I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
Sustainability Innovations and Development Pathways
ID (subject code)
BMEGT51XX20866-65
Type of subject
lecture
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
8
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
oral exam
Number of credits
5
Subject Coordinator
Name
Dr. Szandi-Varga Péter
Position
assistant professor
Contact details
szandi-varga.peter@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar-HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms
Direct prerequisites
Strong
nincs
Weak
nincs
Parallel
nincs
Exclusion
nincs
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580466/11/2025 registration number. Valid from: 2025.06.25.

Objectives

The aim of the course is for students to become familiar with and understand the concepts, types, and characteristics of sustainability and innovation, as well as the interconnections between these concepts—particularly with regard to possible development pathways and their impact on the feasibility of achieving a sustainability transition.

Academic results

Knowledge
  1. Knows and understands the conceptual frameworks of sustainability and the ways in which they emerge and evolve.
  2. Knows and understands innovations that support the sustainability transition.
  3. Knows and understands the difficulties of transitioning to a sustainable development path, as well as the expected impacts of such a transition, including its benefits and risks.
Skills
  1. Has an advanced understanding of the development of the relationship between sustainability and innovation, including their cause-and-effect dynamics.
  2. Has an advanced understanding of how different types of innovation influence the sustainability transition and potential development pathways.
  3. Is capable of critical and creative thinking in relation to today’s challenges.
  4. Is capable of solving problem- and challenge-based tasks, with particular emphasis on applying the principle of sustainability.
  5. Is able to distinguish between traditional and sustainability-oriented innovations.
Attitude
  1. Is committed to the system-level implementation of the principle of sustainability.
  2. Is open to collaboration and proactive in seeking solutions to achieve sustainability goals.
  3. Is open to collaboration and proactive in seeking innovative solutions to achieve sustainability goals.
Independence and responsibility
  1. Takes responsibility for integrating the concept of sustainability into the teaching and learning process.
  2. Takes responsibility for promoting the idea of sustainability at the institutional level.

Teaching methodology

Lectures, classroom exercises, written and oral communication, use of IT tools and techniques.

Materials supporting learning

  • EEA (2021): Az emberekkel az emberekért: innováció a fenntarthatóságért / With people and for people: Innovating for
  • Sustainability. https://www.eea.europa.eu/publications/with-people-and-for-people/with-people-and-for-people
  • Szalmáné, Csete Mária (2022): A fenntartható térségfejlesztés új dimenziója: a klímaváltozáshoz való alkalmazkodás a digitalizáció korszakában. In: Nemes, Nagy József; Pálné, Kovács Ilona (szerk.) A regionalizmus: az elmélettől a gyakorlatig : Illés Ivánra emlékezve 80. születésnapja alkalmából, Pécs, Magyarország : Publikon Kiadó (2022) 273 p. pp. 99-115. , 17 p.
  • Esses Diána, Szalmáné Csete Mária (2022): A digitális átalakulás és a fenntarthatósági átmenet összefüggéseinek értékelése az
  • Európai Unió fővárosaiban. Területi Statisztika 62 : 6 pp. 683-697. , 15 p.
  • Órai előadásanyagok.

General Rules

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények értékelését a következő teljesítményértékelési módszerek szolgálják: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (zárthelyi dolgozat), 2. az attitűd, valamint az önállóság és felelősségvállalás típusú kompetenciaelemek meglétének vizsgálatára folyamatos, a tantárgy tanulmányi foglalkozásain tanúsított teljesítmény és aktivitás (aktív részvétel, gondolatok felvetése), 3. a tananyag elsajátítását segítő, önállóan/ csoportosan elkészítendő páros/ csoportos feladatok.

Performance assessment methods

A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Kötelező, összegző értékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 60 perc. 2. Kötelező részteljesítményértékelés – gyakorlati projektfeladat: a tananyag elsajátítását szolgáló a csoport nagyságától és összetételétől függő önállóan vagy párban, esetleg csoportosan elkészítendő feladat a tananyag elsajátítására vonatkozóan, a csoport által választott fenntarthatósági innovációhoz kapcsolódó témában, kihívás és probléma orientált feladatok, workshop formájában. 3. Kötelező részteljesítményértékelés - aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés leírása (vizsga) 1. Egyszerű vizsga: a vizsga a szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékeléseken elért eredmények teljes beszámításából adódik vagy; 2. Írásbeli teljesítményértékelés, amely a teljes tananyagot kéri számon.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 50
  • Részteljesítmény értékelés (órai munka): 50

Percentage of exam elements within the rating

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

Félévközi jeggyel zárul a tárgy, amihez az összegző tanulmányi teljesítményértékelés sikeres teljesítése szüksége.

Issuing grades

%
Excellent 96-100
Very good 88-95
Good 76-87
Satisfactory 63-75
Pass 50-62
Fail 50

Retake and late completion

Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés és a részteljesítések (házi feladat) a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 8
félévközi készülés órákra 22
felkészülés a teljesítményértékelésekre 60
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 60

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 02.06.2025.

Topics covered during the term

Bevezetés. A fenntarthatóság fogalmának értelmezése, célkitűzéseinek alakulása (Stockholm, Rió, Johannesburg, MDG, SDG). Innováció fogalma, típusai, lehatárolása. Fejlődésgazdaságtani vonatkozások, fenntartható fejlődési pályára állás kérdésköre. Innováció és versenyképesség. Innováció és fenntarthatóság összefüggései különös tekintettel a fenntarthatósági átmenet megvalósíthatóságára gyakorolt hatásokra. Fenntarthatóság és klímaváltozás fogalmának összefüggései. Innováció fogalma és jelentősége a digitalizáció korában. Három fogalom közötti kapcsolat. Fenntarthatósági innovációs gyakorlat 1. Fenntarthatósági innovációs gyakorlat 2. Fenntarthatósági innovációs gyakorlat 3. Fenntarthatósági innovációs gyakorlat 4. Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zh)

Lecture topics

Additional lecturers

Name Position Contact details

Approval and validity of subject requirements