I. TANTÁRGYLEÍRÁS
II. TANTÁRGYKÖVETELMÉNYEK
III. RÉSZLETES TANTÁRGYTEMATIKA
ALAPADATOK
CÉLKITŰZÉSEK ÉS TANULÁSI EREDMÉNYEK
A TANULMÁNYI TELJESÍTMÉNY ELLENŐRZÉSE ÉS ÉRTÉKELÉSE
TEMATIKAI EGYSÉGEK ÉS TOVÁBBI RÉSZLETEK
Tantárgy neve
Nevelési-oktatási intézmény hatékonysága
Azonosító
BMEGT51XX33251-28
A tantárgy jellege
kontaktórás tanegység
Kurzustípusok és óraszámok
Típus
óraszám
Előadás
8
Gyakorlat
0
Laboratórium
0
Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségértékelés) típusa
vizsgaérdemjegy
Kreditszám
5
Tantárgyfelelős
Neve
Phd. Bükki Eszter
Beosztása
egyetemi adjunktus
Email címe
bukki.eszter@gtk.bme.hu
Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Műszaki Pedagógia Tanszék
A tantárgy weblapja
A tantárgy oktatásának nyelve
magyar - HU
A tantárgy tantervi szerepe, ajánlott féléve

Szak: Mentorpedagógus szak

Tantárgy szerepe: Kötelező

Ajánlott félév: 1

Közvetlen előkövetelmények
Erős
nincs
Gyenge
nincs
Párhuzamos
nincs
Kizáró feltételek
nincs
A tantárgyleírás érvényessége
Jóváhagyta a Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Kari Tanácsa (2025.06.25) az 580466/11/2025 iktatószámon hozott határozatával, amely érvényes 2025.06.25.-tól.

Célkitűzések

A hallgató megismeri a nevelési-oktatási intézmények hatékonyságának kulcsfontosságú elemeit a nevelés és oktatás kontextusában (pedagógiai tényezők, szervezeti és vezetési tényezők, tanulói tényezők, külső környezeti tényezők), valamint a hatékonyság folyamatos fejlesztésének jelentőségét. Ismereteket szerez a nevelési-oktatási intézményi hatékonyság növelésének lehetséges útjairól, gyakorlati lehetőségeiről. Megismeri a köznevelésben használt minőségirányítási rendszereket. az iskolai működés eredményességének és hatékonyságának kritériumait és indikátorait, valamint a nemzetközi és hazai mérési módszereket.

Tanulmányi eredmények

Tudás
  1. 1. Ismeri a hatékonyság fogalmát oktatás-specifikus megközelítésben
  2. 2. Ismeri a nevelési-oktatási intézmények hatékonyságát befolyásoló külső- és belső tényezőket, a minőségbiztosítás jelentőségét
  3. 3. Ismeri a pedagógiai innováció és módszertani megújulás, a pedagógusok szakmia támogatásának hatását az intézmény hatékonyságára
  4. 4. Ismeri a hatékonyság mérésének komplexitását, az erőforrások korlátozottsága és a hatékony gazdálkodás szempontjából
  5. 5. Ismeri a köznevelés nemzetközi és hazai mérési-, értékelési módszereit
  6. 6. Ismeri a szervezeti tanulás és a belső menedzsment szerepét
Képesség
  1. 1. Képes saját pedagógiai munkatevékenységével támogatni az intézmény küldetésének, céljainak és pedagógiai programjának megvalósítását
  2. 2. Munkájában képes a méltányosság és a hatékonyság összehangolása problémáját feloldani
  3. 3. Képes a tanulói mérési folyamatok megtervezésére, lebonyolításara, az eredmények elemzésére, felhasználására
  4. 4. Képes az intézmény oktatási-nevelési folyamatainak azonosítására, azok szabályozására
Attitűd
  1. 1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és a hallgatóval
  2. 2. Nyitott a specializációja területén zajló, a köznevelés szem-pontjából kiemelt szakmai, technológiai fejlesztések és innovációk megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére
  3. 3. Komplex megközelítést kívánó, illetve váratlan döntési helyzetekben is a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg döntését.
Önállóság és felelősség
  1. 1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását
  2. 2. Keresi a pedagógiai innovációs lehetőségeket, és maga is innovátorrá válik.
  3. 3. Tudatosabban vizsgálja és hasznosítja tanítványai és intézménye eredményességét, hatékonysági mutatóit.

Oktatásmódszertan

Előadások, IT eszközök és technika alkalmazása

Tanulástámogató anyagok

  • Sipos Imre: A pedagógus a nevelési-oktatási intézmény szerveztében, BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék hallgatói segédanyag, Budapest 2022
  • 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
  • 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról
  • Oktatási Hivatal honlapja

Általános szabályok

A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az év során. A tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetencia-elemek értékelése

Teljesítményértékelési módszerek

Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: szóbeli vizsga

Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

Vizsgaelemek részaránya a minősítésben

  • Szóbeli vizsga: 100

Érdemjegy-megállapítás

%
Jeles 91-100
Jeles 87-90
75-86
Közepes 62-74
Elégséges 50-61
Elégtelen 0-49

Javítás és pótlás

A vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzatban előírtak szerint történik, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellet pótolható

A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Munka jellege Munkaórák száma
Részvétel a kontakt tanórákon 8
Felkészülés a vizsgára, kijelölt tananyag önálló elsajátítása 142

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.

A félévben sorra vett témák

Előadások témái
1. A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a követelmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll:
2. 1. A nevelési-oktatási intézmények hatékonyságának jelentősége a közoktatásban. Eredményesség, hatékonyság fogalma a pedagógiai, a szervezeti, a tanulói, a külső és belső környezeti tényezők szempontjából
3. 2. A nevelési-oktatási intézmények hatékonyságát befolyásoló tényezők: az intézményvezetés szerepe és hatása, pedagógiai módszerek és tanulói motiváció, a belső önértékelés és a partneri visszajelzések
4. 3. A hatékonyság növelésének gyakorlat és lehetéges útjai: a hatékony intézmények jellemzői (nemzetközi és hazai példák alapján), sikeres vezetői stratégiák, iskolafejlesztési programok, a szervezeti tanulás és a belső tudásmenedzsment szerepe, a digitális eszközök hatása a hatékonysára
5. 4. A köznevelés nemzetközi és hazai hatékonysági mutatói: nemzetközi értékelési rendszerek (PISA, TIMSS, PIRLS), hazai mérések (országos kompetencimérések, érettségi eredmények és tantárgyi vizsgák, tanulói elégedettségi mérések), intézményi önértékelés és külső ellenőrzések
6. 5. Az eredményesség és a minőségbíztosítás szerepe: folyamatbiztosítás, TÉR
7. 6. A hatékonyság növelésének lehetésges útjai: pedagógiai és módszertani megújulás, pedagógusok szakmai fejlődésének támogatása

További oktatók

Név Beosztás Elérhetőség

A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége

A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.