I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Fejlesztő értékelés és vizsgaszervezés
Azonosító
BMEGT51XX28288-42
A tantárgy jellege
kontektórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
8
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsga érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Berzsenyi Emese
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
berzsenyi.emese@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
nincs/no
Gyenge
nincs/no
Párhuzamos
nincs/no
Kizáró feltételek
nincs/no
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25) az 580466/11/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25.-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célkitűzése, hogy megismertesse a hallgatót a hazai közoktatási rendszer vizsgáztatási folyamataival, azok elveivel és lebonyolítási rendjével, valamint a tanulók hazai és nemzetközi folyamatközi méréseivel. Megismertessük a fejlesztő értékelés koncepcióját és osztálytermi gyakorlatát, a formatív értékelés stratégiáinak és eszközeinek tudatos és célirányos alkalmazását. A fejlesztő értékelés tanári szemléletmódjának és jelentőségének megértése, a tanulók értékelésre irányuló természetes igényének kialakítása.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a folyamatszabályozás és a kimeneti szabályozás fő elveit.
  2. Tájékozott a vizsgáztatási rendszer felépítéséről, az egyes vizsgáztatási elemek követelményeiről.
  3. Ismeri a hazai és a nemzetközi tanulói mérések rendszerét és követelményeit.
  4. A hallgató ismeri a fejlesztő pedagógiai értékelés alapelveit és funkcióit.
  5. Ismeri annak eszközeit és stratégiáit, valamint képes ezeket alkalmazni a tanulók egyéni tanulási fejlődésének támogatására.
Képesség
  1. Képes a vizsgáztatási rendszer egyes feladataiban való részvételre.
  2. Képes a tanulói értékelési rendszerek eredményeinek értelmezésére és munkájában történő felhasználására.
  3. Képes a tanulói teljesítmény mérésére és értékelésére a fejlesztő pedagógiai szemlélet elveinek megfelelően.
  4. Képes az értékelési folyamatokat a tanulási célokkal összehangolni, és a visszacsatolást a tanulói fejlődés szolgálatába állítani.
Attitűd
  1. Törekszik arra, hogy a vizsgáztatás és értékelés során szakmai felkészültséggel és felelősségtudattal járjon el.
  2. Fontosnak tartja az értékelési folyamatok átláthatóságát, igazságosságát és tanulást támogató szerepét.
  3. Elkötelezett a fejlesztő értékelés pedagógiai szemlélete mellett, és nyitott a visszacsatolás tanulást segítő alkalmazására.
  4. Törekszik a folyamatok, produktumok és személyek értékelésében a szubjektív elemek háttérbe szorítására, az objektív, megbízható és érvényes módszerek tudatos alkalmazásával.
Önállóság és felelősség
  1. Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
  2. Jelentős mértékű önállósággal rendelkezik szakmája átfogó és speciális kérdéseinek felvetésében és elemzésében.
  3. Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi.

Oktatásmódszertan

Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • Arató Ferenc (2017): Az értékes gyermek – az értékelés negyedik dimenziója egy lehetséges fogalmi keretrendszer vázlata. In: Autonómia és felelősség 3. évf. 1-4. sz. pp. 5-29.
  • file:///D:/Let%C3%B6lt%C3%A9s/03-autonomia-es-felelosseg-pte-btk-ni-2017-01-04szam.pdf
  • Bognár Mária (2009): A fejlesztő értékelés. OFI, https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/3-vitaforum/fejleszto-ertekeles
  • Szarka Katalin – Szabó L. Dávid (2024): Az iskolai fejlesztő értékelés elmélete és módszertana. Selye János Egyetem, Komárom, Szlovákiahttps://pf.ujs.sk/documents/books/SzK%20SzLD%20beliv.pdf
  • Sipos Imre: A pedagógus a nevelési-oktatási intézmény szervezetében - BME APPI MPT, Budapest 2012.
  • Oktatási Hivatal (2024): Az érettségivel - vizsgák, vizsgakövetelmények és -időszakok, vizsgaszabályzat - kapcsolatos aktuális jogszabályok és közlemények gyűjteménye. https://www.oktatas.hu/kozneveles/erettsegi/jogszabalyok

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a kontaktórákat követő tematikus dolgozat értékelésével.

Teljesítményértékelési módszerek

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelés részletes leírása: • A kontaktórák legalább 70 %-án való részvétel (a TVSZ 105. § 3. alapján) kötelező. • A tematikus dolgozat beadása • A tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemek értékelése.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Órai aktivitás : 40

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Vizsga : 60

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 95-100
Jeles 90-95
85-90
Közepes 80-85
Elégséges 50-80
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

Az aktív részvétel jellegéből adódóan nem pótolható, nem javítható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel kontaktórákon 8
felkészülés a vizsgára 82
Folyamatos Önreflexió készítése 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.

A félévben sorra vett témák

Az értékelés funkciói és dimenziói a köznevelésben A fejlesztő értékelés elméleti alapjai és célrendszere A fejlesztő értékelés gyakorlati módszertana Vizsgáztatási rendszerek a hazai köznevelésben Az érettségi vizsga rendszere és szabályozása Magyarországon Nemzetközi tanulói teljesítménymérések A tanulók értékelése és osztályozása: problémák és lehetőségek Az értékelés tanulásszervezési és pszichológiai hatásai A tanári értékelés mint nevelési eszköz Az esettanulmányok feldolgozása és elemzése

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.