Szak: Mentorpedagógus szak
Tantárgy szerepe: Szakirányon kötelező
Ajánlott félév: 2
Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék és elsajátítsák az órai megfigyelés korszerű, célirányos és reflektív módszereit, valamint képessé váljanak azok szakszerű alkalmazására a mentorálási folyamat során. A kurzus során a résztvevők betekintést nyernek az óralátogatás mint szakmai fejlesztő eszköz elméleti és gyakorlati aspektusaiba. Megismerik a megfigyelési szempontok kialakításának elveit, a strukturált és nyílt megfigyelés közötti különbségeket, valamint az adatgyűjtés és -feldolgozás lehetséges formáit. A hallgatók képessé válnak tudatos megfigyelési jegyzeteket készíteni, azokat értelmezni és visszacsatolás céljára felhasználni. Kiemelt cél a bizalmon alapuló szakmai párbeszéd elősegítése, amelyben a megfigyelés nem értékelő, hanem fejlesztő eszközként működik. A tantárgy hozzájárul a mentorpedagógusi kompetenciák elmélyítéséhez, különös tekintettel a támogatott visszajelzés, az együttműködés és a reflektív gyakorlat fejlesztésére.
Tanulmányi eredmények
Tudás
- magyarIsmeri a portfólióval kapcsolatos hagyományos és online rendszereket, dokumentumokat.
- Ismeri a kompetenciafejlesztés elméletét és módszertanát.
- Ismeri a pedagógusképzés és pedagógus-továbbképzés rendszerét, követelményeit.
- Tisztában van a pedagógusi gyakorlatot meghatározó nézetek szerepével, ismeri alakításuk lehetőségeit.
- Ismeri a pedagóguspálya választásának, elhagyásának és a pályán maradásnak soktényezős hátterét.
- Ismeri a pedagógusjelöltekkel, pályakezdőkkel való foglalkozás és a felnőttképzés specifikumait, a tanácsadás szakmai követelményeit és etikai elvárásait.
- Ismeri a reflektív gondolkodás, a szakmai elemzés fejlesztésének módszereit, technikáit.
- Ismeri az intézmények szervezeti működésének sajátosságait, a szervezeti jellemzők hatását a pedagógusok munkájára.
- Ismeri a pedagógusok munkájához kapcsolódó legújabb kutatási és fejlesztési eredményeket.
- Széles körű szakmai tájékozottsággal rendelkezik, ismeri a szakterületéhez kapcsolódó szakirodalmi forrásokat, a szakirodalmi folyóiratokat, alternatív pedagógiai lehetőségeket.
Képesség
- Képes a pedagógusi kompetenciák és kompetenciafejlesztő módszertani kultúra magas szintű és tudatos alkalmazására.
- Képes a gyakornok tanórai és tanórán kívüli tapasztalatszerzésének irányítására.
- Képes a gyakornok munkájának nyomon követésére, fejlesztő értékelésére.
- Képes a gyakornok szakmai szocializációjának támogatására, segítésére.
- Képes az önbizalom, az önhatékonyság alakítására.
- Képes az adott szakterületen a korszerű, jó gyakorlat bemutatására.
- Képes a pedagógiai problémák, konfliktushelyzetek kezelésére.
- Képes minta és segítségnyújtására a pedagógiai szituációk és folyamatok tervezésé-ben, megvalósításában, elemző értékelésében.
- Képes a gyakornok önálló elképzeléseinek támogatására, szakszerű elemzésére és a megvalósítás reális értékelésére.
- Képes segíteni a gyakornokot abban, hogy megtalálja a személyiségéhez illeszkedő saját szakmai fejlődési útját.
- Képes a mentorálás szempontjából hatékony, kreatív válaszokat keresni/találni a különböző kontextusban felmerülő pedagógiai problémákra.
- Képes a szabályozók, tények, helyzetek elemzésére és értékelésére támaszkodva a gyakornok teljesítményét (eredményeit) meghatározni, illetve ezek eléréséhez tevékenységet, tartalmat, eszközt, módszert választani vagy fejleszteni, adaptálni.
- Képes a mentorálási folyamatokat a mentorálttal együttműködve megtervezni, meg-szervezni és értékelni.
- Képes a pedagógiai nézetrendszer és gyakorlat változását, tökéletesítését támogató, bátorító mentorálási környezet kialakítására.
- A mentorálást tanulási helyzetnek tekinti, kihasználja az egymástól való tanulás lehetőségeit.
- Képes fejleszteni a pályakezdők reflektív gondolkodását,
- Képes a pályakezdő kompetenciáit felmérni, ezen alapuló fejlődését megtervezni és megfelelő módszertani kultúrával támogatni.
