I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Fenntarthatósági innovációk és fejlődési utak
Azonosító
BMEGT51XX20866-65
A tantárgy jellege
Előadás
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
8
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
szóbeli vizsga
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Szandi-Varga Péter
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
szandi-varga.peter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
nincs
Gyenge
nincs
Párhuzamos
nincs
Kizáró feltételek
nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25) az 580466/11/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25.-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a Hallgató megismerje és megértse a fenntarthatóság és az innováció fogalmát, típusait és jellemzőit, valamint a fogalmak közötti összefüggéseket különös tekintettel a lehetséges fejlődési utakra, fenntarthatósági átmenet megvalósíthatóságára gyakorolt hatásokra.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. Ismeri és érti a fenntarthatóság fogalomrendszereit, azok ki és átalakulásának módját.
  2. Ismeri és érti a fenntarthatósági átmenetet segítő innovációkat.
  3. Ismeri és érti a fenntarthatósági pályára állás nehézségeit, az átmenet várható hatásait azok előnyeit és kockázatait.
Képesség
  1. Magas színvonalon megérti a fenntarthatóság és az innováció közötti összefüggések kialakulását és ok-okozati összefüggésrendszerét.
  2. Magas színvonalon megérteni a különböző típusú innovációk fenntarthatósági átmenet alakulására és a lehetséges fejlődési utakra gyakorolt hatását.
  3. Képes kritikus és kreatív gondolkodásra napjaink kihívásaival kapcsolatban.
  4. Képes probléma és kihívás alapú feladatok megoldására különös tekintettel a fenntarthatóság elvének érvényesítésére.
  5. Képes különbséget tenni a hagyományos és a fenntarthatósági innovációk között.
Attitűd
  1. Elkötelezett a fenntarthatóság elvének rendszerszintű érvényesítése mellett.
  2. Nyitott az együttműködésekre és proaktív a megoldások keresésében a fenntarthatósági célok megvalósítása érdekében.
  3. Nyitott az együttműködésekre és proaktív az innovatív megoldások keresésében a fenntarthatósági célok megvalósítása érdekében.
Önállóság és felelősség
  1. Felelősséget vállal a fenntarthatóság szemléletének tanítási, tanulási folyamatába történő beépítéséért.
  2. Felelősséget vállal a fenntarthatóság gondolatának intézményszintű megjelenéséért.

Oktatásmódszertan

Előadások, órai gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • EEA (2021): Az emberekkel az emberekért: innováció a fenntarthatóságért / With people and for people: Innovating for
  • Sustainability. https://www.eea.europa.eu/publications/with-people-and-for-people/with-people-and-for-people
  • Szalmáné, Csete Mária (2022): A fenntartható térségfejlesztés új dimenziója: a klímaváltozáshoz való alkalmazkodás a digitalizáció korszakában. In: Nemes, Nagy József; Pálné, Kovács Ilona (szerk.) A regionalizmus: az elmélettől a gyakorlatig : Illés Ivánra emlékezve 80. születésnapja alkalmából, Pécs, Magyarország : Publikon Kiadó (2022) 273 p. pp. 99-115. , 17 p.
  • Esses Diána, Szalmáné Csete Mária (2022): A digitális átalakulás és a fenntarthatósági átmenet összefüggéseinek értékelése az
  • Európai Unió fővárosaiban. Területi Statisztika 62 : 6 pp. 683-697. , 15 p.
  • Órai előadásanyagok.

Általános szabályok

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények értékelését a következő teljesítményértékelési módszerek szolgálják: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (zárthelyi dolgozat), 2. az attitűd, valamint az önállóság és felelősségvállalás típusú kompetenciaelemek meglétének vizsgálatára folyamatos, a tantárgy tanulmányi foglalkozásain tanúsított teljesítmény és aktivitás (aktív részvétel, gondolatok felvetése), 3. a tananyag elsajátítását segítő, önállóan/ csoportosan elkészítendő páros/ csoportos feladatok.

Teljesítményértékelési módszerek

A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Kötelező, összegző értékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 2. Kötelező részteljesítményértékelés – gyakorlati projektfeladat: a tananyag elsajátítását szolgáló a csoport nagyságától és összetételétől függő önállóan vagy párban, esetleg csoportosan elkészítendő feladat a tananyag elsajátítására vonatkozóan, a csoport által választott fenntarthatósági innovációhoz kapcsolódó témában, kihívás és probléma orientált feladatok, workshop formájában. 3. Kötelező részteljesítményértékelés - aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés leírása (vizsga) 1. Egyszerű vizsga: a vizsga a szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékeléseken elért eredmények teljes beszámításából adódik vagy; 2. Írásbeli teljesítményértékelés, amely a teljes tananyagot kéri számon.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

  • Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • Részteljesítmény értékelés (órai munka): 50

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Félévközi jeggyel zárul a tárgy, amihez az összegző tanulmányi teljesítményértékelés sikeres teljesítése szüksége.

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 88-95
76-87
Közepes 63-75
Elégséges 50-62
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés és a részteljesítések (házi feladat) a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 8
félévközi készülés órákra 22
felkészülés a teljesítményértékelésekre 60
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.

A félévben sorra vett témák

Bevezetés. A fenntarthatóság fogalmának értelmezése, célkitűzéseinek alakulása (Stockholm, Rió, Johannesburg, MDG, SDG). Innováció fogalma, típusai, lehatárolása. Fejlődésgazdaságtani vonatkozások, fenntartható fejlődési pályára állás kérdésköre. Innováció és versenyképesség. Innováció és fenntarthatóság összefüggései különös tekintettel a fenntarthatósági átmenet megvalósíthatóságára gyakorolt hatásokra. Fenntarthatóság és klímaváltozás fogalmának összefüggései. Innováció fogalma és jelentősége a digitalizáció korában. Három fogalom közötti kapcsolat. Fenntarthatósági innovációs gyakorlat 1. Fenntarthatósági innovációs gyakorlat 2. Fenntarthatósági innovációs gyakorlat 3. Fenntarthatósági innovációs gyakorlat 4. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zh)

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.