I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Ergonómia - Emberközpontú terméktervezés
Azonosító
BMEGT52BX4T000-00
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
2
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
3
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Pataki-Bittó Fruzsina
Beosztása
agjunktus
Email címe
pataki.bitto.fruzsina@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Ergonómia és Pszichológia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.07.10.) az 580501/3/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.07.10.-tól.

Célkitűzések

A kurzus célja, hogy bevezetést nyújtson az ergonómia alapelveibe, és érzékenyítse a hallgatókat az emberi tényezők szerepére a mérnöki tervezésben. A hallgatók megismerik, hogyan befolyásolja a termék és fizikai környezet a hatékonyságot, biztonságot és jóllétet.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. • Megismeri az ergonómia alapfogalmait és főbb területeit (fizikai, kognitív, szervezeti ergonómia).
  2. • Átlátja az emberi tényezők szerepét a terméktervezésben és környezetfejlesztésben.
  3. • Megismeri az általános, termékekre vonatkozó ergonómiai alapkövetelményeket
  4. • Ismereteket szerez az emberi test működéséről, érzékelésről, információfeldolgozásról és azok tervezésre gyakorolt hatásáról.
  5. • Megismeri az antropometriai mérezetés és értékelés alapjait
  6. • Megismeri az ergonómiai elemzési módszereket (pl. munkapozíció-értékelés, usability tesztelés).
Képesség
  1. • Képes felismerni nem megfelelően tervezett munkakörnyezeteket, eszközöket vagy rendszereket ergonómiai szempontból.
  2. • Tud emberközpontú szempontokat beépíteni mérnöki döntésekbe és tervekbe.
  3. • Alkalmazni tud egyszerű ergonómiai elemzési és értékelési eszközöket gyakorlati példákon.
  4. • a technikai problémák kizárólag műszaki megközelítése helyett képessé válnak az interdiszciplináris, rendszerszintű gondolkodásra.
Attitűd
  1. • Nyitottság a felhasználói szempontok iránt a mérnöki tervezés során.
  2. • Érzékenység az emberi igényekre, különösen biztonság, kényelem és jóllét tekintetében.
  3. • Társadalmi felelősségtudat fejlesztése: a hallgatók belátják, hogy döntéseik hatással vannak mások munkakörülményeire és életminőségére.
Önállóság és felelősség
  1. Önállóan képes beépíteni a mérnöki tervezőmunkába a felhasználói szempontokat
  2. Önállóan képes termékek ergonómiai értékelésére

Oktatásmódszertan

Előadások interaktív elemekkel, gyakorlati példákkal, egyéni feladatmegoldás, tudásmélyítő szorgalmi feladatok

Tanulástámogató anyagok

  • Hercegfi K., Izsó L. (szerk.) (2007): Ergonómia. Typotex, Budapest.
  • Szabó Gy. (szerk.): Tervezés speciális felhasználói körök számára. DSGI kiadó Budapest 2002
  • William H. Cushman, Daniel J. Rosenberg: Human Factors in Product Design. Elsevier, 1991
  • Daams, B. J. (1994): Human Force Exertion in User-product Interaction. TU Delft.
  • Pheasant, S (1988): Bodyspace. Taylor & Francis.
  • Sanders, M. S., McCormick, E. J. (1993): Human Factors in Engineering and Design. McGraw-Hill, London.

Általános szabályok

A félévközi jegy megszerzéséhez egy egyéni munka beadandó elkészítése szükséges megadott határidőre, valamint ezen kívül választható pontszerzési lehetőségek vannak: szorgalmi feladatok, illetve félév végi zárthelyi dolgozat formájában.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény értékelés (házi feladat): a tantárgy tudás, képesség, attitűd típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg készített házi feladat; a házi feladat tartalmát, követelményeit, beadási határidejét értékelési módját az oktató határozza meg. 2. Részteljesítmény értékelés: a félév során előre ütemezett időpontokban megoldható szorgalmi feladatok , illetve félév végi zárthelyi dolgozat, melyek közül a hallgató választhat.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • 1. részteljesítmény értékelés : 60
  • 2. részteljesítmény értékelés: 40
  • összesen: 100

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A tárgy teljesítésének feltétele, hogy a házi feladatra kapható pontszám min. 40%-át, valamint az összesen szerezhető pontszám min. 40%-át érje el a hallgató.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 90-100
Jeles 80-89
70-79
Közepes 60-69
Elégséges 40-59
Elégtelen 0-39

Javítás és pótlás

A házi feladat pótlással a pótlási időszak utolsó napján elektronikus formában 23:59-ig adható be, heti 5% (max. 20%) pontlevonással. A választható részteljesítmény értékelések közül a zárthelyi dolgozat pótolható a pótlási héten.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel kontaktórán 28
írásos anyag elsajátítása a részteljesítmény értékelésekhez 30
1. részteljesítmény értékelés (házi feladat) 20
2. részteljesítmény értékelés (választható) 12
összesen 90

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.07.07-én. Érvényes 2025.07.07-től.

A félévben sorra vett témák

A témák az ergonómia elméleti alapjait , majd gyakorlati példákon át az ergonómia különböző területeinek alkalmazását mutatja be.

Előadások témái
1. Bevezetés az ergonómiába, az ergonómia területei
2. Az emberközpontú tervezés folyamata és módszerei
3. Design for All/Univerzális tervezés
4. Antropometria és méretezés
5. Biomechanika és testhelyzetek értékelése
6. Környezeti tényezők: világítás, zaj, hőmérséklet hatásai
7. Munkakörnyezet tervezés ergonómiája
8. Információ ergonómia
9. Használhatóság, kognitív ergonómia
10. Kényelem és felhasználói élmény
11. Aktuális témák az ergonómiában

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Pulay Márk adjunktus pulay.mark@gtk.bme.hu
Dr. Hercegfi Károly docens hercegfi.karoly@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Ergonómia és Pszichológia Tanszék vezetője hagyja jóvá.