Célkitűzések
A tantárgy célkitűzése, hogy megismertesse a hallgatót a hazai közoktatási rendszer vizsgáztatási folyamataival, azok elveivel és lebonyolítási rendjével, valamint a tanulók hazai és nemzetközi folyamatközi méréseivel. Megismertessük a fejlesztő értékelés koncepcióját és osztálytermi gyakorlatát, a formatív értékelés stratégiáinak és eszközeinek tudatos és célirányos alkalmazását. A fejlesztő értékelés tanári szemléletmódjának és jelentőségének megértése, a tanulók értékelésre irányuló természetes igényének kialakítása.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a folyamatszabályozás és a kimeneti szabályozás fő elveit.
- Tájékozott a vizsgáztatási rendszer felépítéséről, az egyes vizsgáztatási elemek követelményeiről.
- Ismeri a hazai és a nemzetközi tanulói mérések rendszerét és követelményeit.
- A hallgató ismeri a fejlesztő pedagógiai értékelés alapelveit és funkcióit.
- Ismeri annak eszközeit és stratégiáit, valamint képes ezeket alkalmazni a tanulók egyéni tanulási fejlődésének támogatására.
Képesség
- Képes a vizsgáztatási rendszer egyes feladataiban való részvételre.
- Képes a tanulói értékelési rendszerek eredményeinek értelmezésére és munkájában történő felhasználására.
- Képes a tanulói teljesítmény mérésére és értékelésére a fejlesztő pedagógiai szemlélet elveinek megfelelően.
- Képes az értékelési folyamatokat a tanulási célokkal összehangolni, és a visszacsatolást a tanulói fejlődés szolgálatába állítani.
Attitűd
- Törekszik arra, hogy a vizsgáztatás és értékelés során szakmai felkészültséggel és felelősségtudattal járjon el.
- Fontosnak tartja az értékelési folyamatok átláthatóságát, igazságosságát és tanulást támogató szerepét.
- Elkötelezett a fejlesztő értékelés pedagógiai szemlélete mellett, és nyitott a visszacsatolás tanulást segítő alkalmazására.
- Törekszik a folyamatok, produktumok és személyek értékelésében a szubjektív elemek háttérbe szorítására, az objektív, megbízható és érvényes módszerek tudatos alkalmazásával.
Önállóság és felelősség
- Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
- Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében és elemzésében.
- Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi.
Oktatásmódszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
Tanulástámogató anyagok
- Arató Ferenc (2017): Az értékes gyermek – az értékelés negyedik dimenziója egy lehetséges fogalmi keretrendszer vázlata. In: Autonómia és felelősség 3. évf. 1-4. sz. pp. 5-29.
- file:///D:/Let%C3%B6lt%C3%A9s/03-autonomia-es-felelosseg-pte-btk-ni-2017-01-04szam.pdf
- Bognár Mária (2009): A fejlesztő értékelés. OFI, https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/3-vitaforum/fejleszto-ertekeles
- Szarka Katalin – Szabó L. Dávid (2024): Az iskolai fejlesztő értékelés elmélete és módszertana. Selye János Egyetem, Komárom, Szlovákiahttps://pf.ujs.sk/documents/books/SzK%20SzLD%20beliv.pdf
- Sipos Imre: A pedagógus a nevelési-oktatási intézmény szervezetében - BME APPI MPT, Budapest 2012.
- Oktatási Hivatal (2024): Az érettségivel - vizsgák, vizsgakövetelmények és -időszakok, vizsgaszabályzat - kapcsolatos aktuális jogszabályok és közlemények gyűjteménye. https://www.oktatas.hu/kozneveles/erettsegi/jogszabalyok
Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő tematikus dolgozat értékelésével.
Teljesítményértékelési módszerek
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • A kontaktórák legalább 70 %-án való részvétel (a TVSZ 105. § 3. alapján) kötelező. • A tematikus dolgozat beadása • A tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Órai aktivitás : 40
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Vizsga : 60
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 90-95 |
Jó | 85-90 |
Közepes | 80-85 |
Elégséges | 50-80 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
Az aktív részvétel jellegéből adódóan nem pótolható, nem javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel kontaktórákon | 8 |
felkészülés a vizsgára | 82 |
Folyamatos Önreflexió készítése | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.
A félévben sorra vett témák
Az értékelés funkciói és dimenziói a köznevelésben A fejlesztő értékelés elméleti alapjai és célrendszere A fejlesztő értékelés gyakorlati módszertana Vizsgáztatási rendszerek a hazai köznevelésben Az érettségi vizsga rendszere és szabályozása Magyarországon Nemzetközi tanulói teljesítménymérések A tanulók értékelése és osztályozása: problémák és lehetőségek Az értékelés tanulásszervezési és pszichológiai hatásai A tanári értékelés mint nevelési eszköz Az esettanulmányok feldolgozása és elemzése
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.