I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
Regulatory Aspects of Sustainability
ID (subject code)
BMEGT51XX73888-90
Type of subject
lecture
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
8
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
exam grade
Number of credits
5
Subject Coordinator
Name
Dr. Szandi-Varga Péter
Position
assistant professor
Contact details
szandi-varga.peter@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar-HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms
Direct prerequisites
Strong
nincs
Weak
nincs
Parallel
nincs
Exclusion
nincs
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580466/11/2025registration number. Valid from: 2025.06.25.

Objectives

The aim of the course is to provide students with a comprehensive understanding of the individual's right to a healthy environment and to enable them to interpret and apply relevant legislation through the framework of legal hierarchy.

Academic results

Knowledge
  1. Is familiar with legal sources and the hierarchy of laws.
  2. Knows the Universal Declaration of Human Rights, the Fundamental Law of Hungary, and the Convention on the Rights of the Child adopted in New York on November 20, 1989.
  3. Can navigate the terminology used in Act LIII of 1995 on the General Rules of Environmental Protection and Act LIII of 1996 on the Protection of Nature.
Skills
  1. Is capable of locating current and applicable legislation relevant to sustainability.
  2. Is able to clearly disseminate information about the legal framework that ensures a healthy and livable environment to others.
  3. Is capable of seeking relevant assistance in legal matters concerning health, the environment, future generations, education, and universal human values.
Attitude
  1. Is committed to tracking changes in legislation and sharing them more broadly.
  2. Actively seeks possible solutions to harmonize relevant international and national legal regulations in the field.
  3. Demonstrates an attitude and constructive lifestyle that faithfully reflect both written and unwritten social and legal norms, along with the willingness and ability to comply with and enforce them.
Independence and responsibility
  1. Develops greater legal awareness.
  2. Becomes more confident in understanding their rights and obligations.
  3. Takes responsibility for their actions and encourages others to do the same.

Teaching methodology

Frontal lecture combined with practical, training-based processing of the topic. Practice: cooperative learning following independent research and analysis of teacher-provided materials, interpretation of legal texts, and their application through role-play scenarios. Independent student activity: presentation of the application of legislation to a specific case.

Materials supporting learning

  • http://www.jgypk.hu/tamop13e/tananyag_html/jogialapismeretek/12_a_jogszablyi_hierarchia.html
  • https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100425.atv
  • https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99100064.tv
  • https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99500053.tv
  • https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99300031.tv
  • https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99600053.tv

General Rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az Önálló hallgatói tevékenység feladatainak elvégzése alapján történik. Ezt módosíthatja az órákon tanúsított aktív részvétel.

Performance assessment methods

A szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: Beadandó dolgozat és/vagy projektfeladatok: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek komplex értékelési módja, melynek megjelenési formája az egyénileg vagy csoportosan készített feladat. Aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon. B. Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés (vizsga) Megajánlott jegy a félévi munka tükrében, vagy szóbeli vizsga előre egyeztetett tételek mentén.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

  • órai aktív részvétel: 25
  • házi feladat: 25

Percentage of exam elements within the rating

  • szóbeli vizsga: 50

Issuing grades

%
Excellent 96-100
Very good 88-95
Good 76-87
Satisfactory 63-75
Pass 50-62
Fail 50

Retake and late completion

A házi feladat a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 8
házi feladatra felkészülés 66
egyéb felkészülés 76

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 02.06.2025.

Topics covered during the term

Jogforrások, a jogszabályi hierarchia, hatályosság és érvényesség, a jogszabályok felépülése. Magyarország Alaptörvénye, az Európai Parlament és a Tanács vonatkozó Irányelvei, a magyar jogi szabályozók az egészség, környezetvédelem, természetvédelem, a jövő generációinak védelme érdekében. A Gyermek jogairól szóló, New Yorkban, 1989. november 20-án kelt Egyezmény Helyi, országos, európai, világ viszonylatú „ügyek” és jogi kezelési lehetőségeik. A gyermekek jogai és lehetőségei jövőjük alakításában. A felnőttek kötelezettségei és az oktatás felelőssé

Lecture topics

Additional lecturers

Name Position Contact details

Approval and validity of subject requirements