I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
ÖKOLÓGIAI GAZDASÁGTAN
Azonosító
BMEGT51XX62355-27
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
8
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
félévközi érdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Dr. Princz-Jakovics Tibor
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
princz-jakovics.tibor@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar-HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve
Közvetlen előkövetelmények
Erős
Nincs
Gyenge
Nincs
Párhuzamos
Nincs
Kizáró feltételek
Nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25.) az 580466/11/2025iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25-tól.

Célkitűzések

A tantárgy célja, hogy a hallgatók komplex, rendszerszintű szemléletet szerezzenek a társadalom, gazdaság és a környezet fenntarthatósági relációjáról. Legyenek lépesek ezek egymásra hatását, egymásba ágyazottságát értelmezni és magyarázni az ökológiai gazdaságtan eszköztárának alkalmazásán keresztül. Kitekintést kapnak továbbá a környezeti szabályozás szükségességéről, elvéről és főbb típusairól.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. ismeri a társadalmi, gazdasági fejlettség és a fenntarthatóság összefüggéseit;.
  2. 2. felismeri a fenntartható jövő érdekében történő együttműködések szükségességét és azok egyéni, intézményi és társadalmi lehetőségeit, hatásait.
Képesség
  1. 1. segíteni a tanulókat abban, hogy megértsék a nem fenntartható és fenntartható fejlődés különbségeit;
  2. 2. alkalmazni saját szakterületén, illetve a munkahelyén a fenntarthatóságra nevelés peda-gógiai lehetősségeit;
  3. 3. megértetni a tanulókkal, hogy saját cselekedeteikkel, viselkedésükkel hozzájárulnak a fenntarthatósághoz.
Attitűd
  1. 1. elkötelezett a fenntarthatóság elvének rendszerszintű érvényesítése mellett;
  2. 2. nyitott az együttműködésekre és proaktív a megoldások keresésében a fenntarthatósági célok megvalósítása érdekében;
  3. 3. nyitott az együttműködésekre és proaktív a megoldások keresésében a fenntarthatósági célok megvalósítása érdekében.
Önállóság és felelősség
  1. 1. felelősséget vállal a fenntarthatóság szemléletének tanítási, tanulási folyamatába történő beépítéséért;
  2. 2. felelősséget vállal a fenntarthatóság gondolatának intézményszintű megjelenéséért.

Oktatásmódszertan

Előadások, órai gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata.

Tanulástámogató anyagok

  • Dr. Szlávik János: Környezetgazdaságtan (2012)
  • Málovics György: Ökológiai Közgazdaságtan, Átalakulás, Társadalmi Részvétel (2020) Szeged
  • Gyulai Iván: A fenntartható fejlődés (2012) Miskolc
  • Marjainé Dr. Szerényi Zsuzsanna (szerk.): A természetvédelemben alkalmazható köz-gazdasági értékelési módszerek (2005) Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, Budapest
  • Bartus Gábor – Szalai Ákos: Környezet, jog, gazdaságtan, Pázmány Press, Budapest, 2014
  • (https://jak.ppke.hu/uploads/collection/205/file/Bartus-Szalai_Kornyezet_Jog_Gazdasagtan_2014_final.pdf)
  • Órai előadásanyagok.

Általános szabályok

A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények értékelését a következő teljesítményértékelési módszerek szolgálják: 1. a félév közben elsajátított kompetenciák összegző értékelésére szolgáló cselekmények (zárthelyi dolgozat), 2. az attitűd, valamint az önállóság és felelősségvállalás típusú kompetenciaelemek meglétének vizsgálatára folyamatos, a tantárgy tanulmányi foglalkozásain tanúsított teljesítmény és aktivitás (aktív részvétel, gondolatok felvetése)

Teljesítményértékelési módszerek

A. Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részletes leírása: 1. Kötelező,összegző értékelés: a tantárgy és tudás, képesség típusú kompetenciaelemeinek komplex, írásos értékelési módja zárthelyi dolgozat formájában. A dolgozat az elsajátított ismeretek felmérésére és azok alkalmazására fókuszál, így a probléma felismerést és -megoldást helyezi a középpontba. Az értékelés alapjául szolgáló tananyagrészt a tantárgy előadója határozza meg, a rendelkezésre álló munkaidő 45 perc. 2. Kötelező részteljesítményértékelés - aktív részvétel: a tantárgy tudás, képesség, attitűd, valamint önállóság és felelősség típusú kompetenciaelemeinek egyszerűsített értékelési módja, melynek megjelenési formája a felkészült megjelenés és tevékeny részvétel a konzultációkon.

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Összegző tanulmányi teljesítményértékelés: 80
  • 1. részteljesítmény értékelés (órai munka): 20

Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Félévközi jeggyel zárul a tárgy, amihez az összegző tanulmányi teljesítményértékelés sikeres teljesítése szüksége

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 96-100
Jeles 88-95
76-87
Közepes 63-75
Elégséges 50-62
Elégtelen 50

Javítás és pótlás

Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellett pótolható.

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
részvétel a kontakt tanórákon 8
félévközi készülés órákra 26
felkészülés a teljesítményértékelésekre 36
házi feladat elkészítése 20
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 60

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.

A félévben sorra vett témák

1 Kereslet-kínálat-termelés összefüggései. A lineáris és a körkörös gazdálkodás jellemzői. 2 A növekedés és fejlődés relációi. Meadowsi modellek. Véges rendszerek és végtelen növekedés összeférhetetlensége. 3 Szükségletek és igények összefüggései, szükségleti modellek. A kauzalitás. A közlegelők tragédiája. Zéró összegű és nem zéró összegű játszmák. 4 A fenntartható fejlődés fogalma és a mérés lehetőségei: fenntarthatósági indikátorok 5 A helyi, regionális, illetve globális környezeti problémák összefüggései. Külső gazdasági hatás, közjavak, diszkontálás. A környezetszennyezés optimális szintje 6 A szennyezési lánc modell, a környezeti károk kialakulása. A környezetpolitikák típusai és a környezeti szabályozás alapelvei. 7 Modern környezetpolitikai alapelvek. A környezeti szabályozás főbb típusai 8 Összegző tanulmányi teljesítményértékelés (zh)

Előadások témái

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.