- Képes a gyakornok szakmai kompetenciáit és fejlődését szakmailag megalapozottan, a fejlődést támogatóan értékelni.
- Képes hatékony szakmai együttműködésre, egyenrangú kommunikációra, konstruktív problémamegoldásra pályakezdőkkel és kollégákkal is.
Attitűd
- Attitűdje elfogadó, támogató, türelmes.
- Hitelessége saját pedagógusi gyakorlatában és munkatapasztalatában gyökerezik.
- Felelősséget érez gyakornoka/tanárjelöltje folyamatos szakmai fejlődéséért.
- Igényli és elfogadja gyakornoka/tanárjelöltje visszajelzéseit, és felhasználja azokat folyamatos önfejlesztése érdekében.
- Fontosnak tartja a folyamatos önreflexiót a saját mentortanári fejlődése érdekében.
- Figyelemmel kíséri a mentori, támogató szereppel és a támogatás módszertanával kapcsolatos szakirodalmat, gyakorlati fejlesztéseket, és ezen a területen is folyamatosan képzi magát.
Önállóság és felelősség
- Döntéseiben szakmai önreflexióra és önkorrekcióra képes.
- Együttműködés és felelősségvállalás jellemzi szakmájával, szakterületével, illetve azok képviselőivel kapcsolatban.
Oktatásmódszertan
A tantárgy oktatása gyakorlatorientált, reflektív pedagógiai megközelítésre épül. Az elméleti ismeretek feldolgozása előadások, szakirodalmi szemelvények közös elemzése és vizuális példák segítségével történik, míg a gyakorlati készségek fejlesztése szituációs gyakorlatokkal, megfigyelési jegyzetek készítésével és közös értelmezésével valósul meg. A hallgatók valós vagy videóra rögzített tanórák megfigyelésén keresztül gyakorolják a különböző megfigyelési technikákat. A tanulási folyamatot páros és kiscsoportos munka, irányított reflexió és strukturált visszajelzési gyakorlatok kísérik. A tantárgy során kiemelt figyelmet kap a megfigyelő szerep tudatosítása, az objektív és fejlesztő szemlélet érvényesítése, valamint a mentorált irányába történő visszacsatolás stílusának és hatásának megértése.
Tanulástámogató anyagok
- M. Nádasi, M. (Ed.) (2010-11). A mentorfelkészítés rendszere, próbája, a mentorképzés szakterületi előkészítése, I–III. kötet. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.
- Sallai, É.(2015). A mentori tevékenységek tapasztalatai. In Sallai, É. (Ed.). A pedagógusok gyakornoki rendszerének fejlesztése és értékelése. Budapest: Oktatási Hivatal.
- Kőpatakiné Mészáros Mária – Mayer József (2009): Bevezetés a mentorálás módszertanába.https://ofi.oh.gov.hu/bevezetes-mentoralas-modszertanaba
- Falus Iván - Szűcs Ida (2022): A didaktika kézikönyve. Akadémiai kiadó. Budapest
- Lengyel Zsuzsa, Szekeresné Nádudvary Ildikó(2024): 101 jógyakorlat mentortanároknak. ELTE Kiadó, Budapest.
Általános szabályok
A 2.1 és 2.2. pontban megfogalmazott célok és tanulási eredmények elérése a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés).
Teljesítményértékelési módszerek
A tantárgy teljesítményértékelése írásbeli vizsgán alapul, amely során a hallgatóknak számot kell adniuk az órai megfigyelés elméleti alapjairól, módszertani lehetőségeiről, valamint a megfigyelés és visszajelzés pedagógiai szerepéről. A vizsga kérdései között szerepelnek fogalommagyarázatok, módszertani összehasonlítások, valamint pedagógiai szituációk értelmezése megfigyelési szempontok mentén. A vizsga célja annak ellenőrzése, hogy a hallgató képes-e a különböző megfigyelési technikák közötti tudatos választásra, és értelmezni tudja azok alkalmazási lehetőségeit a mentorálás kontextusában. Az értékelés során hangsúlyos szempont az elméleti tájékozottság, a szakmai nyelvhasználat, a módszertani gondolkodás, valamint a megfigyelés fejlesztő célú megközelítése. A tantárgy nem tartalmaz évközi osztályozott feladatot, de az előadásokon való aktív részvétel ajánlott a sikeres vizsgateljesítés érdekében.
Szorgalmi időszakban végzett teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
- Órai aktivitás: 60
- Vizsgára való felkészülés: 40
Vizsgaelemek részaránya a minősítésben
- Vizsga: 40
Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az órán való részvétel és a vizsga sikeres teljesítése.
