I. SUBJECT DESCRIPTION
II. SUBJECT REQUIREMENTS
III. COURSE CURRICULUM
SUBJECT DATA
OBJECTIVES AND LEARNING OUTCOMES
TESTING AND ASSESSMENT OF LEARNING PERFORMANCE
THEMATIC UNITS AND FURTHER DETAILS
Subject name
ECOLOGICAL ECONOMICS
ID (subject code)
BMEGT51XX62355-27
Type of subject
contact-hour-based course unit
Course types and lessons
Type
Lessons
Lecture
8
Practice
0
Laboratory
0
Type of assessment
semester assessment grade
Number of credits
5
Subject Coordinator
Name
Dr. Princz-Jakovics Tibor
Position
assistant professor
Contact details
princz-jakovics.tibor@gtk.bme.hu
Educational organisational unit for the subject
Department of Technical Education
Subject website
Language of the subject
magyar-HU
Curricular role of the subject, recommended number of terms
Direct prerequisites
Strong
None
Weak
None
Parallel
None
Exclusion
None
Validity of the Subject Description
Approved by the Faculty Board of Faculty of Economic and Social Sciences, Decree No: 580466/11/2025registration number. Valid from: 2025.06.25.

Objectives

The aim of the course is to equip students with a complex, systems-level perspective on the sustainability relationships between society, the economy, and the environment. Students should be able to interpret and explain their interconnections and embeddedness through the application of the tools of ecological economics. The course also provides an overview of the necessity, principles, and main types of environmental regulation.

Academic results

Knowledge
  1. Understands the relationships between social and economic development and sustainability.
  2. Recognizes the necessity of cooperation for a sustainable future, as well as its possibilities and impacts at the individual, institutional, and societal levels.
Skills
  1. Help students understand the differences between unsustainable and sustainable development.
  2. Apply the pedagogical possibilities of sustainability education within their own field or workplace.
  3. Help students realize that their own actions and behaviors contribute to sustainability.
Attitude
  1. Is committed to the system-level implementation of the principle of sustainability.
  2. Is open to collaboration and proactive in seeking solutions to achieve sustainability goals.
  3. Is open to collaboration and proactive in seeking solutions to achieve sustainability goals
Independence and responsibility
  1. Takes responsibility for integrating the sustainability mindset into the teaching and learning process.
  2. Takes responsibility for representing the idea of sustainability at the institutional level.

Teaching methodology

Lectures, classroom exercises, written and oral communication, use of IT tools and techniques.

Materials supporting learning

  • Dr. Szlávik János: Környezetgazdaságtan (2012)
  • Málovics György: Ökológiai Közgazdaságtan, Átalakulás, Társadalmi Részvétel (2020) Szeged
  • Gyulai Iván: A fenntartható fejlődés (2012) Miskolc
  • Marjainé Dr. Szerényi Zsuzsanna (szerk.): A természetvédelemben alkalmazható köz-gazdasági értékelési módszerek (2005) Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, Budapest
  • Bartus Gábor – Szalai Ákos: Környezet, jog, gazdaságtan, Pázmány Press, Budapest, 2014
  • (https://jak.ppke.hu/uploads/collection/205/file/Bartus-Szalai_Kornyezet_Jog_Gazdasagtan_2014_final.pdf)
  • Órai előadásanyagok.

General Rules

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények értékelését a következő teljesítményértékelési módszerek szolgálják: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (zárthelyi dolgozat), 2. az attitűd, valamint az önállóság és felelősségvállalás típusú kompetenciaelemek meglétének vizsgálatára folyamatos, a tantárgy tanulmányi foglalkozásain tanúsított teljesítmény és aktivitás (aktív részvétel, gondolatok felvetése)

Performance assessment methods

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Kötelező,összegző értékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc. 2. Kötelező részteljesítményértékelés - aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon.

Percentage of performance assessments, conducted during the study period, within the rating

Percentage of exam elements within the rating

  • Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 80
  • 1. részteljesítmény értékelés (órai munka): 20

Conditions for obtaining a signature, validity of the signature

Félévközi jeggyel zárul a tárgy, amihez az összegző tanulmányi teljesítményértékelés sikeres teljesítése szüksége

Issuing grades

%
Excellent 96-100
Very good 88-95
Good 76-87
Satisfactory 63-75
Pass 50-62
Fail 50

Retake and late completion

Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

Coursework required for the completion of the subject

Nature of work Number of sessions per term
részvétel a kontakt tanórákon 8
félévközi készülés órákra 26
felkészülés a teljesítményértékelésekre 36
házi feladat elkészítése 20
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 60

Approval and validity of subject requirements

Consulted with the Faculty Student Representative Committee, approved by the Vice Dean for Education, valid from: 02.06.2025.

Topics covered during the term

1 Kereslet-kínálat-termelés összefüggései. A lineáris és a körkörös gazdálkodás jellemzői. 2 A növekedés és fejlődés relációi. Meadowsi modellek. Véges rendszerek és végtelen növekedés összeférhetetlensége. 3 Szükségletek és igények összefüggései, szükségleti modellek. A kauzalitás. A közlegelők tragédiája. Zéró összegű és nem zéró összegű játszmák. 4 A fenntartható fejlődés fogalma és a mérés lehetőségei: fenntarthatósági indikátorok 5 A helyi, regionális, illetve globális környezeti problémák összefüggései. Külső gazdasági hatás, közjavak, diszkontálás. A környezetszennyezés optimális szintje 6 A szennyezési lánc modell, a környezeti károk kialakulása. A környezetpolitikák típusai és a környezeti szabályozás alapelvei. 7 Modern környezetpolitikai alapelvek. A környezeti szabályozás főbb típusai 8 Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zh)

Lecture topics

Additional lecturers

Name Position Contact details

Approval and validity of subject requirements