Szak: Mentorpedagógus szak
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a pedagógusok tudatosítsák és rendszerezzék a pedagógusi kompetenciák keretrendszerét, és képesek legyenek saját szakmai működésüket ebben az összefüggésrendszerben értelmezni. A hallgatók megismerik a hazai és nemzetközi kompetenciamodelleket, azok elméleti alapjait, valamint a kompetenciafejlesztés lehetséges módszereit. A kurzus során kiemelt hangsúlyt kap a tanulói fejlődés támogatásához, a tanulási-tanítási folyamat tervezéséhez és értékeléséhez, valamint a szakmai együttműködéshez kapcsolódó pedagógusi kompetenciák fejlesztése. A tantárgy célja, hogy elősegítse az önreflexióra épülő professzionális fejlődést, támogatva a résztvevők egyéni tanulási útjának megtervezését. A kurzus során a hallgatók képessé válnak saját erősségeik és fejlesztendő területeik felismerésére, célirányos szakmai önfejlesztési tervek megalkotására, valamint az eredmények mérésére és dokumentálására.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- Ismeri a portfólióval kapcsolatos hagyományos és online rendszereket, dokumentumokat.
- Ismeri a kompetenciafejlesztés elméletét és módszertanát.
- Ismeri a pedagógusképzés és pedagógus-továbbképzés rendszerét, követelményeit.
- Tisztában van a pedagógusi gyakorlatot meghatározó nézetek szerepével, ismeri alakításuk lehetőségeit.
- Ismeri a pedagóguspálya választásának, elhagyásának és a pályán maradásnak soktényezős hátterét.
- Ismeri a pedagógusjelöltekkel, pályakezdőkkel való foglalkozás és a felnőttképzés specifikumait, a tanácsadás szakmai követelményeit és etikai elvárásait.
- Ismeri a reflektív gondolkodás, a szakmai elemzés fejlesztésének módszereit, technikáit.
- Ismeri az intézmények szervezeti működésének sajátosságait, a szervezeti jellemzők hatását a pedagógusok munkájára.
- Ismeri a pedagógusok munkájához kapcsolódó legújabb kutatási és fejlesztési eredményeket.
- Széles körű szakmai tájékozottsággal rendelkezik, ismeri a szakterületéhez kapcsolódó szakirodalmi forrásokat, a szakirodalmi folyóiratokat, alternatív pedagógiai lehetőségeket.
Képesség
- Képes a pedagógusi kompetenciák és kompetenciafejlesztő módszertani kultúra magas szintű és tudatos alkalmazására.
- Képes a gyakornok tanórai és tanórán kívüli tapasztalatszerzésének irányítására.
- Képes a gyakornok munkájának nyomon követésére, fejlesztő értékelésére.
- Képes a gyakornok szakmai szocializációjának támogatására, segítésére.
- Képes az önbizalom, az önhatékonyság alakítására.
- Képes az adott szakterületen a korszerű, jó gyakorlat bemutatására.
- Képes a pedagógiai problémák, konfliktushelyzetek kezelésére.
- Képes minta és segítségnyújtására a pedagógiai szituációk és folyamatok tervezésé-ben, megvalósításában, elemző értékelésében.
- Képes a gyakornok önálló elképzeléseinek támogatására, szakszerű elemzésére és a megvalósítás reális értékelésére.
- Képes segíteni a gyakornokot abban, hogy megtalálja a személyiségéhez illeszkedő saját szakmai fejlődési útját.
- Képes a mentorálás szempontjából hatékony, kreatív válaszokat keresni/találni a különböző kontextusban felmerülő pedagógiai problémákra.
- Képes a szabályozók, tények, helyzetek elemzésére és értékelésére támaszkodva a gyakornok teljesítményét (eredményeit) meghatározni, illetve ezek eléréséhez tevékenységet, tartalmat, eszközt, módszert választani vagy fejleszteni, adaptálni.
- Képes a mentorálási folyamatokat a mentorálttal együttműködve megtervezni, meg-szervezni és értékelni.
- Képes a pedagógiai nézetrendszer és gyakorlat változását, tökéletesítését támogató, bátorító mentorálási környezet kialakítására.
- A mentorálást tanulási helyzetnek tekinti, kihasználja az egymástól való tanulás lehetőségeit.
- Képes fejleszteni a pályakezdők reflektív gondolkodását,
- Képes a pályakezdő kompetenciáit felmérni, ezen alapuló fejlődését megtervezni és megfelelő módszertani kultúrával támogatni.
- Képes a gyakornok szakmai kompetenciáit és fejlődését szakmailag megalapozottan, a fejlődést támogatóan értékelni.
- Képes hatékony szakmai együttműködésre, egyenrangú kommunikációra, konstruktív problémamegoldásra pályakezdőkkel és kollégákkal is.
Attitűd
- Attitűdje elfogadó, támogató, türelmes.
- Hitelessége saját pedagógusi gyakorlatában és munkatapasztalatában gyökerezik.
- Felelősséget érez gyakornoka/tanárjelöltje folyamatos szakmai fejlődéséért.
- Igényli és elfogadja gyakornoka/tanárjelöltje visszajelzéseit, és felhasználja azokat folyamatos önfejlesztése érdekében.
- Fontosnak tartja a folyamatos önreflexiót a saját mentortanári fejlődése érdekében.
- Figyelemmel kíséri a mentori, támogató szereppel és a támogatás módszertanával kapcsolatos szakirodalmat, gyakorlati fejlesztéseket, és ezen a területen is folyamatosan képzi magát.
Önállóság és felelősség
- Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
- Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban.
