelyi dolgozat pótolható a pótlási héten.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel kontaktórán | 28 |
írásos anyag elsajátítása a részteljesítmény értékelésekhez | 30 |
1. részteljesítmény értékelés (házi feladat) | 20 |
2. részteljesítmény értékelés (választható) | 12 |
összesen | 90 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.
A félévben sorra vett témák
A témák az ergonómia elméleti alapjait , majd gyakorlati példákon át az ergonómia különböző területeinek alkalmazását mutatja be.
Előadások témái | |
---|---|
1. | Bevezetés az ergonómiába, az ergonómia területei |
2. | Az emberközpontú tervezés folyamata és módszerei |
3. | Design for All/Univerzális tervezés |
4. | Antropometria és méretezés |
5. | Biomechanika és testhelyzetek értékelése |
6. | Környezeti tényezők: világítás, zaj, hőmérséklet hatásai |
7. | Munkakörnyezet tervezés ergonómiája |
8. | Információ ergonómia |
9. | Használhatóság, kognitív ergonómia |
10. | Kényelem és felhasználói élmény |
11. | Aktuális témák az ergonómiában |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Dr. Pulay Márk | adjunktus | pulay.mark@gtk.bme.hu |
Dr. Hercegfi Károly | docens | hercegfi.karoly@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.