I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
A pályaorientáció gyakorlata
Azonosító
BMEGT51XX51769-76
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
0
Gyakorlat
8
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Kanczné dr. Nagy Katalin
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
kanczne.nagy.katalin@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
nincs/no
Gyenge
nincs/no
Párhuzamos
nincs/no
Kizáró feltételek
nincs/no
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25) az 580466/11/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25.-tól.

Célkitűzések

A kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókat a pályaorientációhoz tartozó gyakorlati módszerekkel, ezáltal hatékony támogatást tudjanak nyújtani pályaválasztás és munkavállalás esetén. Megismerteti a hallgatókat egy külső intézményben megvalósított pályaorientációs nap fő célkitűzéseivel. Bemutatja a mentori tevékenységhez kapcsolódó pályaorientációs rendezvények tervezésének és megvalósításának folyamatát. Megismerteti a pályaorientáció gyakorlatában alkalmazható különböző értékelési módszereket és eszközöket. Mintaprogram elemzésével nyújt ismereteket a gyakorlati megvalósítás lehetőségeiről.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri a mentori munka műveléséhez szükséges legalapvetőbb oktatási, munkaerőpiaci elveket, szabályokat, összefüggéseket, eljárásokat a köznevelés nézőpontjából.
  2. Tisztában van a mentorálási folyamat fogalomrendszerével, annak meghatározó irányaival.
  3. Rendelkezik tervezési, irányítási, értékelési ismeretekkel.
  4. Ismeri a pályaorientációs rendezvények programtervét.
  5. Ismeri a köznevelési intézmények és a munkaerőpiaci szereplők közötti együttműködési módokat.
Képesség
Attitűd
Önállóság és felelősség

Oktatásmódszertan

Gyakorlatok, prezentációk, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, egyéni és csoportmunkában készített feladatok.

Tanulástámogató anyagok

  • • Bacsák Dániel, Nyírő Zsanna, Széll Krisztián (2019): Pályaorientáció és motiváció - Kamarai pályaorientációs tanácsadókkal készült interjús kutatás tapasztalatai (elemzés) MKIK Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet, Budapest https://gvi.hu/files/researches/586/motivacio_2019_palyaorientacios_tanacsadok_interjuelemzes_191127.pdf
  • • Borbély-Pecze Tibor Bors, Fazakas Ida, Juhász Ágnes (2022): Pályabolyongások. Pályaorientációról a Szakképzés 4.0 stratégia kapcsán, in Pályaválasztás, pályaorientáció, pályaedukáció (szerk: Borbély-Pecze Tibor Bors), 139-152. ISBN 9786155048708
  • • Kenderfi Miklós (2012): A pályaorientáció folyamatának korszerű értelmezése, In: Szilágyi K. (szerk.) A pályaorientáció szerepe a társadalmi integrációban, ELTE TÁTK, Budapest, 83-96.
  • • Kovács Géza (2006): Gondolatok a módszerek elméleti és gyakorlati kérdéseiről, Új Pedagógiai Szemle, 56. évf., 4. szám, 95-99.
  • • Pogátsnik Monika (2014): Fiatalok pályaválasztási motivációinak vizsgálata az érettségit követő szakmai képzésekben, EDU - szakképzés-, és környezetpedagógia elektronikus szakfolyóirat, 4. évf. 1. szám, 14-22. https://epa.oszk.hu/02900/02984/00004/pdf/EPA02984_edu_2014_1_014-022.pdf
  • • Suhajda Csilla Judit (2013): A pályaorientáció szerepe a közoktatásban, Kerékvető Társadalmi Munkaerőpiaci Folyóirat, 2013/1, 29-35.
  • • Suhajda Csilla Judit (2017): A pályaorientációs tevékenység változása és megvalósulása a köznevelésben a rendszerváltozástól napjainkig különös tekintettel az információs folyamatokra, Doktori (PhD) értekezés, Pécs
  • • Tókos Katalin (2024): Pályaorientáció a Tanítsunk Magyarországért Programban az ELTE
  • partnerintézményeiben, Anyanyelv-pedagógia XVII. évf., 3. szám, 44-54. DOI: 10.21030/anyp.2024.3.4

Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése év végi beadandó házifeladat (írásbeli részteljesítmény-értékelés) és a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény-értékelés) alapján történik.

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Részteljesítmény-értékelés (házi feladat): Önálló feladatvégzéssel a pályaorientáció gyakorlati megvalósítását leíró terv készítése. 2. Részteljesítmény-értékelés (aktív részvétel): Rendszeres óralátogatás, aktív részvétel a gyakorlatokon. A tananyag feldolgozását elősegítendő, a Moodle-ben létrehoztuk a tantárgy nevével azonos virtuális kurzust. Elérhetősége: http://appi.bme.hu/moodle A regisztrációt követően a hallgatók elérhetik az elektronikus formában rendelkezésre álló tananyagokat, prezentációkat. A virtuális tanulási környezet nagyban elősegíti a tananyag önálló, kooperatív, ill. kollaboratív feldolgozását. A korszerű kommunikációs technikák (chat, fórum, blog) megkönnyítik a tanulás során felmerült kérdések, problémák megvitatását, megoldását.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • . részteljesítmény értékelés (házi feladat): 50
  • részteljesítmény értékelés (aktív részvétel): 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele az órák látogatása. 2 óra hiányzás lehetséges.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 87-90
75-86
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

1) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető. 2) A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a későbbit vesszük figyelembe.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 8
pályaorientációs látogatás tervének készítése 70
tananyag önálló feldolgozása, gyűjtőmunka 72

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.

A félévben sorra vett témák

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll. Az egyes félévekben meghirdetett kurzusok sillabuszaiban e témaelemeket ütemezzük a naptári és egyéb adottságok szerint. 1. Munkaerőpiaci együttműködési lehetőségek, külső helyszín meglátogatása. 2. Egy pályaoreintációs nap előkészítésének gyakorlata, programja és időterve. 3. Egy pályaorentációs nap gyakorlati megvalósítása. 4. Szakmák és foglalkozási tevékenységek egy cégnél – bemutatók. 5. Szakmák és foglalkozási tevékenységek egy cégnél – kerekasztal beszélgetések mentorokkal. 6. Pályaorientációs nap elemzése, reflexiók.

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség
Dr. Tóth Tünde docens toth.tunde@gtk.bme.hu
Dr. Kattein-Pornói Rita adjunktus kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu
Dr. Berzsenyi Emese adjunktus berzsenyi.emese@gtk.bme.hu

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.