Oktatásmódszertan
A tantárgy oktatása előadás keretében történik, ugyanakkor módszertani sokszínűséggel támogatja a résztvevők aktív bevonódását és a gyakorlati alkalmazás megalapozását. A tananyag feldolgozása során alkalmazott módszerek között szerepelnek esetelemzések, intézményi példák elemzése, valamint strukturált viták és önreflexiós feladatok. Az előadások során interaktív elemek – például kérdés- és problémaalapú megközelítések – segítik a hallgatókat abban, hogy saját iskolai gyakorlatukra reflektálva értelmezzék a tanultakat. A tanulási folyamatot segítik sablonok, tervezési segédletek és ellenőrző listák, amelyek a mentori munka strukturálását támogatják. Az oktatás során lehetőség nyílik a tervezési és szervezési technikák szimulációs gyakorlatokon keresztüli kipróbálására is.
Tanulástámogató anyagok
- M. Nádasi, M. (Ed.) (2010-11). A mentorfelkészítés rendszere, próbája, a mentorképzés szakterületi előkészítése, I–III. kötet. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.
- Sallai, É.(2015). A mentori tevékenységek tapasztalatai. In Sallai, É. (Ed.). A pedagógusok gyakornoki rendszerének fejlesztése és értékelése. Budapest: Oktatási Hivatal.
- Kőpatakiné Mészáros Mária – Mayer József (2009): Bevezetés a mentorálás módszertanába.https://ofi.oh.gov.hu/bevezetes-mentoralas-modszertanaba
- Falus Iván - Szűcs Ida (2022): A didaktika kézikönyve. Akadémiai kiadó. Budapest
- Lengyel Zsuzsa, Szekeresné Nádudvary Ildikó(2024): 101 jógyakorlat mentortanároknak. ELTE Kiadó, Budapest.
Általános szabályok
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés).
Teljesítményértékelési módszerek
A tantárgy teljesítményértékelése írásbeli vizsgával történik, amely során a hallgatóknak számot kell adniuk a pedagógusi kompetenciák rendszerének ismeretéről, fejlesztési lehetőségeik felismeréséről, valamint a kurzus során tárgyalt elméleti modellek és gyakorlati alkalmazások összekapcsolásáról. A vizsga kérdései tartalmaznak fogalommagyarázatot, összefüggések elemzését, valamint pedagógiai helyzetek kompetenciaalapú értelmezését. A vizsga célja nemcsak az ismeretek reprodukciója, hanem azok értő, alkalmazó szintű bemutatása is. A félév során opcionálisan rövidebb önreflexiós írásos feladat is adható, amely visszacsatolásként szolgálhat a vizsgára való felkészüléshez, de a jegybe nem számít bele. Az értékelés során hangsúlyos szempont az elemző gondolkodás, a rendszerben való látásmód, valamint a gyakorlati vonatkoztatások megalapozottsága.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Órai aktivitás: 40
- Vizsga: 60
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Vizsga: 60
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az órák aktív látogatása és a vizsga teljesítése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 90-94% |
Jó | 85-89% |
Közepes | 80-84% |
Elégséges | 51-79% |
Elégtelen | 50% |
Javítás és pótlás
Az aktív részvétel jellegéből adódóan nem pótolható, nem javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel kontaktórákon | 8 |
felkészülés a vizsgára | 82 |
Folyamatos Önreflexió készítése | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.
A félévben sorra vett témák
1. óra: A 21. századi pedagógus szerepe – globális és hazai elvárások • A tanári szerep változása: facilitátor, reflektív szakember, digitális mentor • Az OECD, Európai Unió és hazai elvárások tükrében • 21. századi készségek (4K: kritikus gondolkodás, kreativitás, kommunikáció, kooperáció) 2. óra: A pedagógusi kompetenciák rendszere – elméleti alapok és hazai szabályozás • A pedagóguskompetenciák 8-as rendszere (Nkt., 326/2013-as kormányrendelet) • A tanulás támogatása különböző tanulói háttér esetén • Kompetenciafejlesztés mint folyamatos szakmai önfejlesztés 3. óra: A reflektív gondolkodás szerepe a pedagógusi pályán • Reflektív napló és szakmai önreflexió módszerei • A reflexió szerepe a mentorálásban • Példák elemzése, gyakorlati alkalmazás 4. óra: Digitális pedagógiai kompetenciák fejlesztése • Digitális pedagógiai eszköztár: módszerek, platformok, alkalmazások • A digitális állampolgárság és etikai kérdések • Mentori támogatás digitális térben: tanulási környezetek, blended learning 5. óra: Interkulturális és inkluzív nevelési kompetenciák • Különböző tanulói háttér: szociális, kulturális, nyelvi diverzitás • Érzékenyítés és elfogadás támogatása mentori szinten • Példák adaptív mentorálási gyakorlatokra 6. óra: Együttműködési és kommunikációs kompetenciák fejlesztése • Asszertív kommunikáció, aktív hallgatás, visszajelzésadás • Konfliktuskezelés a tanári és mentori szerepben • Műhelymunka: konkrét helyzetek feldolgozása 7. óra: Pályaszocializáció és mentális egészség támogatása • Pályakezdők kihívásai – stresszkezelés, kiégés megelőzése • A mentor szerepe a pszichológiai biztonság megteremtésében • Mentorált támogatása önismeretben és rezilienciában 8. óra: Egyéni fejlődési útvonalak – fejlesztési terv készítése • Saját kompetenciák feltérképezése (önértékelés, SWOT-elemzés) • Egyéni fejlesztési terv kidolgozása mentor és mentorált számára • Zárókör: tapasztalatok megosztása, közös reflexió
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Kattein-Pornói Rita | egyetem adjunktus | kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.