Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók komplex, rendszerszintű szemléletet szerezzenek a társadalom, gazdaság és a környezet fenntarthatósági relációjáról. Legyenek lépesek ezek egymásra hatását, egymásba ágyazottságát értelmezni és magyarázni az ökológiai gazdaságtan eszköztárának alkalmazásán keresztül. Kitekintést kapnak továbbá a környezeti szabályozás szükségességéről, elvéről és főbb típusairól.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- 1. ismeri a társadalmi, gazdasági fejlettség és a fenntarthatóság összefüggéseit;.
- 2. felismeri a fenntartható jövő érdekében történő együttműködések szükségességét és azok egyéni, intézményi és társadalmi lehetőségeit, hatásait.
Képesség
- 1. segíteni a tanulókat abban, hogy megértsék a nem fenntartható és fenntartható fejlődés különbségeit;
- 2. alkalmazni saját szakterületén, illetve a munkahelyén a fenntarthatóságra nevelés peda-gógiai lehetősségeit;
- 3. megértetni a tanulókkal, hogy saját cselekedeteikkel, viselkedésükkel hozzájárulnak a fenntarthatósághoz.
Attitűd
- 1. elkötelezett a fenntarthatóság elvének rendszerszintű érvényesítése mellett;
- 2. nyitott az együttműködésekre és proaktív a megoldások keresésében a fenntarthatósági célok megvalósítása érdekében;
- 3. nyitott az együttműködésekre és proaktív a megoldások keresésében a fenntarthatósági célok megvalósítása érdekében.
Önállóság és felelősség
- 1. felelősséget vállal a fenntarthatóság szemléletének tanítási, tanulási folyamatába történő beépítéséért;
- 2. felelősséget vállal a fenntarthatóság gondolatának intézményszintű megjelenéséért.
Oktatásmódszertan
Előadások, órai gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.
Tanulástámogató anyagok
- Dr. Szlávik János: Környezetgazdaságtan (2012)
- Málovics György: Ökológiai Közgazdaságtan, Átalakulás, Társadalmi Részvétel (2020) Szeged
- Gyulai Iván: A fenntartható fejlődés (2012) Miskolc
- Marjainé Dr. Szerényi Zsuzsanna (szerk.): A természetvédelemben alkalmazható köz-gazdasági értékelési módszerek (2005) Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, Budapest
- Bartus Gábor – Szalai Ákos: Környezet, jog, gazdaságtan, Pázmány Press, Budapest, 2014
- (https://jak.ppke.hu/uploads/collection/205/file/Bartus-Szalai_Kornyezet_Jog_Gazdasagtan_2014_final.pdf)
- Órai előadásanyagok.
Általános szabályok
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények értékelését a következő teljesítményértékelési módszerek szolgálják: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (zárthelyi dolgozat), 2. az attitűd, valamint az önállóság és felelősségvállalás típusú kompetenciaelemek meglétének vizsgálatára folyamatos, a tantárgy tanulmányi foglalkozásain tanúsított teljesítmény és aktivitás (aktív részvétel, gondolatok felvetése)
Teljesítményértékelési módszerek
A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Kötelező,összegző értékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc. 2. Kötelező részteljesítményértékelés - aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 80
- 1. részteljesítmény értékelés (órai munka): 20
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Félévközi jeggyel zárul a tárgy, amihez az összegző tanulmányi teljesítményértékelés sikeres teljesítése szüksége
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 96-100 |
Jeles | 88-95 |
Jó | 76-87 |
Közepes | 63-75 |
Elégséges | 50-62 |
Elégtelen | 50 |
Javítás és pótlás
Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel a kontakt tanórákon | 8 |
félévközi készülés órákra | 26 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 36 |
házi feladat elkészítése | 20 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.
A félévben sorra vett témák
1 Kereslet-kínálat-termelés összefüggései. A lineáris és a körkörös gazdálkodás jellemzői. 2 A növekedés és fejlődés relációi. Meadowsi modellek. Véges rendszerek és végtelen növekedés összeférhetetlensége. 3 Szükségletek és igények összefüggései, szükségleti modellek. A kauzalitás. A közlegelők tragédiája. Zéró összegű és nem zéró összegű játszmák. 4 A fenntartható fejlődés fogalma és a mérés lehetőségei: fenntarthatósági indikátorok 5 A helyi, regionális, illetve globális környezeti problémák összefüggései. Külső gazdasági hatás, közjavak, diszkontálás. A környezetszennyezés optimális szintje 6 A szennyezési lánc modell, a környezeti károk kialakulása. A környezetpolitikák típusai és a környezeti szabályozás alapelvei. 7 Modern környezetpolitikai alapelvek. A környezeti szabályozás főbb típusai 8 Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zh)
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.