Szak: Mentorpedagógus szak
Tantárgy szerepe: Kötelező
Ajánlott félév: 1
Célkitűzések
A hallgató megismeri a nevelési-oktatási intézmények hatékonyságának kulcsfontosságú elemeit a nevelés és oktatás kontextusában (pedagógiai tényezők, szervezeti és vezetési tényezők, tanulói tényezők, külső környezeti tényezők), valamint a hatékonyság folyamatos fejlesztésének jelentőségét. Ismereteket szerez a nevelési-oktatási intézményi hatékonyság növelésének lehetséges útjairól, gyakorlati lehetőségeiről. Megismeri a köznevelésben használt minőségirányítási rendszereket. az iskolai működés eredményességének és hatékonyságának kritériumait és indikátorait, valamint a nemzetközi és hazai mérési módszereket.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- 1. Ismeri a hatékonyság fogalmát oktatás-specifikus megközelítésben
- 2. Ismeri a nevelési-oktatási intézmények hatékonyságát befolyásoló külső- és belső tényezőket, a minőségbiztosítás jelentőségét
- 3. Ismeri a pedagógiai innováció és módszertani megújulás, a pedagógusok szakmia támogatásának hatását az intézmény hatékonyságára
- 4. Ismeri a hatékonyság mérésének komplexitását, az erőforrások korlátozottsága és a hatékony gazdálkodás szempontjából
- 5. Ismeri a köznevelés nemzetközi és hazai mérési-, értékelési módszereit
- 6. Ismeri a szervezeti tanulás és a belső menedzsment szerepét
Képesség
- 1. Képes saját pedagógiai munkatevékenységével támogatni az intézmény küldetésének, céljainak és pedagógiai programjának megvalósítását
- 2. Munkájában képes a méltányosság és a hatékonyság összehangolása problémáját feloldani
- 3. Képes a tanulói mérési folyamatok megtervezésére, lebonyolításara, az eredmények elemzésére, felhasználására
- 4. Képes az intézmény oktatási-nevelési folyamatainak azonosítására, azok szabályozására
Attitűd
- 1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és a hallgatóval
- 2. Nyitott a specializációja területén zajló, a köznevelés szem-pontjából kiemelt szakmai, technológiai fejlesztések és innovációk megismerésére és elfogadására, hiteles közvetítésére
- 3. Komplex megközelítést kívánó, illetve váratlan döntési helyzetekben is a jogszabályok és etikai normák teljes körű figyelembevételével hozza meg döntését.
Önállóság és felelősség
- 1. Önállóan végzi a feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását
- 2. Keresi a pedagógiai innovációs lehetőségeket, és maga is innovátorrá válik.
- 3. Tudatosabban vizsgálja és hasznosítja tanítványai és intézménye eredményességét, hatékonysági mutatóit.
Oktatásmódszertan
Előadások, IT eszközök és technika alkalmazása
Tanulástámogató anyagok
- Sipos Imre: A pedagógus a nevelési-oktatási intézmény szerveztében, BME GTK Műszaki Pedagógia Tanszék hallgatói segédanyag, Budapest 2022
- 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
- 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról
- Oktatási Hivatal honlapja
Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az év során. A tantárgyi tudás, képesség, attitűd, valamint az önállóság és felelősség típusú kompetencia-elemek értékelése
Teljesítményértékelési módszerek
Vizsgaidőszakban végzett teljesítményértékelés: szóbeli vizsga
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Szóbeli vizsga: 100
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 91-100 |
Jeles | 87-90 |
Jó | 75-86 |
Közepes | 62-74 |
Elégséges | 50-61 |
Elégtelen | 0-49 |
Javítás és pótlás
A vizsga a mindenkori Tanulmányi és Vizsgaszabályzatban előírtak szerint történik, a Térítési és Juttatási Szabályzatban előírt díjak megfizetése mellet pótolható
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
Részvétel a kontakt tanórákon | 8 |
Felkészülés a vizsgára, kijelölt tananyag önálló elsajátítása | 142 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.
A félévben sorra vett témák
Előadások témái | |
---|---|
1. | A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények eléréséhez a tantárgy a követelmények eléréséhez a tantárgy a következő tematikai blokkokból áll: |
2. | 1. A nevelési-oktatási intézmények hatékonyságának jelentősége a közoktatásban. Eredményesség, hatékonyság fogalma a pedagógiai, a szervezeti, a tanulói, a külső és belső környezeti tényezők szempontjából |
3. | 2. A nevelési-oktatási intézmények hatékonyságát befolyásoló tényezők: az intézményvezetés szerepe és hatása, pedagógiai módszerek és tanulói motiváció, a belső önértékelés és a partneri visszajelzések |
4. | 3. A hatékonyság növelésének gyakorlat és lehetéges útjai: a hatékony intézmények jellemzői (nemzetközi és hazai példák alapján), sikeres vezetői stratégiák, iskolafejlesztési programok, a szervezeti tanulás és a belső tudásmenedzsment szerepe, a digitális eszközök hatása a hatékonysára |
5. | 4. A köznevelés nemzetközi és hazai hatékonysági mutatói: nemzetközi értékelési rendszerek (PISA, TIMSS, PIRLS), hazai mérések (országos kompetencimérések, érettségi eredmények és tantárgyi vizsgák, tanulói elégedettségi mérések), intézményi önértékelés és külső ellenőrzések |
6. | 5. Az eredményesség és a minőségbíztosítás szerepe: folyamatbiztosítás, TÉR |
7. | 6. A hatékonyság növelésének lehetésges útjai: pedagógiai és módszertani megújulás, pedagógusok szakmai fejlődésének támogatása |
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.