Érdemjegy-megállapítás
% | |
---|---|
Jeles | 95-100 |
Jeles | 90-95% |
Jó | 85-89% |
Közepes | 80-84% |
Elégséges | 51-79% |
Elégtelen | 50% alatt |
Javítás és pótlás
Az aktív részvétel jellegéből adódóan nem pótolható, nem javítható.
A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Munka jellege | Munkaórák száma |
---|---|
részvétel kontaktórákon | 8 |
felkészülés a vizsgára | 82 |
Folyamatos Önreflexió készítése | 60 |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Kari Hallgatói Képviselet véleményezése után jóváhagyta dr. Lógó Emma oktatási dékánhelyettes 2025.06.02-án. Érvényes 2025.06.02-től.
A félévben sorra vett témák
1. óra: Miért figyelünk meg? – Az órai megfigyelés célja és típusai • Megfigyelés mint támogatás, nem ellenőrzés • Formális és informális megfigyelés • A 21. századi tanulási környezetek jellemzői Gyakorlat: Intézménytípusonként célzott megfigyelési szituációk azonosítása (pl. óvodai játékszituáció, alsós olvasásóra, középiskolai projektóra) 2. óra: Megfigyelési módszerek és eszközök – elmélettől a gyakorlatig • Szisztematikus megfigyelés: szempontsorok, naplók, digitális eszközök • Tanulói viselkedés, tanulásszervezés, pedagógusi kommunikáció • Megfigyelés célzott fókuszpontokkal (pl. differenciálás, tanulói aktivitás) Gyakorlat: Háromféle megfigyelési sablon összeállítása különböző intézménytípusokhoz (óvoda, általános iskola, középiskola) 3. óra: Óvodai nevelés megfigyelése – játék, kapcsolat, tanulási helyzetek • Játék, egyéni differenciálás, érzelmi biztonság • A pedagógus gyermekekkel való kapcsolódása • Tanulási szándék és spontán helyzetek elemzése Gyakorlat: Megfigyelési jegyzet készítése és megbeszélés 4. óra: Általános iskolai megfigyelés – tanítási stratégiák és tanulói reakciók • Alsó és felső tagozatos különbségek: figyelem, motiváció, tanulási stílus • Frontális, csoportos és egyéni tanulásszervezés megfigyelése • Tanári kérdezéstechnika, tanulói válaszok minősége Gyakorlat: Tanóra megfigyelése – előre megadott szempontsor szerint, majd közös kiértékelés 5. óra: Középiskolai megfigyelés – önállóság, kritikus gondolkodás, tanári attitűd • Projektalapú tanulás, vitakultúra, együttműködés • Digitális eszközhasználat és tanórai interakció • A tanár, mint facilitátor megfigyelése Gyakorlat: Középiskolai tanórarészlet elemzése három fókuszpont mentén: tanár – tanuló – tanulásszervezés 6. óra: A visszajelzés mint a megfigyelés értelme • A visszajelzés típusa: leíró, értelmező, fejlesztő • A tanári énkép és a visszajelzés hatása • „Sandwich” technika, coaching típusú kérdezés Gyakorlat: Egy megfigyelési jegyzőkönyv alapján fejlesztő visszajelzés megfogalmazása különböző szituációkra (óvoda – alsó tagozat – középiskola) 7. óra: Az órai megfigyelés etikai és gyakorlati dilemmái • Objektivitás és elfogulatlanság • Intézményi kultúra, kollégákhoz való viszony • A mentor felelőssége és határai Gyakorlat: Etikai esetek feldolgozása: „Hogyan jelezzen a mentor, ha a megfigyelt pedagógiai helyzet problémás?” 8. óra: Záró gyakorlati szituáció – megfigyelés tervezése és értékelése • Egyéni vagy csoportos megfigyelési terv készítése • Megfigyelési jegyzet, reflexió és visszacsatolás kidolgozása • Megosztás és közös értékelés Gyakorlat: A résztvevők egy kiválasztott szint (óvoda, általános iskola vagy középiskola) alapján megfigyelési és visszajelzési tervet készítenek – prezentációval
Előadások témái |
---|
További oktatók
Név | Beosztás | Elérhetőség |
---|---|---|
Kattein-Pornói Rita | egyetemi adjunktus | kattein-pornoi.rita@gtk.bme.hu |
A tantárgykövetelmények jóváhagyása és érvényessége
A Tantárgyi adatlap I. és II. részén túli III. részét az érintett szak(ok) szakfelelőse(i)vel való egyeztetés alapján az 1.8. pontban megjelölt Műszaki Pedagógia Tanszék vezetője hagyja jóvá.